wat kan de reden van dikke benen zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kris_

wat kan de reden van dikke benen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 22:57

Sinds 2 dagen heeft mijn merrieveulen (quarter-enter) twee dikke achterbenen, meerbepaald aan de koten. Ze lijkt er wel niet veel last van te hebben, ze loopt vrolijk bokkend door de weide en loopt niet kreupel. De koten voelen niet erg warm aan, alleen zijn ze wateriger dan anders.
Als je op de dikke koten duwt heeft ze het wel niet graag maar echt pijn lijkt het niet te doen.

Ik zie niet direct wondjes in de buurt van de koten, ook geen teken van mok of dergelijke. Ook de temperatuur en hartslag is normaal.
Vorige week heeft ze wel een paar wondjes opgelopen, hogerop aan het been doordat ze bij de oudere merries heeft gestaan (ranggevechten). Deze lijken ondertussen wel te genezen (wondjes zijn opgedroogd en intussen dicht). Kan het van de wondjes bovenaan de benen zijn?

Zou eventueel te veel eiwit de reden kunnen zijn? Ze krijgt eiwitrijke veulenbrok en volop gras.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 23:18

Heeft ze misschien op stal gestaan?Dat hoeft daarom niet lang te zijn.Dit lijken me typische symptomen voor stalbenen

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 08:37

Het lijkt op stalbenen maar ik heb ze niet op stal laten staan. Misschien dat ze tijdens de regen van de afgelopen dagen wel veel heeft binnen gestaan, het is een open stal dus ik ze kan binnen wanneer ze wil en ze is geen regenliefhebber.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:45

Kan door hoeveelheid eiwit zijn. Maar zou ook door de hoger gelegen wondjes kunnen komen, vocht (van wond en herstel) zakt soms wel naar beneden. Bewegen is goed en dat doet ze genoeg begrijp ik.

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 14:57

bedankt voor de reactie Lise, Ik heb de koten sinds vannacht behandeld met een kleipakking, de wondjes ontsmet met isobetadine gel en heb ze van het lange gras gehaald. Ik heb ook de brok geminderd. De ene koot is al minder dik. Ze is nog steeds een brok energie, beweging genoeg dus. Benieuwd of de andere koot va,avond ook dunner is.