melanoom bij paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

scooby09

melanoom bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 12:24

Wie heeft er ervaring met een melanoom bij een paard.

Kan het ook op andere plekken zitten dan onder de staart?

En wat is de prognose verder...

Hoop dat iemand mij wijzer kan maken.

Maandag moet ze naar de kliniek maar was benieuwd naar ervaringen van anderen.

shaneen

Re: melanoom bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:26

een melanoom, hooeft niet alleen bij de staart te zitten en kan meestal goed verwijderd worden.. succes bij de kliniek, waar ga je heen?

scooby09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 12:28

Naar de kliniek in de woudenberg,
het is nog niet zeker dat het dat is en de plek is nogal groot dus opereren is waarschijnlijk niet mogelijk.
De doorsnede is wel een centimeter of 20.

Zidalgo

Re: melanoom bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:39

Melanomen zijn goedaardige gezwellen. Maar het kan voorkomen dat ze een keer kwaadaardig worden. Ze komen vaak voor bij schimmels onder de staart maar ook onderhuids. Het dier heeft er geen last van behalve als ze op een plaats zitten waar ze afgekneld kunnen worden, b.v. onder het zadel. Dan kan ik me voorstellen dat je ze weg laat halen. Mijn schimmel heeft ze ook, ik laat ze echter niet weghalen want dan is de schade groter dan de schade van de kwaal zelf. En ze kunnen weer terug komen. Normale melanomen zijn hooguit een paar cm groot, waarschijnlijk heeft je paard een ander soort (huid)gezwel of is de melanoom gaan woekeren. Verstandig om hiermee naar een kliniek te gaan. Sterkte ermee in de kliniek.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:11

zo dat is vrij groot voor een melanoom, woudenberg is wel een goede kliniek, hou even op de hoogte wat het is, want je weet het nog niet zeker begrijp ik..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:59

Uitwendig is het te behandelen, het paard wat ik nu tijdelijk verzorgt heeft ze ook onder haar staart en daarvoor heeft de eigenaresse allemaal zalfjes etc. Sommige paarden hebben ze ook inwendig. In ieder geval, het stukje van Shaneen geeft al de meeste goede info erover .

scooby09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 14:19

Nee we weten het nog niet zeker of het melanomen zijn.
Heb net de temperatuur opgemeten want ze lijkt zich er niet lekker onder te voelen ,en die was 37.9 vanavond meet ik nog een keer.
Ze staat ook met de achterhand waar het zit behoorlijk ingetrokken.

Ze is niet zo fors gebouwd en het ziet er nu niet echt prettig uit allemaal hoop dat ze maandag meer kunnen vertellen en dat het allemaal mee valt.

Waar zou ik op intenet foto`s kunnen vinden ...de zoek machine word ik niet veel wijzer van.

scooby09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 18:01

nou gelukkig viel het mee, het was een flinke bloed uitstorting.
Ook heel pijnlijk dus maar die gaat gelukkig weer weg.

Zat een beetje in de rats want ik had net van de week gehoord dat ze kissing spines heeft .
Had zelf al zoiets van he ja dit kan er ook nog wel bij.
Maar goed heb een pijnstiller mee gekregen en de ergste druk heeft de dierenarts er af gehaald dus het moet weer goed komen.