Droes.....of iets anders??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IsaGabriëlla

Droes.....of iets anders??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 19:13

Afgelopen vrijdag is de VA bij Isa geweest, omdat ze al vanaf dinsdag een snotneus had. Vrijdag werd het nog erger en had ze 38.9 C. Ik was er zelf helaas niet bij maar de VA heeft gezegd dat ze alle symptomen heeft van droes (snot, opgezette klieren in keel en bij de lymfeknopen, koorts) maar dat hij toch niet zeker was dat het droes was. Dus hij heeft niets voorgeschreven en ik moet de temperatuur goed in de gaten houden. Als ze hoge koorts krijgt of over een week nog zoveel snot heeft dan komt hij weer langs. Afijn ze heeft dus vanaf gisteravond steeds net boven de 39 C en het snot stroomt er zo'n beetje uit. Het stinkt ook heel erg.

Wat ik me nu afvraag. Heeft iemand enig idee, dat als dit geen droes is wat het dan wel is?? Ik had nl. ook verwacht dat de koorts heel snel zou gaan stijgen, maar het valt me tot nu nog mee. Ze eet ook nog wel, maar is wel saaier dan normaal.

Wie heeft dit ook wel eens mee gemaakt??

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:35

Heb je even pb gestuurd

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:08

als het stinkt is het vaak en voorste lucht weg infectie.
Bij jongen dieren.. komt dat vaak voor
Dus een voorhoofdholt onsteking.
Klinkt ze ook echt verkouden?? dus net als jij je neus ophaalt als je verkouden bent zeg maar.
Je kan ook voelen. Dus als je tussen de ogen op haar hoofd tikt. Of het hol klinkt of niet

Jongen dieren kunnen ook een infectie krijgen, het zo geheette. Rodococcusbacterie. * dat is een aandoening die vaak bij 1 jarige paarden voorkomen. Dat veroorzaakt abcesen op zn longen en veroorzaakt hevige verkoudheid met flinke snotters. heel besmettelijk en vaak niet goed te genezen

Tja wat kan het nog meer zijn
Rhino. heel erg.. maar symtomen zijn the same. in de versie van verkoudheid.
Ik wil je niet bang maken
ik noem wat dingen op die mogelijk kunnen zijn.. wat er kan

IsaGabriëlla

Re: Droes.....of iets anders??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 20:27

Klinkt niet best....ik had op internet ook al e.e.a. gezien.
De VA heeft trouwens wel geluisterd naar haar longen en die waren gelukkig helemaal schoon. Ze hoest ook niet. Er loopt alleen veel snot uit , ze heeft koorts en opzette klieren...

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:27

Zo wie zo zou ik Isa onder een dekentje op stal zetten.
Lekker warm houden.
Want juist met koorst zijn ze nog bevattelijker voor andere infecties. En het is gemeen koud en nat weer voor de tijd van het jaar.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:08

Ach...wat sneu.
Maar maak je niet al te veel zorgen; ik zag in je profiel dat Isa nog heel jong is.
Voor zover ik weet is droes een soort kinderziekte, net als bijv. de bof bij mensen; voor volwassen gevaarlijk maar voor kinderen vooral vervelend.
Dik kans dat ze een paar nare dagen heeft maar er verder probleemloos van geneest. En dan is ze als volwassen paard lekker immuun!
Er zijn zelfs paardenfokkers die hun veulens expres met paarden met droes in contact brengen (doen sommige ouders dat ook niet met waterpokken?)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:23

TI --> MD.

Jeayna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:26

beantsje schreef:
Ach...wat sneu.
Maar maak je niet al te veel zorgen; ik zag in je profiel dat Isa nog heel jong is.
Voor zover ik weet is droes een soort kinderziekte, net als bijv. de bof bij mensen; voor volwassen gevaarlijk maar voor kinderen vooral vervelend.
Dik kans dat ze een paar nare dagen heeft maar er verder probleemloos van geneest. En dan is ze als volwassen paard lekker immuun!
Er zijn zelfs paardenfokkers die hun veulens expres met paarden met droes in contact brengen (doen sommige ouders dat ook niet met waterpokken?)

