wat zou jij doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

santos

wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 21:53

Ik heb mijn 22jarige ruin nu 3 jaar. Hij is altijd re voor licht kreupel geweest, wat na warm lopen over ging.Het is een eng. volbloed en zeer looplustig.
Nu is ie sinds enkele maanden ook li voor licht kreupel, maar dat wordt niet minder bij warmlopen, vooral in de bak.

Ik rijdt hem recreatief lekker in het bos en 1 maal in de week in de manege les. 6x per jaar een dressuurwedstrijdje en 3 x per jaar een springwedstrijdje.

Nu wilde ik toch wel eens een foto laten maken op artrose, want dat is wat ik denk. Helaas is dit niet zo maar mogenlijk volgens de da. Er moet eerst een uitgebreidt kreupelheids onderzoek gedaan worden, voordat er foto's kunnen worden gemaakt.

De foto's zouden me ong.125 euro kosten, maar dat onderzoek, zou het veel duurder maken.

Nu heb ik drie pubers, die ook niet goedkoop zijn en geen geldboom. Die 125 euro heb ik er wel voor over, maar een 300?????

Nu zit ik ermee. Als er uiteindelijk uit de foto's zou blijken dat hij ernstige artrose heeft, is het einde oefening denk ik , voor hem. Maar zonder die foto's en onderzoek, is het paard toch al 22 en gaat er niet beter op worden.
Wat ook mee speelt is dat hij zeer looplustig is, ondanks zijn lichte kreupelheid. Hij lijjkt er geen last van te hebben??

wat zal ik nu doen??Naar Utracht en alle onderzoeken en foto's laten maken of niet???Iemand dit kort geleden nog gedaan en wat koste het??

Mijn man is van mening; loop nu maar door met dat paard en als het echt niet meer gaat, gaat ie naar biefstra.Die onderzoeken is zonde van het geld.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:14

een paard wat ouder word krijgt meestal gebreken en hoeft natuurlijk niet meteen het einde te betekenen, bij een lichte vorm van atrose is er best nog wat aan pijn bestrijding te doen en nog plezier van je paard te hebben, zelf zou ik wat meer info willen hebben over de onderzoeken en evt bijkomende kosten.er zullen toch wel meer optie's zijn als alleen utrecht.ik vind als je nog plezier hebt van je paard de onderzoeken echt het geld wel waard hij heeft jou toch ook al die jaren plezier gebracht. succes met je beslissing

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:20

Als je ooit besloten hebt het paardje te nemen doe je dat toch met alle voor's en tegen's, de lusten en de lasten, etc. Als je zelf medisch onderzoek nodig hebt, of één van je gezinsleden dan is geld toch ook geen excuus? Wat is die 300 euro nou, als je zo lang lol hebt gehad samen met je paardje...

santos

Re: wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 22:40

Kom er net achter dat mijn topic eigenlijk elders had moeten staan. Daar kom ik nu net vandaan en lees soort gelijke verhalen. Ik ga toch voor Utrecht voor onderzoek, dat is nu zeker. Als iemand weet wat dit ongeveer gaat kosten, graag??

Je hebt makkelijk praten over die kosten, maar als de rek. je om de oren blijven vliegen en je weet dat je ong. 2000 euro aan schoolkostenen krijgt en ze ook nog op vak. willen straks, wordt je iets voorzichtiger. Met 1,5 ambtenaar salaris is dat haast niet op te brengen.( en natuurlijk 2 paarden in onderhoud )

Voor mij is het nog niet het einde voor hem, mijn man ziet hem al bij biefstra liggen. Ik wil geen ander paard, dus kan hij voorlopig nog blijven en als blijkt dat met ander beslag o.i.d. hij nog lekker kan lopen, is het helemaal geweldig.

Als iemand nog iets wil zeggen graag, mannen daar kan je niet mee praten

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:40

Ik zou geen foto's laten maken als ik jou was. Paarden van die leeftijd schijnen altijd in enige mate artrose te hebben dus... kans is heel groot dat ie dat dus heeft. Er zijn diverse middelen op de markt die speciaal ontworpen zijn voor paarden met artrose. Ik geef mijn hond en pony met artrose (hond is 13 en pony 25) glucosamine complex. Lopen ze een stuk soepeler door. Wat je ook zou kunnen proberen is een osteopaat langs laten komen. Die kijken goed naar het hele paard en kunnen eventuele ongemakken ook vaak oplossen. Succes! Enne die man van je......

