jaarling over het hek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne98

jaarling over het hek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 17:51

mijn jaarling is net over het hek heen gesprongen. ik weet niet hoe ze het heeft gedaan en hoe ze terecht is gekomen. haar beide achterbenen liggen open op bepaalde plekjes. ze loopt er nu ook kreuperl op. ze staat op een achterbeen. wij hebben het al afgespoten en met een bepaald spul opgespoten dan bloed het niet meer. wie heeft er raad voor mij het lijkt allemaal wel opervlakkig.
groetjes sanne

Pluttersput

Re: jaarling over het hek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:53

Goed in de gaten houden. Ik denk gewoon even rustig stappen, en als het erg wordt de DA erbij halen.
Groetjes, mij

sanne98

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 18:29

weet niemad hier raad mee???

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:51

Erg ongebruikelijk dat een jaarling over een hek heen springt...! Wat was de reden hiervoor? Werd ie opgejaagd door anderen of zo?
Ik zou inderdaad het heel erg goed in de gaten gaan houden, helemaal als ie heel erg kreupel is. Ik zou direct naar de DA gaan, je weet maar nooit bij zo'n jong ding. Zal het wel als ik jou was 2 keer per dag goed afspoelen en met ontsmettingsmiddel insmeren.

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:38

sammie_44 schreef:
Erg ongebruikelijk dat een jaarling over een hek heen springt...!.

Ongebruikelijk????? Ze zijn juist op onderzoeksleeftijd en proberen alles uit , dus ook door/over/onder hekken. Ik kende er een die sprong tussen de linten van het schrikdraad door toen ze nog niet eens afgespeend was omdat ze de 'grote' paarden zo interessant vond. Heb ook wel eens een jaarling gezien die had uitgevonden dat ze eronderdoor kon rollen.

Maar wat die verwondingen betreft, ik denk dat je er goed aan hebt gedaan om het schoon te maken/ af te spuiten. Ik kan natuurlijk niet zien of het diep is ofzo, maar nu ben je toch al te laat met hechten. Behandel het zoals je je eigen schaafwonden zou behandelen. Als je het niet vertrouwd kun je altijd natuurlijk nog een DA laten komen.

sanne98

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 12:24

gisteren avond was het alleen maar warm maar dat was normaal omdat het pijnlijk is. vanmorgen had ze zulke dikke benen en het was zo heet. mijn moeder maar de dierenarts gebeld wat je het beste kon doen . hij zij zi van ik denk dat er een ontsteking aan zit. dierenarts gekomen en goed onderzocht het was gewoon gekneust alles was gelukkig oppervlakkig. geen problemen met de pezen of botten. ik moet nu twee keer per dag elk been een kwartier af spuiten. mee gaan wandelen. hij mag niet de wei in maar over een paar dagen wel weer als wi het weer vertrouwd vinden. dat word straks weer leuk met afspuiten ze vind het zo eng zo pijnlijk dat je de praam op moet doen.

@sammie_44 waarschijnlijk zijn ze aan het racen geweest dat ze niet meer af kon remmen.

aanoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 12:26

ik zou maar voor de zekerheid de DA erbij halen,
je weet maar nooit..

ladigo14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 12:30

heeft ze toch gedaan aanoniem