Met peesblessure in de wei: kan een sprintje trekken kwaad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Met peesblessure in de wei: kan een sprintje trekken kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 19:36

Nou, de titel zegt het al. Kan het kwaad als een paard met een peesblessure (la), op het harde gestapt van begin november t/m half april, in de wei zo af en toe (of eigenlijk iedere dag nu het wat kouder is) even een sprintje trekt met zijn maten?

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:24

Nou ik denk dat het niet echt goed is om een paard met een peesblessure zomaar vanuit het niets in keiharde galop te laten gaan. Er staat dat je al hebt gestapt van november tot april, dus misschien is de blessure alweer een stuk minder, maar misschien kun je wat meer informatie erover geven..

Elmond

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:26

ik denk dat als het paard het uit zichzelf doet, dat het dan niet veel kwaad kan...hij zou immers wel stoppen met rennen als het pijn deed!!!

latitia111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:30

Jah en das het probleem nu net met een peesblessure, na een paar dagen is de pijn weg maar de beschadiging zit er nog.

Elmond

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:45

ohw sorry, weet ik toch veel joh:P

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:40

Elmond schreef:
ik denk dat als het paard het uit zichzelf doet, dat het dan niet veel kwaad kan...hij zou immers wel stoppen met rennen als het pijn deed!!!

En dan is het vaak te laat

Ik zou zeggen:als de DA heeft toegestemt en hij met een rustige maatje staat zou ik het zo laten.Ik zeg altijd:je kan niet voor altijd je paard als een kasplantje houden Ooit gaat hij toch een springtje trekken.

Ik heb een vzpaard met zware peesblessures,de linkse is minder erg en komt door overbelasting en is bijna over.Maar in april heeft hij een lekkere sliding stop gedaan maar zijn pezen zijn er daarom niet slechter op geworden

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 07:21

Die van mij is ook herstellende van een peesblessure LA. Ik houd ook mijn hart vast als ze een sprintje trekken in de wei. Het is al vanaf augustus vorig jaar, en nu loopt hij gewoon in de kudde. Maar afgelopen zomer liet ik hem alleen onder toezicht even op de wei als de andere paarden rustig waren. Toen durfde ik het risico nog niet te nemen ondanks dat de DA zei dat het wel mocht.

MarchaL

Re: Met peesblessure in de wei: kan een sprintje trekken kwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 07:55

In principe kan je een paard met een peesblessure ook laten herstellen dmv weidegang, het hangt echter een beetje van je paard af hoe hij/zij zich gedraagt op de wei. Als het bij een sprintje blijft kan het waarschijnlijk niet zo veel kwaad maar als hij juist de hele dag op en neer blijft springen is het natuurlijk geen optie. Mijn paard staat momenteel ook met een peesblessure. Mijn va zag haar het liefst op de weide herstellen maar helaas was dit voor mijn merrie geen optie. Mijn paard heeft de eerste 2 weken juist door de weidegang meer kapot gemaakt, het gevolg was 2,5 maand boxrust. Inmiddels staat ze overigens al wel weer op de weide.

Hoe is jouw paard op de wei? Is hij rustig of juist helemaal niet? Misschien kun je je paard op de paddock zetten?

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:45

Ik heb mijn merrie na de constatering peesblessure op de wei laten herstellen. De wei heb ik afgezet zodat ze de eerste weken een stuk had van 10 bij 10m. Een sprintje laten maken, daar heb ik voor gezorgt dat dat niet mogelijk is. Ze is volledig hersteld.

Een vriendin van mij heeft haar militarypaard na de diagnose zeer ernstige peesblessure direct op de wei gezet met een aantal 2 jarige paardden. Paard is volledig hersteld en loopt weer in de top mee.

Is natuurlijk altijd moeilijk te zeggen, de ene blessure is de andere niet en elk paard herstelt anders, maar ik zou toch wel oppassen met een sprintje.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 11:49

Allereerst allemaal heel hartelijk dank voor jullie - positieve!! - reacties. Ik heb inmiddels contact gehad met de DA, en hoewel het niet de bedoeling is dat meneer aan de kletter gaat, kan het niet zoveel kwaad. Ik hoef niet versneld terug te komen, in ieder geval.
Het is natuurlijk altijd beter als tie zich rustig houdt, maar mijn opties zijn niet zodanig dat ik dit binnen de mogelijkheden ligt.
Normaal is hij overigens altijd hartstikke rustig op de wei. Dit gedrag is iets van de laatste week, misschien heeft het met het koudere weer te maken en ja, als ze allemaal aan de kletter gaan, dan kan je als stoere ruin natuurlijk niet achterblijven . Voor zover ik weet doen ze het alleen maar als ze er 's ochtends de wei inkomen. Hij staat nu iets meer dan een maand op de wei, dus je zou mogen aannemen dat ie inmiddels wel gewend is aan de vrijheid (na vijf maanden stappen)!

Maar het belangrijkste vind ik toch wel dat de DA (DAP Bodegraven) er gelukkig niet zoveel kwaad in ziet!!!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:20

Fijn dat de DA je eigen gevoel bevestigd!

Mijn paard is nu (bijna) herstelt van een lichte peesblessure aan een strekpees. dit was 2 maanden geleden geconstateerd. De eerste maand leek het niet veel beter te gaan met de verdikking van de pees. Daarna heb ik hem op de wei gezet, nu een maand geleden, vanaf dat moment ging hij met sprongen vooruit! Terwijl hij met zijn 4 jaar maar al te graag af en toe een sprintje trekt.

Afgelopen vrijdag heb ik een controlescan laten maken, en mijn DA was laaiend enthousiast over de genezing, die volgens mij grotendeels te wijten is aan het feit dat m'n paard 24/7 het land op is gegaan.

Littlee_one

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:19

Mijn pony heeft nu bijna 2 maand een peesblessure en moet absoluut stalrust houden, ik denk dat het bij andere peesblessures niet zoveel kwaad kan. Maar bij die vn mij zit het midden op zijn knie dus elke keer als hij loopt belast hij die pezen die juist moeten herstellen dus daarom moet hij ook stalrust

_xsharon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:55

de vz pony van thunder4ever heeft ook een pees blesuure.
maar het si een les pony dus hij zit nou na 2 maanden ong. weer in de lessen.. zei zelf vindt dat heel erg.. maar heeft geen geld om een da te betalen, nu is er binnen kort ook weer een onderlinge spring wedstrijd en is hij dus oook al al die kindjes aan het springen, natuurlijk snap iik dat het veel kwaad kan maar zij kan er zelf ook niks meer aan doen.. alleen de instructrische overhalen, mar dat lukt nou niet helemaal:( maakt het nou uit of je springt of dressuurd met een pees blessuure??

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 20:00

@beauty-fan: ik vind het heel rot voor je, maar je mag in principe NIETS met een peesblessure. Een beetje stappen hooguit, springen is dus helemaal uit den boze!!!

olympus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 20:34

ik denk dat iedere peesblesure verschillend is en een andere genezing kost mijn paard heeft een blesure aan de peesaanhechting rechtsachter en moet 2 maanden weiderust mits dat die niet gek gaat doen. nu staat die bij onse oude pony in en dat gaat harstike goed gelukkig. gelukkig gaat die van mij ook ook niet zo gek doen in de wei tegenovergestelde van mijn andere paard.