Ervaringen met VETTEC Equi pak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Clovertje

Ervaringen met VETTEC Equi pak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 12:31

Heeft iemand ervaring met VETTEC en dan met name de Equi pak? (zie ook www.vettec.com)
Mijn tinkermerrie met artrose heeft nu een rollend beslag en ik geef haar Cortaflex. Op zich gaat het erg goed, maar soms vind ik haar nog wat gevoelig lopen, wat korte pasjes met name in draf. Ikkwam Vettec tegen op het internet.
Wat zijn jullie ervaringen? Blijft de zool inderdaad in een mooie conditie? En, ook niet onbelangrijk, hoe duur is het ongeveer?

4pleasure

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:56

Ja ik ben ook wel benieuwd of iemand hier enige ervaring mee heeft.
Iemand??

cooky

Re: Ervaringen met VETTEC Equi pak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:36

hoi,

ik heb het mijn hoefsmid vaak zien gebruiken, en in m'n opleiding hebben wie hier ook een spreekster over gehad (de vettec-producten). ik heb het zelf (gelukkig) voor m'n eigen paardje nooit nodig gehad, maar heb er wel veel problemen mee opgelost zien worden! er kunnen echt prachtige resultaten mee behaald worden!
en dit vooral bij echte probleemgevallen (denk aan standproblemen, brokkelhoeven of in jouw geval artrose....)

er zijn geloof ik (zou het even moeten opzoeken want is al een hele tijd geleden) een viertal verschillende vettecproducten met elk een eigen gebruiksdoeleind. zo dient het ene product bijvoorbeeld om de wand op te vullen (denk aan paard dat kapotgenageld is, en bijna niets meer van zijn hoef overhoudt, niet op ijzers kan en ook niet zonder), of je hebt product om de zool af te sluiten enz.

de zool blijft hiermee idd in een heel goede conditie, hij wordt echt hermetisch afgelsoten. waar de smid dan wel heel goed op moet letten voor het aanbrengen van het product op de zool, is dat de zool VOLLEDIG schoongemaakt is!

bij mijn smid kost een tube vettec zo om en bij de 60 euro. bedenk dat je met een tube ongeveer één hoef kan doen (ligt aan soort product en ernst van de situatie), dus echt goedkoop is het niet!
maar ik heb er heel mooie resultaten van gezien!

Clovertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 08:42

Hai hai,

bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels ook overlegd met de smid. Hij schat dat er zeker een tube, zoniet 1,5 tube per hoef in zou gaan bij Clover...
We gaan eerst waarschijnlijk een gewoon zooltje proberen om te kijken of het wel enig effect zou hebben bij haar. Ik zit ook nog te twijfelen over easy walkers, hoor daar ook veel goede dingen van voor paardjes met artrose.

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:22

hoi,

ik heb nog nooit van easy walkers gehoord, daarmee dat ik even ben gaan spitten (had wel gezien dat er hier een topic over stond).

na de eerste reactie heb ik al niet meer verder gelezen: blijkt dat je aan dit soort beslag géén opzet kan geven, en dat is (zéker voor probleempaarden) hélemaal geen optie!
opzet is zeer belangrijk, vooral bij paarden die problemen hebben met gang, stand of medisch. daarom zou ik je dit beslag afraden.

de gevoeligheid van de zool verdwijnt daarbij volledig als de smid deze opvult met vettec. plus daarbij dat het schokdempend is.

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:32

Clovertje schreef:
Ik zit ook nog te twijfelen over easy walkers, hoor daar ook veel goede dingen van voor paardjes met artrose.

Easy walkers zijn een kunststofbeslag meer info over kunststofbeslag kan je op deze site vinden http://www.kunststofbeslag.tk/

Vettec wordt ook in de endurance wel eens gebruikt maar ik erg duur en volgens mij blijft het niet zo lang zitten.
Met zooltjes heb je vaak het probleem dat ze onder die zool rotstraal krijgen.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:11

volgens mij heeft mij pony dit ook gehad.Hij heeft artrose en bij hem worden gewoon 4 ijzers ondergeslagen.En dan wordt bij de voorbenen en een soort vloeibaren hars/plastic/silleconen idee laagje ingespoten.Dat droogt heel snel in en is dan knon hard.
Werkt dempend.Maar kost 55 euro extra bovenop de 80 euro voor vierkant beslaan.Vindt het erg duur.
Zit er nu over te denken om kunstof hoefbeslag te doen.Is goedkoper volgens mij.

