Koliek, 2e keer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zns

Koliek, 2e keer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 22:30

Mijn haflinger heeft afgelopen december een verstopping gehad. Toen heeft de dierenarts heem een prikje gegeven en is hij doorgespoeld met parafine. Afgelopen weekend weer hetzelfde verhaal.
Ik hoorde van mensen dat lijnzaadolie wel schijnt te helpen. Is dit waar en kan ik ipv lijnzaadolie ook zonnebloemolie geven?

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:35

tjah, heb je geen idee hoe het komt??? Beter voorkomen dan genezen.

Mijn paard heeft voor het weekend ook voor de 2e keer koliek gehad in 2 maand tijd en ze stond sinds 3,5 maand op Vlas. Ik heb het paard al 10 jaar en heeft daarvoor 8 jaar lang geen koliek gehad. Dierenarts verdenkt het vlas ervan. Dus ik ben dit weekend van Vlas overgestapt op Houtkrul. Hopen dat dit werkt.

Of lijnzaadolie helpt durf ik niet te zeggen.

MarchaL

Re: Koliek, 2e keer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 07:48

Lijnzaadolie kan inderdaad helpen om de boel een beetje te laxeren. Mijn merrie is zeer gevoelig voor koliek, dit jaar was het dan ook al weer 3x raak. Toevallig was het nu gaskoliek maar het voorgaande jaar hebben we helaas weer veel te maken gehad met verstoppingskoliek. Staat je paard op stro? Sommige paarden vreten zichzelf zo vol met stro dat ze er verstopt van raken. Ik zou je paard inderdaad lijnzaadolie bij gaan voeren en in de wintermaanden regelmatig slobber geven.

Dwibbie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 07:51

ik heb altijd paarden gehad die koliek gevoelig waren... ik gaf ze idd lijnzaad er door heen en dat hielp goed ook gaf ik ze geen kuil

zns

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 09:31

Whiz schreef:
tjah, heb je geen idee hoe het komt??? Beter voorkomen dan genezen.

Mijn paard heeft voor het weekend ook voor de 2e keer koliek gehad in 2 maand tijd en ze stond sinds 3,5 maand op Vlas. Ik heb het paard al 10 jaar en heeft daarvoor 8 jaar lang geen koliek gehad. Dierenarts verdenkt het vlas ervan. Dus ik ben dit weekend van Vlas overgestapt op Houtkrul. Hopen dat dit werkt.

Of lijnzaadolie helpt durf ik niet te zeggen.

De dierenarts zei dat het waarschijnlijk gewoon pech is.
Hij staat al zo'n 2 en half jaar op vlas en heeft al die tijd hetzelfde voer schema gehad dus daar kan het niet aan liggen.
In ieder geval bedankt voor het mee denken

zns

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 09:32

Geven jullie dan gewoon elke dag een scheutje lijnzaad bij het voer?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:07

Citaat:
Geven jullie dan gewoon elke dag een scheutje lijnzaad bij het voer?

Ja, ik gooi altijd een scheutje over haar muesli die ze s'avonds krijgt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:09

mijn paard at bij verveling zijn vlas op dus heb nu toch maar stro.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:02

Wij hebben een pony op stal staan die veel stro eet en heel vee koliek heeft gehad. Op andere bodembedekking zetten hielp niet, houtkrullen en vlas at ze ook op en die geven gevaarlijkere vormen van koliek, nl dunne darm verstoppingen. Vandaar dat ze toch maar weer op stro staat. Ze heeft een hele poos met een soort muilkorf omgestaan, waardoor ze veel minder stro kon eten. Dat hielp op zich wel, maar we geven haar nu al 3 jaar zonnebloemolie door haar brok (ze krijgt twee keer per dag brok, dus ook twee keer per dag een scheut olie) en sindsdien is de fequentie enorm afgenomen. (in het begin had ze soms wel 1x per twee maanden koliek, nu is de laatste keer twee jaar geleden).
We zijn met een klein scheutje begonnen, om haar eraan te laten wennen, nu krijgt ze best een flinke scheut. Lijnzaadolie is ook prima, maar als 'laxeermiddel' werkt zonnebloemolie ook prima en die is een stuk goedkoper.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:28

onze had heeft ook 2x koliek gehad voordta hij van ons was, toen stond hij gewoon nog op stro, mocht op het land, kreeg hooi, at mueasli enzo.

toen hij van osn werd, heeft hij niet kort daarna een hele erge verstopping gehad van zijn blindedarm. bleek dus dat hij geen gesloten zaden kon verteren.

het gevlg voor hem en voor ons :
* hij moest op zaagsel
* mocht absoluut geen stro of hooi binnenkrijgen
* moest dus op kuilgras overgaan ( mocht maar een half rantsoen)
* hij mag geen meusli of andere granenmixen, ook geen sportbrok
* hij mocht niet meer gewoon op het land staan, maar nu nog maar
hooguit anderhald uur op een kaal land
* moest dus overgaan op eiwitarme brok, HAB brok en tarwezemelen
( daaruit bestaat zijn rantsoen dus, plus het kuilgras. )

dus al met al was dit voor hem als alles - eter zijnde nogal een grote verandering. maar we hebben ons er streng aan gehouden, en hij is nu kerngezond, nergens last van en nooit ziek.

als ik jou was zou ik zowiezo dingen zoals stro en te grov hooi vermijden. ik weet niet waardoor je haf die verstopping had ? maar dat wist de veearts gloof ik ook niet precies toch?

maar lijnzaad(olie) kan idd helpen, ook een scheutje zonnebleom olie over het voer kan geen kwaad. alleen zitten daar weer andere omega gevallen in

en om er voor te zorgen dat je zijn darmen goed stimuleerd, kan je dus ook zemelen gaan voeren en er zijn bij de paardendrogist o.a. ook peders enzo verkrijgbaar voor een betere werking van het verteeringsstelsel enzo.

ik weet dat het moelijk is zeker met zo'n haf die alles wil eten
maar gloof me, je wil het echt niet zo ver laten komen als dat die van ons er bij stond hoor op utrecht helemaal uitgemergeld het leek toen niet eens een haflinger meer. maar ik wens je er veeel succes mee !! en hoop dat je paardje er geen last meer van krijgt

naomivenema

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:18

je moet lijnzaad olie geven

het is best wel goed maar koliek kan je nooit tegen houden

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:25

Idd olie is erg goed. Je moet ook kijken waar de koliek vandaan komt. Teveel zand in de darmen? (keer kuur sandclear o.i.d. geven) of krijgt het paard te weinig hooi (kan ook een belangrijke oorzaak zijn), enz. enz.