Wortelpuntontsteking.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tess

Wortelpuntontsteking.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 09:53

Bij mijn A pony is een kieswortelpuntontsteking vastgesteld middels een rö-foto .
Het zit in de li bovenkaak en ik ontdekte het doordat hij een lichte neusuitvloeing heeft die bovendien naar ontsteking ruikt.
Ik heb me inmiddels behoorlijk laten voorlichten over de behandeling en eigenlijk is er maar één optie en dat is een operatie., anti biotica heeft niets uitgehaald.
Het is een zware, intensieve en langdurige behandeling en de uitkomst schijnt lang niet altijd een goed resultaat te geven.
Hij zou naar de kliniek moeten voor een week, krijgt na de operatie een drain in zijn hoofd waardoor hij langdurig twee maal daags gespoeld moet worden, ong. zes weken.
Omdat het via de buitenkant van het hoofd wordt behandeld zal hij er een flink litteken aan over houden en een verminking. Ook is er de kans dat hij door de langdurige en pijnlijke spoelingen kopschuw zou kunnen worden.
Wie heeft er ervaring met deze behandeling en hoe was het uiteindelijke resultaat?

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:13

ik geen ervaring mee, maar als dat het enige is waar je het beestje mee kan beter maken moet je het doen! Succes

Tieme

Re: Wortelpuntontsteking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:57

ik heb geen ervaring met een kies stempelen via de buitenkant. alleen via de mond. mijn paard heeft ook een kieswortelontsteking gehad. hij heeft 3 x antbiotica gehad waarvan de 3e kuur een extra zware was. hier leek de ontsteking van weg te gaan. na een paar maanden had hij van de ene op de andere dag weer een megagrote bult op z'n kaak zitten. de kliniek waar ik eerst naar toe ging die wilde hem er via de buitenkant uit tikken. er werd gezegt dat het inderdaad erg lang ging duren en dat er misschien altijd een gat in z;n kaak zou blijven zitten. de dierenartsen van deze praktijk waren het onderling niet eens over de operatie en wilde de kies eruit tikken zonder dat ze 100% zeker wisten OF hij wel een kiesontsteking had en zo ja, welke dan precies.
ben toen naar de uithof gegaan. hier hebben ze ook gezegt dat hij er waarschijnlijk uitgetikt moest worden maar dat er ook een kans bestond dat hij er zo uitgetrokken kon worden. hij is toen onder narcose gegaan en ze hebben meteen een scan gemaakt van z'n hoofd zodat ze direkt konden zien hoe die kies in z'n kaak zat. we hadden geluk, hij kon er via de mond uitgetikt worden. 2 dagen kliniek en hij stond al weer thuis. 3x per dag mond uitspoelen met de tuinslang en antibiotica.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 20:12

bedankt voor je reactie, ik zou graag nog veel meer reacties krijgen, dus als iemand er ook maar iets over weet, schrijf het hier even voor me neer.

Tieme, is jouw paard er helemaal bovenop gekomen of merk je er nog iets aan? Is het gat mooi gesloten waar de kies verwijderd is? Moet je nog steeds spoelen en blijven er niet steeds voedselresten achter in de holte die dan weer rotten of ontsteken?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 11:51

Tess schreef:
Tieme, is jouw paard er helemaal bovenop gekomen of merk je er nog iets aan? Is het gat mooi gesloten waar de kies verwijderd is? Moet je nog steeds spoelen en blijven er niet steeds voedselresten achter in de holte die dan weer rotten of ontsteken?

mijn paard is er weer helemaal bovenop gekomen. heeft wel even geduurt omdat hij echt ziek was van die ontsteking. z'n weerstand was flink gedaalt.
het gat is helemaal dicht. eigenlijk net als bij jezelf een kies verwijderd is. ik hoef verder niet te spoelen. hij moet wel elk half jaar door de dierenarts gevijlt worden. hij mist natuurlijk een kies en hierdoor slijt de kies die in de onderkaak zit niet goed af.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 19:46

Mijn pony is er eigenlijk helemaal niet ziek van, ik merk er niks aan alleen de geur uit zijn neus en soms wat uitvloeing. Hij eet als een tierelier en is fit dus wat dat aangaat is er geen probleem.
Eerlijk gezegd overweeg ik ook nog een second opinion.

Klijntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:55

Aan zijn gedrag merk je idd helemaal niks.
Niemand anders die ervaring heeft met wortelpuntontsteking en het trekken van kiezen enz. bij paarden?

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:05

Klijntje schreef:
Aan zijn gedrag merk je idd helemaal niks.
Niemand anders die ervaring heeft met wortelpuntontsteking en het trekken van kiezen enz. bij paarden?

Dat het paard zich normaal gedraagt betekent niet altijd dat er niets aan de hand is.
Jaren geleden had het paard van mijn vriendin net zoiets en die bleef zelfs nog superbraaf onder het zadel, terwijl later in de kliniek bleek dat de pus inmiddels al verschillende holtes in zijn hoofd gevuld had.
Zulke paarden hebben uiteindelijk wel de meeste pech, want tegen de tijd dat ze iets laten merken ben je vaak al verder van huis en zal de behandeling vaak ook langduriger/ ingrijpender zijn.