Hoeveel tijd zit er tussen eten en mogelijkheid tot koliek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Hoeveel tijd zit er tussen eten en mogelijkheid tot koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 11:58

Als een paard gegeten heeft die gevoelig is voor koliek, binnen hoeveel tijd zou je dan een koliekaanval kunnen verwachten?

Is dat meteen erna? Of zit daar 2 uur tussen? Of langer?

Wie heeft een richtlijn?

Chivance

Re: Hoeveel tijd zit er tussen eten en mogelijkheid tot koli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 20:58

Ik denk niet dat je daar een algemene regel op kan plakken.
Als een paard iets eet wat niet goed is kan dat dadelijk al zijn, soms kan het enkele uren duren.
Niet dat je veel bent met wat ik vertel, maar wij hebben 6 paarden waarvan 2 koliekgevoelige. En zelfs tussen deze twee paarden zit nog een verschil, als je begrijpt wat ik bedoel.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:42

koliek is slechts een verzamelnaam voor buikpijn. Die buikpijn kan zoveel verschillende oorzaken en uitingen hebben. Valt echt niks over te zeggen zo. Tenzij je een bepaalde vorm van koliek bedoelt?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 13:47

Koliek door haastig eten nadat ze heeft moeten "vasten" na een slokdarm verstopping bij een toch al koliekgevoelig paard.

Ik los haar brokken nog steeds een beetje op in water & zonnebloemolie, heb grote steen in haar voerbak, ze krijgt het eten nog meer verdeeld over de dag, bouw de weidegang gecontroleerd op, etc.etc. En ik controleer haar om de zoveel tijd. Maar echt rustig zit je toch niet. Ik zou geruster zijn wanneer ik zou weten wanneer ik wat kan verwachten. Maar ik was al bang dat er niet echt een pijl op te trekken was.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:52

Een slokdarmverstopping merk je meestal wel binneneen uur

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 13:55

Die slokdarmverstopping is al voorbij. (gelukkig..)
Het ging er mij om dat paarden daarna meer kans hebben op koliek. En omdat dit paard toch al koliekgevoelig is wil ik vaak controleren.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:35

Vervelend, ik snap het.
Toch is ruwvoer, de hele dag opneembaar, het belangrijkste. Maar ik neem aan dat je dat ook goed doet.
Slokdarmverstopping wil niet zeggen dat het paard daarna gevoeliger is voor koliek in de darmen.
Genoeg ruwvoer, evt wat lijnzaadolie erbij. Ik zou me maar niet te veel zorgen maken. Ik denk niet dat je paard meer gevoelig is voor koliek dan andere paarden.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 09:09

Bedankt voor je berichtje.

Toen ze de slokdarmverstopping gehad heeft ben ik erover gaan lezen en las op verschillende plekken dat ze daarna meer kans hebben op koliek. Omdat ze toch al snel koliek heeft leek het me wel raadzaam haar extra in de gaten te houden.

Misschien is het omdat ze na de slokdarm verstopping een tijdje niets mogen eten, en als ze dan iets krijgen dat ze het als een gek naar binnen schrokken, amper kauwen en dan daar problemen mee krijgen. Maar het gaat nog steeds goed. Ze staat nu weer 24 uur per dag in de wei, en haar brokken vermeng ik met wat water en zonnebloemolie. Steeds iets minder zodat ze straks weer normaal is.

(is overigens niet mijn paard, ik zorg een weekje voor haar maar ze had net van te voren die slokdarmverstopping gehad.)