Slokdarmverstopping

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gwennelien

Slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 19:30

Mijn nieuwe paardje heeft in de 1e week meteen al 2 x een slokdarmverstopping gehad, tot 2x toe nadat ik haar hooi had gegeven. En dat krijgt ze dus nu ook niet meer. Nu zei de veearts dat dit ook door stress kon komen ivm met nieuw tehuis. Het lijkt erop dat het allemaal wel redelijk gaat maar ze blijft toch regelmatig een soort boer achtig geluidje maken, moeilijk uit te leggen, maak komt uit de keel en zie haar verder niet met haar halsspieren trekken ofzo. Wat kan dit zijn en kan dit kwaad?
Ze krijgt dus nu alleen maar geweekte brok/slobber en staat de hele dag op de wei sinds 2 weken. Wanneer kan ze dan trouwens dag en nacht naar buiten?
(Paard is trouwens gekeurd bij aankoop en volledig goedgekeurd)

Whoopi32

Re: Slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:44

Mijn paard heeft ook een keer een verstopte slokdarm gehad, toen kwam alles door haar neus weer naar buiten. Veearts heeft toen alles doorgespoelt, daarna nooit meer last gehad.

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:48

Dat boertjes laten komt waarschijnlijk doordat ze op het land zichzelf helemaal klem eet.En daar kan de slokdarmverstopping natuurlijk ook door komen.

gwennelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 21:16

Kan dit dan verder kwaad? dat ze zich op het land klem eet? Ze staat al op een vrij kaal stuk en durf haar ook inderdaad niet in andere wei te zetten, ookal is haar wei nu een grote moddelpoel.
Ik hou in ieder geval goed in de gaten of ze goed mest, kans op koliek is dan ook wel aanwezig.

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:42

Inderdaad goed de mest in de gaten houden.Als ze te veel gras binnenkrijgt bestaat de kans dat ze buikpijn krijgt met diaree.Zelf vind ik dat altijd minder erg dan koliek door verstopping(maar daar kunnen anderen het niet mee eens zijn)

Lovemischa

Re: Slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 20:53

Ik heb ook gigantisch veel stress door de slokdarmverstopping bij mijn pony Jackie. Hij is 32 en verder goed gezond. Hij heeft nu in 4 week tijd 2x slokdarmverstopping gehad. We zijn net verhuisd en hier stond redelijk lang gras in de wei, wat hij bij de pensionstal niet gewend was. Hij stond nog geen 5 minuten op stal en alles kwam zijn neus uit. Waarschijnlijk heeft hij te gulzig van het lange gras gegeten. Hij heeft nauwelijks kiezen meer, dus slikt het te snel door. Vorige week had hij het wéér. De vee-arts kreeg het nu met spoelen niet weg, de verstopping zat te hoog, en ze zou anders met de slang in de luchtpijp terecht komen ipv in de maag. De volgende dag is het pas gelukt. Al die tijd kon hij niet eten en drinken, het slijm kwam uit zijn neus en mond. Volgens de veearts kan hij beter niet teveel in het gras. Maar hooi kan hij niet meer kauwen.....wat nu? Allen op slobber kan hij niet leven. Ik zet hem tóch maar in de wei, als hij 24 uur per dag op stal moet laat ik hem liever inslapen, dat vind ik geen leven voor een paard. Hij krijgt ook steeds een gigantische bloedneus als die slang in zijn neus gaat, het is een zielig gezicht. Hij hoest nu veel meer als voor die tijd. Maar sinds een dag of wat gaat het beter, hij eet weer goed. Ik ben als de dood dat hij het weer krijgt, ga tig keer per dag bij hem kijken of hij normaal slikt.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:00

Mijn paard heeft ook slokdarmverstopping gehad, zal de details van eerste keer besparen, maar dat draaide uit op ritje naar kliniek...
vorige week heeft ie weer een gehad...
Zorg er voor dat je paard niet te veel in een keer naar binnen krijgt... kort gras is t beste