Kan mij niet helemaal vinden in wat je hierboven schrijft, ken helaas een aantal paarden die de droes niet hebben overleefd.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:48

Pas goed op. Mijn 1,5 jarige kreeg droes en hadt ook nauwelijks koorts. Mijn DA geloofde het eigenlijk niet maar na aandringen toch onderzocht. De abcessen zijn naar binnen geslagen en hebben een gat in de hartwand veroorzaakt waardoor ze voor wat dan ook onbruikbaar is. En vreselijk veel heeft gekost. ken overigens ook vele paarden die het niet hebben overleeft die samen met haar hebben gelopen destijds

minihvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:41

ik heb een ehbo cursus gehad en dat zijn de klachten erwel van zit er soms ook ergens een bobbel zoniet en hij heeft droes dan is het naar binnen gegaan en kan je er bijna niks meer aan doen mijn verzorg pony heeft het ook gehad en is er ook aan gestorven

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 18:53

Jeetje klinkt steeds slechter.....
Even een update: vanmorgen had ze "maar" 38.6C en leek ze levendiger. Vanavond had ze echter toch weer 39.4C. Ze eet gelukkig nog steeds goed.
De enige bobbel die ik kan voelen zitten tussen haar kaken, aan dezelfde kant van het neusgat waar zoveel groene/gele snot uitkomt. Die bobbel is net iets kleiner dan een ei.
Ik weet niet of ik dat al gezegd had, maar ze stinkt echt heel erg. Niet leuk om over je lieve paardje te zeggen....maar het is wel zo.
Morgen ga ik de VA nog maar eens bellen en om advies vragen.

Wel tof dat jullie reageren!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 19:19

Mijn pony heeft ook droes gehad, had ook gigantische snotneus, koorts, opgezette klieren en hoestte. Maar geen abces. Ze heeft er niks aan over gehouden...
En het was wel zeker dat het droes was, want de helft van de paarden had zowat droes op dat moment. Alleen krijgen ze niet allemaal een abces. Bij mijn paard werd het na een week minder.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:01

De mijne hadt ook soms kooorts en soms niet. levendig was ze de gehele tijd. Snot kwam ook wel en een heel klein abces zoals jij beschrijft hadt ze ook maar wilde niet rijpen. Hoesten deedt ze ook. Ik zou het zo snel mogelijk laten onderzoeken en dan met antibiotca beginnen dit kan het rijpen van een naar binnen geslagen droesabces remmen en gebeurt het op tijd zelfs stoppen zodat blijven de schade wordt voorkomen

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:12

???
Een DA zal volgens mij nooit antibiotica voorschrijven bij droes, juist om naar binnen slaan (zgn verslagen droes) te voorkomen.
het beste kan het abces gewoon rijpen en opengaan. Ziet er ongelooflijk smerig uit maar als het genezen is, zie je er bijna niks meer van.
maar goed, je kunt gewoon vertrouwen op je DA.

overigens zie ik hier nogal wat reacties van paarden die veel schade hebben opgelopen door droes. Ik weet natuurlijk niet hoe oud die paarden waren, maar het is een feit dat droes voor een volwassen paard veel gevaarlijker is dan voor jouw jonkie.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:24

Juist bij naar binnen geslagen droes mag het niet rijpen. Als een abces zich leegt in het lichaam is het vaak dodelijk. Vandaar die antibotica. Die van mij heeft het 2 maanden gehad. Het abces is daardoor niet geknapt waardoor ze het overleeft heeft. Nu heeft het alleen een gat in de hartwand veroorzaakt. Is al erggenoeg. Zij was bijna 1 jaar oud evenals de overleden dieren

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:17

Dat je droes maar 1-maal kunt krijgen is een fabeltje. Na ca. 20 jaar kan je paard het gewoon weer krijgen. In veel gevallen is een droesbesmetting niet ernstig en gaat het vanzelf weer over, er zijn ook wel ernstige gevallen waarbij de ontsteking naar binnen slaat. Ook bij jonge paarden kan dit schadelijk zijn. Ik ken zelf een paard wat als 1-jarige z'n oog heeft verloren door droes.
Droes geneest over het algemeen goed in weer en wind, maar slaat de ontsteking echt naar binnen, dan wordt het paard bijna altijd 'geisoleerd' en krijgt juist WEL antibiotica.
Droes is heel besmettelijk!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:13

Ik wil niet in een welles-nietes discussie belanden, maar we praten over 2 verschillende stadia.

