Slokdarm verstopping, voelen in de hals?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Slokdarm verstopping, voelen in de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 10:35

Een jaar of 2 geleden had één van mijn paardjes een slokdarm verstopping. Zo fraai was dat niet, want de veearts kreeg het niet verholpen en dat heeft toch gauw 9 uurtjes in beslag genomen voordat het voorbij was. Was waarschijnlijk de brok geweest.

Nu gisteren was ik blij dat ik goed gelezen had wat Phia_bink had geschreven over masseren toendertijd met haar paard.
Ik stond naast een van mijn paarden hooi los te schudden. Ze pakte een pluk en ging vrijwel direct na de 2de pluk staan flamen. Pluk slikte ze niet door en wilde gaan rollen. Dus ik vriend geroepen en direct die pluk uit haar mond gevist en begonnen masseren. Ik had namelijk het gevoel dat ze het niet door kon slikken. Haar eventjes aangekeken en het leek opgelost te zijn.

Ik leg zoiezo regelmatig tijdens het eten bij mijn paarden mijn hand op de hals om te voelen of het weg vloeit allemaal.
Dus mijn paard een hapje hooi laten pakken en gevoelt. Glee idd weer wat langs mijn hand.

Mijn vriend vroeg zich af, is dit daadwerkelijk het voedsel wat je voelt glijden, of is het de spier die de slik beweging maakt.
Een slokdarm verstopping meemaken is best een zenuwpezig iets, dus ik had al gelijk zoiets van, oh gut breng me nou niet van de wijs zeg.

Weet iemand hier het juiste antwoord op?
Daarnaast ben ik ook nieuwsgierig of jullie ook regelmatig even checken of de paarden goed doorslikken. Ik heb namelijk het idee dat veel mensen daar helemaal niet naar kijken.

opala

Re: Slokdarm verstopping, voelen in de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:15

Je merkt vanzelf wanneer het niet goed wordt doorgeslikt. Je kunt het je ook moeilijker maken dan het al is. Of temperatuur je ook elke dag je paard