Pijnlijke bultige, warme huid en verhoging.. enig idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Pijnlijke bultige, warme huid en verhoging.. enig idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 23:38

Sinds vanmiddag ('t is me in ieder geval niet eerder opgevallen) heeft Dot op de linker kant van haar nek, haar linker schouder en haar rug rare bultjes en bulten. Vanmiddag was haar rug gevoelig, maar verder was er niet veel aan de hand dus heb haar met de regendeken op gewoon buiten gezet.
Vanavond waren de bulten er nog steeds, voelde de huid, daar waar de bulten zitten, warm aan en had ze verhoging (38.7) en deinst ze terug voor zelfs de lichtste aanraking op de plekken waar de bulten zitten. Zelfs 't lopen deed haar zeer door de deken die over de schouder schuurde, ze ging er gewoon een beetje scheef van lopen.

Ik heb echt géén idee wat dit kan zijn. Zondag met wassen viel me wel op dat haar rug wat gevoelig was, dat is normaal nooit, maar verder niets. Maandag heeft ze buiten in de paddock gestaan, waar ze voor zover ik weet met niets in aanraking kan komen.. geen rare plantjes of wat dan ook. Vandaag heeft ze de hele ochtend op stal gestaan vanwege 't slechte weer hier en toen ik haar vanmiddag buiten wilde zetten en daarvoor de fleecedeken die ze op had afhaalde, zag ik dus die bulten...
Zondag een groomclinic gegeven maar geen nieuwe producten gebruikt ofzo.. geen ander voer, zelfde hooi... Schiet mij maar lek...

Uiteraard bel ik morgen de DA, maar misschien is hier iemand die hier een idee over heeft?

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 00:05

Allergische reactie op wasmiddel, glansspray of vliegenspray is toch mijn eerste gedachte.
Paarden (en mensen ook, trouwens) kunnen van het ene op het ander moment dus allergisch worden voor oude vertrouwde producten.

Ik hoop dat het even snel weer wegtrekt als het opgekomen is maar als het er morgenochtend nog is, zou ik idd de d.a. bellen.

Sterkte!

ellepel

Re: Pijnlijke bultige, warme huid en verhoging.. enig idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 06:35

kan ook koude of juist warmte reactie zijn.
dat gebeurt nog wel es als paarden net te warm onder een deken staan, of ze eigenlijk net te koud staan op stal...
maar dan trekt de reactie na een week wel weer weg...

deppen met azijn wil nog wel es helpen als de plekken niet open zijn.

herbey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 06:41

Als de bulten zo gevoelig zijn kan het ook Netelroos zijn.
En dat is zeer pijnlijk! Als het zo is kan je beter een DA vragen om een pijn stiller.

flashyjac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:28

Jagger heeft ook iets soortgelijks, maar hij heeft juist niet echt veel pijn aan de bulten voor mijn gevoel, enkel jeuk. De dierenarts had eerst netelroos geconstateerd, maar omdat hij niet reageerde op de medicijnen, is het waarschijnlijk een allergie. Waar hij precies allergisch voor is, is vooralsnog onduidelijk. Er zijn wel wat tests afgenomen en binnen een paar dagen weet ik de uitslag. De bulten van Dot klinken precies hetzelfde. Bij Jagger is het ook nog zo dat wanneer je ze stimuleert (bijvoorbeeld met poetsen) ze groter en 'voller' worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:46

Klinkt als een allergische reactie Francis. Geen vliegenspray oid gebruikt?

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:56

Hoe is het nu met Dot, Francis?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 13:48

Vanochtend waren er minder bulten, d'r hals was weer glad, en op d'r schouder en rug zaten nu een aantal grotere 'schijven' i.p.v. heel veel bultjes. De verhoging was iets gezakt (38,4), d'r rug was niet echt pijnlijk meer, d'r schouder nog wel behoorlijk. Die was ook nog warm.
Overleg gepeegd met de DA, en die vond het als een allergische reactie op een insectenbeet ofzo klinken. Omdat het vanochtend al ietsje minder was dan gister en ze verder goed te pas is en eet, besloten we even af te wachten.. Ik ga d'r zo binnen zetten want het weer is inmiddels behoorlijk slecht hier nu en hoewel ze volledig ingepakt staat in d'r regendeken met hals, vind ik het toch prettiger dat ze binnen staat met die verhoging.
Als ze iets tegen de reactie zou krijgen zou dat prednison worden en aangezien ze daar vorig jaar meer dan genoeg van gehad heeft wilde ik dat ook maar niet direct doen. Eerst maar even zien of ze't zelf kan afvechten en vanmiddag zoek ik nog even uit of ik iets homeopatisch kan halen wat haar daar bij kan helpen.

Ranja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 18:36

Ik kan me herinneren dat hier iemand op bokt een paard had met dezelfde verschijnselen afgelopen zomer volgens mij.
Even denken hoor.....volgens mij was het Tyrza en had het iets te maken met BVA en een les die ze ter veiling had aangeboden, maar toen niet doorging omdat haar paard onder de bulten zat.
Je zou haar een pbtje kunnen sturen.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 19:43

Vanavond met voeren was het al weer ietsje minder. Verhoging was weer wat naar beneden. Bulten weer minder, alleen op schouder en rug nog een aantal redelijk grote bulten. Schouder en rug zijn nog wel pijnlijk, maar ik kon er nu íetsje beter aankomen en voelde op sommige bulten kleine 'pukkeltjes' die ik er af kon peuteren. Geen bloedkorstjes zeg maar, maar meer opgedroogd wondvocht ofzo denk ik. Ik denk wel dat dit steekwondjes waren maar 't waren er dus wel aardig wat. Snap niet wat haar zo vreselijk te pakken heeft kunnen nemen omdat ze dus maandag de hele dag onder de regendeken mét hals heeft gestaan en dinsdag ochtend op stal, ook met een deken op.
Het lijkt in ieder geval langzaam beter te gaan, en ze is er verder ook nog steeds niet ziek van ofzo dus voorlopig kijken we't nog eventjes aan.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 19:28

Vanochtend zag het er al weer ietsje beter uit. Schouder was nu niet echt gevoelig meer, maar nu de rug weer iets meer... maar in z'n algemeenheid genomen gaat het langzaam vooruit.
Ik wilde alleen dat ik wist wat ik kon doen om het nog wat sneller te laten gaan...