insulineresistentie Magnesium bijvoeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inge_aryn

insulineresistentie Magnesium bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 22:37

Is er hier iemand bekend met insulineresistentie bij paarden?

Ik heb op www.paardnatuurlijk.nl hier een heel stuk over gelezen. Hun raden aan om Magnesium-chelaat bij te voeren. Zijn er mensen bekend met dit produkt en heeft het ook geholpen?

Verder vroeg ik mij af hoe ik het naar binnen moet krijgen, tips zijn welkom.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:46

Hoi, iemands Fjord staat bij mij en die had een heleboel van de kenmerken die bij het verhaal van paardnatuurlijk staan.
Ik geef de fjord nu ongeveer 8 weken het magnesium en ik heb wel een verbetering gezien. Maar het is lastig om te zeggen of het door het magnesium komt. Het weer is ook stukken beter geworden en daar kan ze ook vrolijker van worden. Die fjord gaat sowieso altijd op en neer.

Maar ik moet wel zeggen: daarvoor wilde ze tijdenlang niet draven op harde ondergrond en nu doet ze dat met gemak. Normaal wordt ze om de zoveel tijd bevangen (ze krijgt al helemaal geen gras of krachtvoer of wat dan ook meer maar toch gebeurt het steeds weer) dus we kijken een tijdje aan of ze het nu toevallig niet wordt.

Haar vetophopingen bij de staart en de manenkam zijn ook wat kleiner geworden, maar het is nog niet echt een superverschil.

Ik zou het in ieder geval proberen. Voor die 40 euro hoef je het ook niet te laten, ze adviseren trouwens zelf om na 6 of 7 weken te stoppen als je geen verschil ziet, dus je bent er snel genoeg achter.

Ammy01

Re: insulineresistentie Magnesium bijvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 23:37

Ik overweeg ook om magnesium bij te voeren.
Een van de paarden heeft zomereczeem, en er is bij een bloedonderzoek vorig jaar onder andere gebleken dat zijn magnesium te laag was. Dit zegt weliswaar niet alles, maar dan is de kans wel aanwezig dat hij een magnesiumtekort heeft.

Het andere paard heeft altijd een wat dikke manenkam, de hoefsmid vindt het maar niks, en vindt dat ie te dik is, maar dat valt eigenlijk wel mee.
Bij het aansingelen kunnen we zien dat hij nog steeds hetzelfde gaatje heeft, dus hij wordt niet dikker.
Hij is wel heel moeilijk aan de gang te krijgen met rijden dus daarom dacht ik dat het misschien voor beide paarden handig is om dit eens te proberen.
Ik heb ook dat hele verhaal gelezen op Paardnatuurlijk, het klinkt allemaal wel goed onderbouwd, maar ik ben eigenlijk ook heel benieuwd of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:36

Ik geef al vanaf december magnesium aan een van mijn paarden. Deze merrie is insuline resistent. Ik kan duidelijk merken dat het goed gaat met haar, ze is vrolijk en haar manenkam is iets minder dik (haar lijf is goed in model). Ik durf niet zo goed te stoppen met de magnesium dus geef ik nu 1 x per dag een half schepje (van paard natuurlijk). Verder krijgt ze ongeveer 250 gram voer van Spillers, Happy Hoof, speciaal voor hoefbevangen paarden (heel weinig koolhydraten) en daar doe ik de magnesiumpoeder door met een handje knoflook/zeewier van de paardedrogist.
Ik vind de magnesium een echte aanrader en trouwens dat voer ook. Voor het eerst in 10 jaar is mijn paard afgevallen, iets wat anders nooit lukte.

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:04

Waar koop je Spillers, Happy Hoof in Nederland?

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 21:18

jjs schreef:

Ja dat vroeg ik me ook al af! Ben benieuwd.

Met Idskjell gaat het ook beter sinds hij de magnesium krijgt. De ophopingen zijn minder groot en voelen nu zacht. Voorheen waren ze echt kneiterhard.

Ik merk alleen wel dat hij het beste op het land kan staan waar echt bijna niks opstaat en dan bijvoeren met hooi. Wanneer hij met de andere paarden staat en er elke dag een strook bijkrijgt merk ik dat gelijk aan zijn manenkam. Deze wordt dan gelijk weer hard.

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:59

inge_aryn schreef:
jjs schreef:

Ja dat vroeg ik me ook al af! Ben benieuwd.

Met Idskjell gaat het ook beter sinds hij de magnesium krijgt. De ophopingen zijn minder groot en voelen nu zacht. Voorheen waren ze echt kneiterhard.

Ik merk alleen wel dat hij het beste op het land kan staan waar echt bijna niks opstaat en dan bijvoeren met hooi. Wanneer hij met de andere paarden staat en er elke dag een strook bijkrijgt merk ik dat gelijk aan zijn manenkam. Deze wordt dan gelijk weer hard.

Dan zou je eens een grond, cq grasonderzoek kunnen laten doen om te zien waar dat in zit. Het kan zijn dat er van, ik meende dat het kali was, een verhoging is, waardoor andere mineralen, waaronder magnesium bijna niet meer voorkomen. Dit zou je kunnen oplossen met gericht te bemesten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:26

Ik koop het voer via een duitse leverancier en het wordt voor 10 euro transportkosten door een vervoersbedrijf bij mij aan huis gebracht.
Mocht iemand interesse hebben en in de buurt van Uffelte wonen dan kan ik meer bestellen en dan vervallen de transportkosten.
Het is vergelijkbaar met Dodson and Horrel, Safe and Sound. Dit is iets vochtiger waardoor het minder lang houdbaar is en het is ietsje duurder.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:32

meer informatie Spillers horse feed via google.