scheve heupen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alano

scheve heupen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 16:04

hallo,

bij het paard wat ik zou kopen is ontdekt dat hij scheve heupen heeft. hij is 3 jaar en nog helemaal groen....de dierenarts in Spanje zegt dat het geen belemmering hoeft te zijn maar toch vraag ik me af of dat klopt.
weet iemand wat scheve heupen inhoud en wat je er aan kan doen? wat adviseren jullie me?

alvast bedankt!

gr. nicole

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:13

Ga je hem uit het buitenland halen? Dan zou ik het niet doen en nog even verder zoeken, tenzij je die dierenarts echt vertrouwd. Of je er last mee krijgt is een tweede vraag. Dat ligt eraan a) wat je ermee wilt doen in de sport, b) hoe scheef: ongelijke in hoogte of voor/achter verschil. In beide gevallen zijn de kans op rugklachten groot. Het kan ook zijn dat het scheef is omdat z'n rug nu vast zit, als hij behandeld wordt kan het weer gelijk worden. Ik denk niet dat je via de computer een goede keuze kunt maken, je moet er echt iemand naar laten kijken die je vertrouwd en er genoeg verstand van heeft.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 16:16

bedankt voor je antwoord Sizzle....het schijnt een klein verschil te zijn in de hoogte want die vrouw had het zelf nog nooit gezien bij het paard....ik vertrouw die mensen wel maar in spanje vind ik de keuringen veel minder streng zegmaar als in nederland dus vandaar dat ik het hier maar even vraag....

radje

Re: scheve heupen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:17

Ik kocht eens een paard van 13 met een scheve heup, die heeft daar nooit last van gehad, klinisch was ie niet goed en rontgenologisch wel.

Ik zou denk ik geen 3 jarig paard kopen met een scheve heup, ik denk dat je dan vervroegde slijtage krijgt en juist bij zo'n jong paard groeit alles nog.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 16:18

trouwens de arts heeft gezegt dat het aangeboren is.....

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:28

Tenzij je echt om wat voor reden dan ook DIT paard wilt, zou ik toch nog even verder kijken (of second opinion), maar nogmaals, het ligt er ook maar net aan wat je er mee wil, B/L/M of recreatie lijkt me geen probleem, hooguit vroeger slijtage inderdaad, maar niet een paard is echt recht (net als wij).

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:49

Ik denk niet dat je over scheve heupen praat, maar over een scheef bekken!
Vaak staat zo'n bekken scheef, doordat er eenzijdig blokkades zitten in de lendewervels. Dit kan vaak goed behandeld worden.
Soms ontstaat het door een val, ook dat kan vaak verholpen worden, maar soms niet.
De kans is dus groot dat het geen problemen gaat opleveren, maar dat is niet 100 % zeker.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 19:51

ok bedankt....het is bij hem vanaf de geboorte en ze hadden het in het raport over "hips" dus heupen...maar het zal wel kloppen wat je zegt.

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:28

Ik ken ook een paard met een scheef bekken en die mag helemaal geen dressuur meer rijden, alleen nog recreatief, buitenritje en beetje rechte lijnen hobbelen, maar haar nekwervels zijn ook scheef, dus ik weet niet of jou paard ook alleen recreatief moet. Je zou het eens aan een DA in NL moeten vragen, misschien kunnen die je wat onfo geven erover.

Mungbean

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:39

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:52

Mijn paard heeft ooit door een val een scheve heup/bekken gehad, waar ze jaren later opeens last van kreeg door een andere blessure aan haar achterbeen, was waarschijnlijk de druppel. Deze is recht gezet (yves Guray in duitsland) en na een paar dagen was ze weer goed....
Maar als het aangeboren is, dan is het in mijn ogen toch een ander verhaal....Ik zou er wel goed over nadenken en anders hier overleggen met een arts. Kun je geen kopie of iets dergelijks krijgen, zodat je het kunt overleggen?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:55

Scheefstand in het bekken door val of ongeluk is nog wat anders dan een been wat te kort is en zo de scheefstand veroorzaakt. In het eerste geval moet je rekening houden met een lange revalidatieperiode en de nodige bezoeken van de kraker/ostheopaat (en de vraag is: wil je dat als je net een paard hebt gekocht) , in het tweede geval zou ik het risico niet aandurven. Ik heb in mijn kennissenkring een geval gehad (betrof een veulen, scheefstand van bekken na ongeluk op hele jonge leeftijd) die op leeftijd van een jaar ingeslapen moest worden omdat het echt gewoon niet ging.

sandr0

Re: scheve heupen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:58

ik zou t niet doen. Als een paard scheef is ( waar dan ook) krijg je bij belasting en werk uiteindelijk problemen.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 14:33

bedankt ik denk ook dat ik het niet doe.