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:27

Ik zou ook geen foto's laten maken, kan natuurlijk wel, maar je zegt zelf al dat het heel duur is zo's onderzoek.
Wij hebben een oude pony,27 die heeft ook artrose er zijn tijden dat ie goed loopt en in zijn mindere tijden krijgt ie asetylzuur (is niet de hele naam, die weet ik ff niet) Dat is een soort aspirientje, in poedervorm.

Hij heeft genoeg looplust, dus werken wil die wel.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:58

kreupel of licht kreupel duid erop dat ie er last van heeft heeft ie geen last loopt ie goed, dat ie loop lustig is hoort bij het ras... zodra die dat niet meer is vergaat ie echt van de pijn de fot's had je al jaren eerder moeten maken, waarschijnlijk is ie nu links voor slecht doordat die de afgelopen jaren meer te verduren heeft gehad door rechts, ik vind het heel apart dat je dit paard zelfs nog start, ook al is het maar 6 x in het jaar in vind het persoonlijk 6 keer te veel, je weet niet eens wat ie heeft... heel apart... ik zou er een da bij halen dat ie minimaal een pijnstiller kan krijgen, geen aceltylsalicielzuur geven dit is idd een soort asprine maar ook een giga bloed verdunner dit nooit zomaar geven omdat het een pijnstiller is! in princiepe weet je zelf ook wel dat de prognose niet gunstig is, want je wil er geen geld aan uitgeven want hij is " al"22, zet hem dan op rust of laat hem inslapen... dit is mijn mening komt waarschijnlijk erg hard over maar ik kan me hier behoorlijk aan irriteren, sorry daarvoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 13:56

In die zin ben ik het wel met Shaneen eens over het feit dat hij 'al' 22 is, maar je nog wel 6x per jaar start, 3x per jaar springwedstrijd etc. Misschien heb ik erover heen gelezen hoor, maar is hij wel eens eerder onderzocht door een DA wat de oorzaak is, of kan daar alleen vanuit worden gegaan dmv van foto's? Zoja, waarom had je dat dan niet eerder gedaan? En een paard van 22 kan nog een hele tijd meedraaien en een paard is duur in onderhoud. Voor hetzelfde geld heeft 'ie echt pijn, dat drukke lopen zittem in het ras; ben benieuwd hoe je het nu gaat aanpakken, in ieder geval sterkte.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 15:54

1 vraagje: waarom ben je zo zeker dat hij artrose heeft?Hij kan evengoed een peesblessure hebben.

En als je paard dan toch artrose heeft raad ik je aan hyaluronzuur te geven.Werkt al na een dag en je paard is niet meer kreupel.Glucosamine helpt toch niet volgens de DA

Ons paardje zakte door,woensdag kwam de DA en donderdag liep ie rad.Zo'n supergoed spul is dat en bovendien vele malen goedkoper dan een potje glucosamine waar je maar 2maanden meedoet.Na een behandeling(want eerste is dat 3spuitjes en dan moet dat om het half jaar gedaan worden)ben je 6maand zoet en je hoeft geen supplementen bij te geven

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:46

voor zijn leeftijd hoef je het niet te laten.

wij hebben op stal oude manege paarden staan die tot vorig jaar in de lessen meegelopen hebben
2 zijn er nu helaas afgemaakt maar waren wel al 34 en 30 jaar oud
nu staat er nog een van 28 jr en daar word nog mee gereden door de eigenaresse,lekker op buitenrit en er zit pit zat in.
en een ander oud manege paard is ook al 34jr daar word nog dagelijks mee gereden door een jong meisje ,lekker in volle galop de polder door.

dus de leeftijd zegt niet alles.
wel, wat jij er voor over hebt!

je kan mischien nog jaren rijden met dit paard, laat er een DA naar kijken en vraag hem wat hij denkt!

veel succes bij je keuze,en geef je paard nog niet op!

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:15

Waarom meteen naar Utrecht voor onderzoek? Gewone klinieken kunnen dit vast ook wel en zijn waarschijnlijk stukken goedkoper. Je kunt er ook voor kiezen om geen foto's te laten maken en hem puur voor de recreatie te houden, paar x een rustig buitenritje als hij het aankan, meer niet. Ik snap niet zo goed dat je nog springt met dit paard, terwijl hij aan 1 been al niet goed loopt. En is er wel eens onderzocht waar die kreupelheid vandaan komt? Het kan dan wel overgaan met warm stappen, maar goed lijkt het me niet.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:58