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:20

[/quote]maar ik erg duur en volgens mij blijft het niet zo lang zitten.
Met zooltjes heb je vaak het probleem dat ze onder die zool rotstraal krijgen.
[quote]

duur is het inderdaad, maar het blijft wel prima zitten hoor!

als de zool en straal écht goed zuiver zijn, kunnen ze er geen rotstraal van krijgen.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:56

cooky schreef:

als de zool en straal écht goed zuiver zijn, kunnen ze er geen rotstraal van krijgen.

Dat is waar.Alleen had mijn paard er een keer een ijzer onder uit geslagen.En toen hebben ze ijzer met zooltje er dus weer onder geslagen.Fout dus nooit doen.Toen ze er de volgende keer weer af gingen had hij mega rotstraal.Ook wel logisch het sluit niet goed meer af.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:33

cooky schreef:

Als je paard regelmatig in de modder staat met ijzers en zooltjes is de kans op rotstraal best groot (tenminste dat is mijn ervaring). Een piepkleine speling tussen zooltje en hoef is genoeg om vocht binnen te laten. Te samen met het anaerobe milieu ideaal voor rotstraalbacterien.

Waarschijnlijk is het bij paarden die vaak binnen of in ieder geval op droge ondergrond staan minder snel het gevaar.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:35

als dat spul er gewoon wordt ingedaan en je ijzer blijft er netjes onderzitten komt er echt geen vocht bij hoor.Ook niet als je paard de hele dag in een blubber paddock staat.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:24

Mijn paard staat al 6 jaar op zooltjes en heeft nog nooit rotstraal ervan gekregen !!!!
Hij staat gewoon buiten in de paddock en op stal in het stro.
Hij heeft wigzooltjes vanwege ee peesblessure maar heeft echt nog nooit rotstraal gehad.

Beetje kortzichtig om te zeggen dat ze rotstraal van zooltjes krijgen.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:39

nee het is niet kortzichtig,want het komt wel veel voor.Dat het bij jouw altijd goed gaat wil niet zeggen dat dat bij iedereen zo is.

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:54

ElCamino schreef:

Beetje kortzichtig om te zeggen dat ze rotstraal van zooltjes krijgen.

Ik zeg niet dat ze altijd rotstraal krijgen van zooltjes. Ik zeg alleen dat het mijn ervaring is dat het vaak voorkomt.

DGKstudent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 19:18

Equipak is voor sommige paarden met een milde kreupelheid echt een mooie manier om extra vering te krijgen in de hoeven. Hiermee ontlasten ze de piekdruk in de hoeven. In Utrecht gebruiken ze het tamelijk regelmatig voor paarden met bepaalde orthopedische problemen, en wat ik ervan heb gehoord aan ervaringen, is dat er toch redelijk wat kreupele paarden zijn die het vervolgens vrij goed doen op dit beslag.

Caroline81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:53

Vandaag is het bij Joplin voor het eerst er onder gezet. Het balkijzer met leer en kit was eigenlijk allemaal wat te zwaar en dit zou een goed alternatief zijn. Joplin heeft maat 4 en er was 1 tube per hoef nodig. Kosten: 70 euro (+82 voor rondom dus ik schrok nogal)
Na het beslaan was hij direct kreupel dus ik was gelijk in paniek, morgen even afwachten volgens de hoefsmid. Ik heb de dierenarts nog gebeld en kreeg het advies om veel te koelen omdat het namelijk nogal heet wordt als het aan het uitharden is. Als hij morgen niet fit is moet het er weer onderuit.
Vooralsnog ben ik dus niet erg tevreden zoals jullie begrijpen...

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 09:45

Hoi,

vanwege de prijs heb ik in overleg met de smid besloten om eerst een zooltje met kit te proberen. Hopelijk is dit dus niet te zwaar voor Clover (ze heeft hiervoor balkijzers gehad en daar kloste ze al mee alsof er een olifant liep)
Hoe is het nu met jouw paardje? Loopt hij nog met de Equi-pak of is het er inmiddels onderuit?
In elk geval bedankt voor de reactie.