kan droes ook overslaan op koeien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saltpepper

kan droes ook overslaan op koeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 20:22

Hallo allemaal,

Heeeeel misschien hebben paarden van mijn zus droes en ze staan op hun boerderij. Nu vroeg ze zich af of er een gevaar bestaat dat het ook gevaarlijk is voor koeien.

Ik weet dat droes veroorzaakt wordt door de bacterie: streptococcus equi.
- Equi is paard in het latijns.
- Vacca is koe in het latijns.

Op de combinatie streptococcus vacca kon ik niets vinden. Ik weet wel dat de bacterie streptokokken andere ziektes kan veroorzaken zoals mastitis (uierontsteking).

Er zijn er vast wel meer die hun paarden op een boerderij hebben staan met koeien. Moesten jullie bij een droes uitbraak bepaalde maatregelen nemen? Is er bij jullie iets bekend over het gevaar bij droes/ koeien?

Alle info is welkom!

Natuurlijk zal mijn zus zsm de dierenarts informeren, maar ze belde net hierover.

[size=7]([size=7][size=9]PS: Droes kan erg besmettelijk zijn: geen paniek aub de paarden staan in het buitenland)[/size][/size][/size]

Alvast bedankt!

Greetz mexxiemaal

MJ_

Re: kan droes ook overslaan op koeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 07:08

goede vraag, ik heb er nog nooit iets over gehoord. Er breekt wel eens droes uit in Nederland, maar nooit iets over besmetting naar andere diersoorten gehoord. Maar ja, eigenlijk denk ik dat alleen een veearts je het juiste antwoord kan geven!

quinoa

Re: kan droes ook overslaan op koeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:48

Nee, koeien zijn ongevoelig voor droes. We hebben zelf ook een boerderij gehad.