Een kreupelheidsonderzoek incl fotos zal zo tussen de 300 en 400 euro liggen. Als ze dan dus iets kunnen vinden, kunnen ze niets vinden en gaan ze verder zoeken dan moet je rekenen dat je meer kwijt bent. Persoonlijk heb ik dat er met plezier voor over.
(had mijn paard net 10 maanden en die raakte kreupel en heeft me 5 maanden dokteren gekost en de nodige onderzoeken) en hij staat nu al 6 maanden op rust met een peesblessure. Maar goed ik kan niet in jouw portomonee kijken, maar ik vind dat als je een paard hebt, je er ook op moet rekenen dat het wel eens iets kan gaan mankeren en dat dat geld kost. Een paard dat kreupel loopt heeft pijn, dus een onderzoek zou ik zeker laten doen.

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:12

Ik vind als je een paard heb en deze mankeert iets dat er naar moet laten kijken. Anders had je geen paard moeten nemen. Paarden zijn nou eenmaal duur. En nee, kan niet kijken of je genoeg geld heb, maar geloof me, ik heb mijn haf nu 2,5 jaar, ben meer bij de DA met hem geweest en heb met hem moeten stappen, zuinig met mijn geld moeten zijn, weer geld opzij zetten voor als het weer gebeurde, maar als ik naar de arts moet ga ik ook, ook als ik dit zelf zou moeten betalen.

Ik zou wel naar een DA gaan en volgens mij is Utrecht juist goedkoper in verhouding met andere DA'en. Wat al eerder is gezegd, het hoeft geen artrose te zijn, is het iets anders kan je het veel erger maken doordat je niet weet of hij juist moet bewegen of rust moet hebben, harde of zachte bodem, etc etc...

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:24

Citaat:
Ik zou geen foto's laten maken als ik jou was. Paarden van die leeftijd schijnen altijd in enige mate artrose te hebben dus... kans is heel groot dat ie dat dus heeft. Er zijn diverse middelen op de markt die speciaal ontworpen zijn voor paarden met artrose. Ik geef mijn hond en pony met artrose (hond is 13 en pony 25) glucosamine complex. Lopen ze een stuk soepeler door. Wat je ook zou kunnen proberen is een osteopaat langs laten komen. Die kijken goed naar het hele paard en kunnen eventuele ongemakken ook vaak oplossen. Succes! Enne die man van je......

Hier ben ik het dus helemaal mee eens.
Er zal altijd artrose uitkomen (een paar uitzonderingen daar gelaten). Ik zou beginnen met het bijvoeren van gerichte voedingssupplementen en er eventueel een ostheopaat of acupuncuturist (Steffi v/d Laarse bijv.) naar laten kijken.
Die kosten over het algemeen minder en kijken naar het hele paard en niet alleen een gericht onderdeel.

Succes.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:46

En hier ben ik het dus niet mee eens.
Het kan dus ook goed een peesblessure zijn, waar je lekker mee door zou rijden en straks je hele paard naar de knoppen en nog een veel hogere rekening......
En zeer zeker niet op eigen initiatief van alles bij gaan voeren als niet met zekerheid weet wat het is.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:53

Citaat:
Het kan dus ook goed een peesblessure zijn

Okay. Daar heb je een punt.
Al is het niet heel aannemelijk. Hij liep nl. als hij koud was kreupel en daarna liep hij er doorheen. Dat gedeelte is zeer aannemelijk artrose.
Die nieuwe blessure is aannemelijk wel een peesblessure door overbelasing na ontlasting van de oude blessure.

Maar nog steeds zou ik daar geen foto's van laten maken (heeft trouwens ook geen zin bij peesblessures) maar bijv. een Steffi zoals ik eerder al zij. Die kijkt nl. niet alleen naar de blessure maar pakt ook de oorzaak aan. Mijn inziens effectiever.

Nu ben ik mischien bevooroordeeld maar mijn ervaring met mijn oudere paard is dat dit soort alternatieve geneeswijzen mij meer hebben kunnen helpen dan de gemiddelde veearts.

