Rillen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

Rillen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 16:12

Hallo,
Mijn pony van 30 staat sinds kort weer 24/7 op het land.
Pepper heeft altijd al wel last gehad van regen: in de zin van: na een uurtje heeft ze het gezien en wil ze erg graag de wei uit ( Bij het hek staan en hinneken zodra er iemand komt).
Nu is het ook zo dat als het regent ze soms(voorafgaande jaren) staat te trillen, maar nog nooit zo erg als deze weideperiode tot nu toe. Normaal zet ik haar dan even op stal, geef haar wat te knbbelen en doe evt een dekentje op en gooi haar dan weer het land op en dan is alles goed.

Eergisteren haalde ik haar van het land en ze stond verschikkelijk te trillen, over haar hele lijf, zo erg dat ze zelfs niet echt meer kon lopen.

Nu heb ik haar eergisteren op stal laten staan, met een deken op en wat slobber gegeven, het leek na een uurjte weer over te zijn (heb haar getemperatuurd, helemaal niets mis. (37.65) Kom ik vandaag op stal, staat ze zelf ook daar te trillen.
Nu heb ik haar wel weer in het land gezet, maar met de dekens die ze normaal alleen hartje winter op krijgt (erg dik dus).

Nu is het wel zo dat pepper sowieso denk dat ze van suiker is, en smelt als het regent, maar ik vond dit toch iets te heftig om het maar met een korreltje zout te nemen.
Ook is het zo dat ze de mindere van de groep is en dus vaak niet kan rusten(niet liggen in de wei omdat het en te modderig is maar ook omdat ze dan weer wordt opgejaagd.)
Nu is het over het algemeen zo dat ze s winters ook soms staat te trillen maar meer omdat ze dan redelijk dun is en gewoon de energie en het vet niet heeft om zichzelf warm te houden. Nu is ze JUIST erg dik (voor haar doen) en ze krijgt dus gras naar behoefte plus elke dag nog een kwart krachtvoer.

Wat moet ik doen? en wat kan de oorzaak zijn? hebben jullie paarden ook eens dat ze trillen met regen?

graag suggesties oid!

Liefs, muis.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:13

Ze trillen zichzelf warm, net als wat wij doen met bibberen.

Of zit ik er nu naast??

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 16:17

lijkt me dat daar ook erg veel energie in gaat zitten, maar zelfs op stal stond ze enorm te shaken, en waar is het echt niet koud ofzo> voor wat ze gewent is dan.

Chonelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:40

Normaal gezien is het niet zo erg als ze even staan te rillen tijdens een regenbui. Maar gezien de leeftijd van jouw pony en als ze ook binnen staat te trillen zou ik het wel even goed in de gaten houden!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:11

Rillen is idd een manier om een beetje op te warmen, omdat de spieren zo weer een beetje bewegen zeg maar. Ik zou haar, als ze het nu al aangeeft dan even met een regendeken buiten zitten met een fleecevoering ofzo? Weet niet of die deken die je nu hebt waterdicht hebt. Houd het in ieder geval in de gaten, rillen is niet erg; maar het moet ook weer niet té erg worden; dus niet meer op de benen kunnen lopen oid.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 19:21

ze heeft nu een redelijk dikke staldeken op, met daaroverheen een licht gevoerde regendeken..
Fijn dat het niet al te erg is, ik houd haar indd goed in de gaten!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:50

Kan het zijn met al die regen, dat ze gewoon doorweekt is geraakt?
Normaal is een paardenvachtje wel waterdicht maar als het dagen regent, houdt het op een gegeven moment wel op, vooral als ze goed gepoetst worden of nog maar kort in het land staan.

Ik zou iig geen deken opdoen, dat lijkt mij persoonlijk nogal een verstoring.
Als het dagen nat is geweest, laat haar dan even lekker opdrogen en doe haar dan de wei weer in.
Verder natuurlijk zo min mogelijk poetsen, vooral geen zachte borstel gebruiken!

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 23:14

Ik weet dat ik niet te vaak en te grondig moet poetsen, maar het is voor mij wat dat betreft kiezen of delen.
Pepper kan namelijk niet bereden worden of heel lang wandelen of wat dan ook. Ze vind poetsen heerlijk dus dat is eigenlijk het hoofd element van onze dag. Ik probeer wel te minderen, maar het vet komt er natuurlijk niet meteen weer aan, en al zeker niet omdat ze zo oud is.
Daarom denk ik dat het heus niet zo erg is om het met dekens te doen.

Wat betreft het laten opdrogen: had ik dus al gebprobeerd en dat is ook de handeling die ik normaal doe, zoals voorafgaande jaren. Maar nu is het zo hevig dat ze dus ook in stal staat te trillen zonder dat ze nat is.

ellepel

Re: Rillen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:03

Citaat:
Nu is ze JUIST erg dik (voor haar doen) en ze krijgt dus gras naar behoefte plus elke dag nog een kwart krachtvoer

staat ze voornamelijk te trillen op de achterhand?

kijk ook na of ze niet spierbevangen is.. ik heb ooit een paard gehad wat trillend de wei uitkwam, maar die was spierbevangen, de spieren op kont waren toen hard en ze liep ook nog es heel stijf..

kwam toen doordat ze veel in het gras liep, nog krachtvoer kreeg en te weinig beweging...

misschien is t alleen kou hoor, ik heb een pony die regen ook niks vind en vorige week ook totaal verkleumd was, duurde echt een dag voor hij weer een beetje op geknapt was.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 11:00

spierbevangen.. denk en hoop het niet> ze trilt wel voornamelijk achter maar ook gewoon bij haar hals heel erg!
We hebben een paardje op stal staan die elk jaar spierbevangen raakt, ik denk dat als pepper dat zou zijn, zijn eigenaresse me wel een seintje had gegeven, gezien zij daar echt een oog voor heeft.

veerle123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 11:07

Hej, mijn vzpony stond ook eens te rillen in zijn stal en ook toen ik hem was aan het poetsen, de dag ervoor was hij nat geweest door de regen, toen ik hem longeerde rilde hij niet meer toen hij halthielt.Mss is dit ook bij jouw pony

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 20:54

niemand meer?

mayjan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:43

Het is al een oudere pony, dus het zou heel goed kunnen zijn dat haar afweer niet meer zo goed is als toen ze 4 was.
Wat je er precies mee kan en moet doen weet ik niet, maar mischien heb je er iets aan

mayjan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:43

kijk, als dit zou zol zijn, lijkt me een deken geen overbodige luxe

twins4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 00:38

Ik zou de DA even langs laten komen of in ieder geval hem even bellen en zijn advies vragen.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 22:49

sorry, deze vraag is niet meer van toepassing met dit heerlijke warme weer!

cremellogek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:03

Dan was het toch gewoon de kou!