metacam

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mhtimmerwerk

metacam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 12:41

weten jullie of metacam een hele sterke pijnstiller is en gewoon net zo iets als voor mensen een paracetamol(beetje een gekke vergelijking)
alvast bedankt

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:57

Ik heb even wat voor je opgezocht, misschien heb je er wat aan

http://www.fidin.nl/index.cfm?object=re ... uctid=2219

En hier eventjes iets wat van dezelfde site komt:

Citaat:

Eigenschappen

Sterk werkende niet-steroïde ontstekingsremmer. Behorend tot de oxicam-klasse, een groep van enolzuren, die onderdeel uitmaakt van de NSAID’s. Sterke remmer van de prostaglandinesynthese met anti-inflammatoire, analgetische, anti-pyretische, anti-exsudatieve en in mindere mate anti-trombotische eigenschappen. Remt de leukocyteninfiltratie in ontstoken weefsel en voorkomt kraakbeenbeschadiging. Meloxicam heeft ook anti-endotoxische eiegnschappen omdat is gebleken dat het de productie van tromboxaan B2, geïnduceerd door intraveneuze toediening van E. coli endotoxinen in kalveren en varkens remt. De orale biologische beschikbaarheid is ongeveer 98%. Maximale bloedspiegel wordt na 2-3 uur bereikt. Meloxicam accumuleert niet bij dagelijks toediening. De hoge eiwitbinding (+/- 98%) maakt een optimale penetratie in de ontstoken weefsels mogelijk. Het verdelingsvolume bij het paard is 0,12 l/kg. De gemiddelde terminale halfwaardetijd in het bloed is 7.7 uur.

Doeldier

Paard.
Indicaties
Verlichting van ontsteking en pijn bij zowel acute als chronische aandoeningen van het bewegingsapparaat.
Contra-indicaties
Niet voor gebruik bij dieren die lijden aan gastro-intestinale afwijkingen zoals irritatie en bloedingen, verminderde lever-, hart- of nierfunctie en stollingsstoornissen of bij dieren waarbij een individuele overgevoeligheid voor het product is gebleken. Niet gebruiken bij drachtige of melkgevende merries. Niet gebruiken bij paarden jonger dan 6 weken.
Bijwerkingen
Individuele gevallen van bijwerkingen, die kenmerkend zijn voor NSAID’s, zijn waargenomen tijdens klinisch onderzoek (lichte urticaria, diarree). Deze symptomen waren reversibel.
Dosering/Toediening
Oraal, eenmaal daags 0,6 mg meloxicam per kg lichaamsgewicht (d.w.z. 1 ml/ 25 kg), tot maximaal 14 dagen. Metacam wordt gegeven gemengd met een kleine hoeveelheid voer, vóór het voeren, of rechtstreeks in de mond. Goed schudden voor gebruik.
Wachttijdadvies
Vlees: 3 dagen.
Waarschuwingen
De behandeling dient gestaakt te worden als er bijwerkingen optreden. Een dierenarts dient te worden geraadpleegd. Vermijd het gebruik bij gedehydreerde, hypovolemische of hypotensieve dieren; in deze gevallen is er een potentieel verhoogd risico van nefro-toxiciteit. Niet gelijktijdig toedienen met glucocorticosteroïden, andere NSAID’s of met anticoagulantia. In geval van overdosering is een symptomatische behandeling aangewezen. Personen met een bekende overgevoeligheid voor NSAID’s moeten contact met het diergeneesmiddel vermijden. In geval van accidentele inname dient onmiddelijk een arts te worden geraadpleegd en de bijsluiter of het etiket te worden getoond.

mhtimmerwerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 13:06

o ontzettend bedankt hoor ( er staan wel heel veel medice woorden in )

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:07

welk woord wil je weten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:39

Het is een pijnstiller, maar dan speciaal voor paarden .

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:02

Idd, een pijnstiller/ontstekingsremmer.

Mijn beide merries hebben het wel eens gehad. Beide vroeg in hun dracht maar ik heb er geen problemen gehad. De ene had een kneuzing in haar voet, de ander waren we aan het knutselen met hoefbevangenheid en verbening van het hoefkraakbeen(was toen nog niet duidelijk waardoor ze kreupel was).

Ment

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:26

Let wel op, Metacam is erg duur... Quadrisol bijvoorbeeld is bijna de helft goedkoper. Wat precies het verschil is tussen beiden weet ik helaas niet.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:49

Metacam kun je net iets sterker als een paracetamolletje inschatten, bij een hoefzweer werkt het een klein beetje (ik gebruik dat omdat mijn paard met ernstige arthrose bij een hoefzweer gaat lopen als een hoefbevangen paard- en ze kan er echt niet nog meer problemen bij gebruiken door overbelasting)
Maar bij bv een gebroken hoefbeen zal het geen enkel effect hebben.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:25

Metacam is idd wel zwaarder dan een gewoon paracetamolletje.

Verschil Metacam/Quadrisol weet ik ook niet zo precies. Zelf heb ik het idee dat Metacam sterker is, maar of dat zo is.

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:13

Mijn vorige paard heeft ook een paar weken aan de Metacam gestaan ivm een rugblessure. Hij had er baat bij en heeft geen last gehad van bijwerkingen.
Wel vond ik het spul ontzettend duur. Een fles waarmee ik zo'n 5 dagen deed kostte me geloof ik iets van 45 euro.