Miss_Favre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:02

Ik ben het ook met de bovenstaande eens,dat je geen paarden moet nemen als je het niet kan betalen,ik begrijp heel goed dat je ook opgroeiende kinderen hebt en andere vasten lasten e.d. maar je weet van te voren als je een paard neemt dat de kosten (heel) erg hoog op kunnen lopen. En ik vind het zoiezo een raar verhaal dat je doorloopt met een paard die altijd kreupel loopt,ook al is het maar licht kreupel!! Ik zou het paard laten onderzoeken,ook al is hij 22,hij heeft inderdaad al die jaren ook voor jou klaargestaan.
Ik wil je absoluut niet aanvallen,in tegendeel,maar ik kan er niet zo goed tegen dat mensen er uberhaupt al aan denken om hun paard weg te doen,als het te duur gaat worden...dat weet je van te voren....misschien een goede tip,dat hebben mijn zus en ik ook,open een rekening (voor je paard,voor onverwachte kosten e.d.) en laat elke maand een bedrag automatisch overmaken. En desnoods alles wat je kan missen,stort je op die rekening. Ik vind dit zelf prettig,mocht er een keer iets groots gebeuren,heb je altijd iets achter de hand.

En wat de kosten van kreupelheidsonderzoek betreft,dat valt best mee,ik ben pasgeleden met mijn paardje naar de kliniek in Bodegraven geweest,hij liep ook niet goed,en werd niet beter met rust. Ze hebben kreupelheidsonderzoek gedaan,en 6 foto's gemaakt,van rug en beide achterbenen. Ik was 180 euro kwijt,en dan nog best veel foto's. Dus daar valt over na te denken misschien voor je.

Nu heb ik dus (bijna) elke week fysiotherapie voor hem,en dat loopt ook aardig op,is ook jammer,maar het hoort erbij,en ook ik heb geen geldboom op mijn rug,maar ik zal er alles aan doen om mijn paard beter te maken. Ik hoop dat je er goed overna denkt,en ik hoop dat je je niet aangevallen voelt. Succes!

Gieltje2002

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 16:07

Ik zou er zeer zeker door de veearts naar laten kijken. Ik ben zelf met mijn vorige paard naar Bodegraven geweest en heb foto's geeist. Mijn paard was toen 19 jaar en bleek atrose / spat te zijn. Daar is bij de meeste paarden nog wel het een en ander aan te doen. Bij die van mij helaas niet, dus is ze met pensioen gegaan. Het engelse volbloed paard is een type paard dat letterlijk doorgaat tot het er dood bij neervalt. Had mijn paard maar eerder aangegeven dat ze last had, dan had ze eerder met pensioen gekunt. Jouw paard geeft het aan door kreupel te lopen. Dat zou voor jou een teken moeten zijn, dat je hier iets mee moet. De pijngrens van dit ras is heel hoog en daarom heb je kans dat je paard gewoon veel pijn heeft. Maar eerst moet je erachter komen wat hij heeft en dus niet zomaar allerlei medicijnen erin stoppen. Pas als je weet wat het is kun je verder gaan nadenken over het hoe of wat.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:38

Lestria schreef:
Citaat:
Het kan dus ook goed een peesblessure zijn

Okay. Daar heb je een punt.
Al is het niet heel aannemelijk. Hij liep nl. als hij koud was kreupel en daarna liep hij er doorheen. Dat gedeelte is zeer aannemelijk artrose.
Die nieuwe blessure is aannemelijk wel een peesblessure door overbelasing na ontlasting van de oude blessure.

Maar nog steeds zou ik daar geen foto's van laten maken (heeft trouwens ook geen zin bij peesblessures) maar bijv. een Steffi zoals ik eerder al zij. Die kijkt nl. niet alleen naar de blessure maar pakt ook de oorzaak aan. Mijn inziens effectiever.

Nu ben ik mischien bevooroordeeld maar mijn ervaring met mijn oudere paard is dat dit soort alternatieve geneeswijzen mij meer hebben kunnen helpen dan de gemiddelde veearts.

Met alternatieve therapie is niets mis, Steffie is ook bij de mijne geweest. Maar wel nadat ik wist wat er aan de hand was. Ook Steffie kan niet door een paard heen kijken. Het lijkt mij toch wel handig om te weten of het een peesblessure is, zo ja, waar en de ernst ervan.
Daarna kan je altijd nog aan de slag met de diverse therapieen.
Ik bedoel, als je zelf iets mankeert ga je toch ook eerst naar de arts alvorens te gaan rommelen met middeltjes en therapieen zonder dat je weet wat je nou moet behandelen en of het eigenlijk wel geschikt is.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:45

Ik vindt dat je een dierenarts er naar moet laten kijken en aan de hand daarvan misschien foto's maken of een peesscan. het is heel moeilijk hierover te oordelen vanachter een PC. Ik zou niet zomaar gaan rommelen met supplementen en medicatie. eerst moet je weten wat het is. Ook een Osteopaat endergelijke zou ik pas nemen als het daadwerkelijk nodig is. oftwel als er vast gesteld is door een dierenarts wat het probleem is.