Verkrampte spier. Info gevraagd......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Verkrampte spier. Info gevraagd......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 09:50

Mijn merrie reageert de laatste tijd erg heftig op aansingelen. ALs ik priveles had durfde ze niet langs diegene heen om,dat ze dacht dat ze werd aangesingeld. Dit vond ik toch wel raar, aangezien zij zich nooit aanstelt en bijna nergens bang voor is. Ik heb toen maar en DA laten komen, voor de zekerheid. Nu vertelde hij mij dat ze een verkrampte spier in haar rug heeft en bij haar buik. Ze mag nu 2 weken niet onder het zadel worden gereden, wel mag ze gelongeerd worden, zonder fratsen. De DA denkt dat er wat anders achter zit, nu krijgt ze voor de zekerheid pijnstillers. Als het over 2 weken niet over is komt hij weer.

Ik vroeg me gisteren af, nadat de DA was geweest , hoe een verkrampte spier ontstaat, hoe je dit kan voorkomen en of er nog oefeningen zijn die ik tijdens het longeren kan gebruiken.

En andere tips zijn altijd welkom

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:39

misschien moet je het met je d.a. eens hebben over fysiotherapie voor je paard?
als hij niemand kent, kun je regeistreeder dierenfysiotherapeuten vinden op www.nvfd.nl
sterkte met je paard. het is vanaf hier niet te doen om je tips/oefeningen te geven zonder dat ik het paard gezien heb.

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 15:10

Bedankt!

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:52

Hoe jij het beschrijft, zou er ook heel goed een rib geblokkeerd kunnen zitten. Een verkrampte spier komt nooit op zich, meestal komt dit door een geblokkeerde wervel of door een rib. Vaak gaat dit samen. Rust helpt misschien even, maar haalt ws. het probleem niet weg.
Een osteopaat zou je hierbij misschien wel kunnen helpen.

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 20:28

Ik longeer haar nu en geef haar pijnstillers. Over 2 weken moet ik kijken of ze weer normaal reageert. Zoniet, dan komt de DA weer en worden er mischien foto's gemaakt.

Kan ik tussendoor wel een osteopaat/fysiotherapeut laten komen?

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:02

ja dat kan. overleg wel even met je d.a.; je wilt hem niet "passeren" hierin, lijkt me.
fysiotherapeuten voor dieren vind je op www.nvfd.nl
voor osteopaten moet je bij heleenxx zijn; zij is er zelf een, en kent er een boel.
succes!

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:39

Longeren met pijnstillers lijkt me trouwens geen goed idee. Als het paard pijn heeft, gaat hij daarnaar lopen. Haal je het pijn-waarschuwingssignaal weg, kan je schade doen.

Mitnait

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 08:22

Ik longeer haar alleen aan het hoofdstel. Verder zitten er geen fratsen aan. Zo heeft ze wel nog wat beweging.