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:16

heb deze week toevallig van de dierenarts metacam gekregen maar als je leest mag je het niet geven aan paarden met veulens enz..

maar wil idd ook graag weten of het ook bij meerdere mensen heeft geholpen bij paarden bij onze honden helpt het zeker!

is idd niet goedkoop 55 euro voor zo een klein rot flesje

Marsu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:32

Ik heb het toevallig ook pas geleden meegekregen van de dierenarts. 50 euro voor een flesje. Gelukkig is de pony niet zo zwaar, maar nu na 8 dagen is het wel op. Dus maar nieuwe besteld. Weer 50 euro. Volgende keer vraag ik of quadrisol ook kan.

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 23:23

Miirthe schreef:
Het is een pijnstiller, maar dan speciaal voor paarden .

Ook voor honden, mijn Jack-Russell heeft het ook mee gekregen van de dierenarts.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:08

Ja, alleen is de samenstelling van de metacam voor honden niet dezelfde als die voor het paard. De concentratie is bij paarden hoger, omdat paarden een veel groter lichaamsgewicht hebben dan honden en je anders erg veel zou moeten geven. Bij honden is de concentratie dus wat lager, zodat je niet te snel overdoseert.

IvysToeter

Re: metacam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:18

Ik heb ook even opgezocht voor jullie over quadrisol

Productnaam
quadrisol 100
Leverancier
Intervet Nederland B.V.
Postbus Postbus 50
Postcode 5830 AB Boxmeer
Land NL
Telefoon 0485 - 587654
Fax 0485 - 587653

Farmaceutische vorm

Gel voor orale toediening.
Samenstelling
Ontstekingsremmend en pijnbestrijdend middel. Een injector bevat per ml: 100 mg vedaprofen.
Eigenschappen
Vedaprofen is een NSAID (Non Steroid Anti Inflammatoir Drug) die behoort tot de aryl-propionzuur derivaten groep. Vedaprofen remt het prostaglandinesynthese-enzymsysteem (cyclo-oxygenase enzym) en heeft daarmee ontstekingsremmende, antipyretische en analgetische eigenschappen. Na orale toediening wordt vedaprofen snel geresorbeerd.
Doeldier
Paard.
Indicaties
Vermindering van ontsteking en pijnbestrijding bij aandoeningen van het bewegingsapparaat en bij beschadiging van zachte weefsels (trauma door verwondingen en chirurgische ingrepen). In geval van chirurgisch trauma kan Quadrisol 100 profylactisch, 3 uur voor de operatie, gegeven worden.
Contra-indicaties
Niet gebruiken bij dieren met aandoeningen van het maagdarmkanaal, verminderde hart-, lever- en nierfunctie. Niet gebruiken bij lacterende dieren en bij veulens jonger dan 6 maanden. Quadrisol 100 dient niet gebruikt te worden met andere NSAID''s of glucocortico-steroïden.
Bijwerkingen
Typische NSAID-bijwerkingen als laesies van het maagdarmkanaal, zachte faeces, urticaria en lethargie kunnen optreden. Deze verschijnselen zijn reversibel. Indien er bijwerkingen optreden dient de behandeling te worden gestaakt.
Dosering/Toediening
Quadrisol 100 dient twee maal daags toegediend te worden. Een aanvangsdosis van 2 mg/kg (2 ml/100 kg) wordt gevolgd door een dosis van 1 mg/kg (1 ml/100 kg) om de twaalf uur. De behandeling kan maximaal 14 opeenvolgende dagen worden voortgezet. Beoordeel het lichaamsgewicht zorgvuldig. Bij prophylactisch gebruik is een maximale behandelingsduur van 7 dagen voldoende. Toediening: de gel wordt oraal toegediend door het mondstuk van de injector op de tandeloze plaats in de mond te brengen en de benodigde hoeveelheid achter op de tong te spuiten. Vóór toediening dient de injector op de berekende dosering te worden afgesteld door de draaibare ring op de zuiger te verplaatsen. Geadviseerd wordt om het product vóór het eten toe te dienen.
Wachttijdadvies

12 dagen voor vlees en organen.
Waarschuwingen
Paarden met laesies in de mond moeten beoordeeld worden door een dierenarts waarna een beslissing genomen dient te worden of de behandeling voortgezet kan worden. Paarden met hardnekkige laesies in de mond niet behandelen. In verband met het potentiële risico van toename van de renale toxiciteit dient het gebruik bij gedehydreerde, hypovolemische of dieren met hypotensie voorkomen te worden. Sportpaarden dienen volgens de plaatselijke voorschriften te worden behandeld. Overdosering van behandelde dieren kan de dood tot gevolg hebben.

radje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:05

Mijn hond heeft het ook gehad voor artrose, werkte heel goed

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:17

ik heb dit orisse ook moeten geven pas geleden, ze had ontstoken spieraanhechtingen , iig moest ze ontstekingsremmers en iets tegen de pijn hebben, en kreeg ze dit.

Roebin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:23

Ik denk dat het voor alle dieren is.
Mijn hond kreeg het toen hij oud werd en bijna niet meer kon gaan staan.
en mijn kat kreeg het toen zijn staart zwaar gekneusd was.
Ik vind het wel een super middel en heeft bij mijn dieren echt super gewerkt.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:53

Ment schreef:
Let wel op, Metacam is erg duur... Quadrisol bijvoorbeeld is bijna de helft goedkoper. Wat precies het verschil is tussen beiden weet ik helaas niet.

Ik ben van quadrisol veel meer nodig dan van Metacam..dus is dat in verhouding weer duurder...
Laatste keer heb ik Metacam gehad en dat werkte erg goed!