Hoe giftig is de boterbloem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buster

Hoe giftig is de boterbloem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 11:34

Klinkt misschien heel dom, maar als paardenmeisje leer je dat de boterbloem giftig is voor paarden...
In een wei met hier en daar een boterbloem eet een paard er wel omheen, dat weet ik, dan kan het weinig tot geen kwaad.
Maar nu hetvolgende:
Ik weet niet of het aan mij ligt, of aan de omgeving hier, maar ik vind dat het lijkt dat er dit jaar véél meer boterbloemen in de weilanden staan dan andere jaren.
Zeker ook zie ik veel paarden in weilanden vol met boterbloemen, en ook zie ik ze er soms van eten.
Dus nu mijn vraag wat er zo giftig is aan de boterbloem?
Is het alleen de bloem, of ook het blad, en kan een paard er wel wat van hebben (zoals bij eikels/eikenblad)?
En valt het meer mensen op dat er meer boterbloempjes in de wei staan?

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:35

ik zie ook overal om me heen in de weilanden veeeel geel, boterbloemgeel:)
wat ik weet is dat je 2 soorten hebt, de scherpe is giftiger dan de kruipende geloof ik. maar in hoeverre het giftig is weet ik eigenlijk ook niet, ben er ook wel benieuwd naar.
anderzijds is het bijna niet mogelijk een weiland te hebben zonder giftige plantjes. vind jkk het belangrijkst in ieder geval en verder pluk ik her en der iets weg

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:37

Ja inderdaad ik merk ook dat er dit jaar veel velden helemaal vol boterbloem staan. We hebben ons zelf ook al afgevraagd hoe erg het is voor de paarden. Ik blijf het even volgen..
Ik weet wel dat het voor cavia's erg giftig is, die krijgen er diaree van

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:41

Tja, bij ons staan ze ook gewoon de in de wei; maar ik zie ze de paarden dan ook niet eten eigenlijk.

Buster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 14:05

Bij ons staat in de wei de kruipende versie, en langs de wei die hoge.
Buster komt er helemaal niet aan, Spirit zie ik af en toe per ongeluk iets meehappen.
Een straat verder staan twee wat dunnere, 'hongerigere' paarden in een weiland vol boterbloempjes, en die grijpen het er gewoon bij met het grazen.
Als diarree het enige gevolg is... Ach, dat is te overzien dan...
Eb giftige plantjes wegplukken, ik doe dat niet altijd; paarden herkennen het dan minder als er wat blijft zitten hè...
En inderdaad: in een wei mag géén jkk staan, en de rest eten ze over het algemeen wel omheen!
Maar als er nog mensen zijn met meer ervaring over die boterbloempjes: vertel-vertel!

Nog iets: weilanden die ik zie vol gras en boterbloemen, waarvan gehooid wordt, hoe giftig is het dan nog? Een paard herkend het toch in het hooi niet meer zo...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:11

Buster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 14:20

Bedankt voor de goede site Francis !!!

Kort samengevat: in hooi is het niet giftig.
In de wei smaakt het duidelijk giftig en voor koeien (neem aan ook voor paarden!) vies, zodat het niet gegeten wordt.
Ergste symptomen: koliek, zenuwtrekken, diarree.

Duidelijke info dus !!

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:23

mijn paardjes hebben de boterbloemen altijd al laten staan

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:30

Buster schreef:
Bedankt voor de goede site Francis !!!

Kort samengevat: in hooi is het niet giftig.
In de wei smaakt het duidelijk giftig en voor koeien (neem aan ook voor paarden!) vies, zodat het niet gegeten wordt.
Ergste symptomen: koliek, zenuwtrekken, diarree.

Duidelijke info dus !!

Wat raar, mijn merrie eet ze gewoon volop, zelfs als ze kan kiezen tussen stukken met veel boterbloemen en zonder, dan gaat ze nog speciaal op een boterbloemstuk staan!? Bah!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:06

Ik heb de niet kruipende versie, mijn paard eet er altijd om heen

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:10

Bij ons op de manege staan volgens mij helemaal geen boterbloemen. Soms zie ik wel eens een groepje geel, maar de paarden blijven er allemaal wel vanaf

Annemeik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:18

Dat ze de laatste jaren veel meer opkomen komt doordat er steeds meer bemest worden, boterbloemen zijn een stikstof indicator.

Bij ons staan ze ook best veel en het is de niet kruipen de variant, de paarden eten er grotendeels omheen. Maar bij ons staat er ook monnikskap en distels in de wei, eten ze ook omheen en krijgen we niet weg. We hooien er alleen niet van.

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 10:37

Precies, bij mij in de wei staat het er ook vol mee! Maar de paardjes eten er niet van, gelukkig. De enige optie is 'platspuiten' of je weiland omploegen en opnieuw inzaaien!

SelindeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:57

Bij mij valt 't eigenlijk wel mee:P d'r staan wel wat boterbloemen, maar daar eten de paarden niet van..

Whoops1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:59

Bij mij op de wei staan er ook wel veel.
Maar Puk eet er omheen, er staat genoeg gras!

Maar ze kunnen er dus koliek van krijgen
als ze het wel eten..?
Dat wist ik niet. Mij is vertelt dat het niet
giftig is voor de paarden!