Bij een ongecompliceerde droes waarbij een abces aan de kaak/hals ontstaat, zal de aanpak juist zijn om dit naar buiten te laten doorbreken. Geen antibiotica dus, want dat houdt het proces van rijping juist tegen. Zodra het abces is doorgebroken (of opengesneden), wordt de wond dagelijks gespoeld om hem open te houden en te zorgen dat alle pus ook daadwerkelijk naar buiten af kan vloeien. Het paard zal zich dan snel beter voelen.

Als het abces toch naar binnen doorbreekt en de pus in de bloedbaan terecht komt, dan is er sprake van verslagen droes en dan wordt er uiteraard wel antibiotica gegeven. Er kunnen dan her en der in het lichaam abcessen ontstaan. Verslagen droes is een levensgevaarlijke complicatie waar ook vaak restverschijnselen overblijven.

Dat droes terug kan komen, wist ik niet. Weer wat geleerd!

Schafstall

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:32

beantsje schreef:
Ik wil niet in een welles-nietes discussie belanden, maar we praten over 2 verschillende stadia.

Volgens mij is dat ook niet nodig, want zeggen we hetzelfde

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:20

Dat klopt Inderdaad je hebt twee soorten droes. eigenlijk 1 die verschillend kan verlopen

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:56

Nou, laten we hopen dat het voor Isa goed afloopt!
Hoe gaat het met haar, laat je het ons weten??

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:10

Zwarte teer zalf smeren op de bobbel onder de kaak.
Als de etter buil openbreekt is het wel een smerig gebeuren

Geen antibiotica.

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 20:52

Nou maar weer even een update!
Na alle berichten hier op bokt had ik er toch niet zo'n goed gevoel over en heb ik vanmorgen nog maar een keer de VA gebeld. Ik kreeg een collega aan de lijn en ik vertelde hoe het was met Isa. Ik vertelde ook dat er heel veel snot uit 1 neusgat kwam. Toen besloot hij toch om nog een keer langs te komen vandaag.
Na grondig onderzoek was zijn conclusie dat het toch geen droes kon zijn omdat ze te levendig was en de zwelling helemaal niet groter werd. Alles wijst op een ontsteking. Het meest waarschijnlijk is het dat er vuil in haar neusgat terecht is gekomen en daar is blijven zitten. En dat is gaan ontsteken. Daarom stinkt het snot ook zo.
Ze heeft een spuit met antibiotica gehad en een kuur voor 10 dagen. Over 5 dagen moet de snot weg zijn....
Dus ja, ik moet nu gewoon vertrouwen op mijn VA en er vanuit gaan dat hij de juiste diagnose heeft gesteld. Aangezien ik het zelf niet beter weet kan ik ook niets anders.
Vanavond was ze wel al wat opgewekter, ook omdat ze weer lekker op de wei met de anderen heeft gelopen vandaag. Lijkt me sowieso fijn dat het snot er dan goed uit kan lopen. Haar neus was ook al een stuk minder vies vanavond. Komt denk ik ook door de antibiotica.

Wel fijn om te zien dat er zoveel meedenken en reageren!

Hopelijk gaat Isa nu echt opknappen.

midgie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:34

Mijn tinkertje heeft dat ook wel eens gehad , vorig jaar ze wat toen 1 jaar, ze had een ontsteking in haar holtes en antibiotica sloeg bij haar niet aan , ze heeft toen 10 dagen in een kliniek gestaan in belgie en ze hebben haar gespoelt , daarna ging het gelukkig steeds beter met haar.
Was ook groene snot uit 1 neusgat en het stonk ook vreselijk, ze was de ene dag hangerig en de andere dag was ze weer wat vrolijker , maar het was echt ahlen en brnegen , ben blij dat mijn VA toen een snelle beslissing heeft genomen om haar naar de kliniek te brengen , want in sommige gevallen kan het crhonisch worden als het te lang gaat duren.

Maar in ieder geval beterschap en als je na de kuur merkt dat de snot terug komt moet je echt gelijk de VA weer bellen hoor, geen risico nemen met zo`n ontsteking.

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:02

toen mijn paard in de opfok stond heerste er een heel speciaal virus de da wist niet goed wat het was. mn paard heeft bijna een week koorts gehad van 41g. geen eetlust ook notneu maar geen opgezette klieren enz. die is toen 2 weken lang elke dag gespoten en en week daarna had ie droes.