Wondje linksachter, beide achterbenen dik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Wondje linksachter, beide achterbenen dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 20:46

Het was me vanmiddag al opgevallen dat m'n merrie steeds met rechtsachter omhoog stond.
Ik heb daar toen ik haar vanavond op stal haalde even naar gekeken. Heeft ze een dik been, waar verder niets aan te zien is. Ga ik met m'n hand over linksachter, allemaal vieze troep....ik schrok me rot!
Aan de buitenkant van haar linkerachterbeen zit dus een inimini wondje, wat wel redelijk diep is (en smerig). Gister heb ik niet veel aandacht aan haar besteed, maar eergsiter zat het er absoluut nog niet.
Het linkerbeen is alleen aan de buitenkant dik. Dat heb ik schoongemaakt met betadine en maar even een poosje gekoeld met de tuinslang.
Rechtsachter kan ik echt echt echt niets vinden, maar dat been is dus ook dik.... Kan dat ook door dat wondje komen? Lijkt me sterk toch?
Ze loopt wel rad trouwens.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:22

Goed in de gaten houden, ivm bloedvergiftiging/ tetanus. Misschien is ze toch door de wond minder gaan bewegen.
Zijn de benen alleen onderaan dik of ook hoger?

mhtimmerwerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:39

goed met de koude kraan erop en als het omhoog gaat oplopen de da bellen voor ab-kuur

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 21:20

@Lise: pijpbeen is rechts rondom gevuld, links alleen aan de buitenkant.

Heb idd 2 keer gekoeld vandaag, maar zag nog niet echt verbetering. Als het zo blijft bel ik natuurlijk de DA, maar ik kijk het nog even aan.
Vooral dat dikke RA-been zint me niks!

gillian

Re: Wondje linksachter, beide achterbenen dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:56

Niet afwachten maar direct een da bellen!!
Als ze van een klein wondje 2 dikke achterbenen krijgen lijkt dat op einschuss!! Bloedvergiftiging dus!!
Nooit te lang afwachten met einschuss!!

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:08

heb je er al een thermometer ingeduwd??
dit KAN duiden op einschuss (kan ook twintig andere dingen zijn, hoor). bij twijfel->d.a. bellen. hij zal ook vragen naar de temperatuur. kijk verder eens of je paard hijgt, zweet, niet eet/drinkt etc.
sterkte ermee!

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 10:52

ff een update voor de mensen die hadden gereageerd:
LA is nu zo goed als weer dun, alleen waar het wondje zit, zit nog een klein bultje.
RA blijft iets dik, maar ze loopt er wel rad mee. Donderdag komt de VA toch hier voor iets anders en dan laat ik haar er even naar kijken.
Het dikke RA been had dus niets te maken met het wondje LA, dat leek mij al zo goed als onmogelijk.
Een Einschuss heb ik weleens gezien, en dit was nog niet zó dramatisch gelukkig. Als ik het wondje niet had schoongemaakt had het daar wel op uit kunnen draaien natuurlijk....

gillian

Re: Wondje linksachter, beide achterbenen dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:33

Gelukkig maar
Je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn met dit soort dingen.