Drachtige merrie - help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jano

Drachtige merrie - help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 12:38

Hallo,

Ik heb een merrie die drachtig is. Het is nu vermoedelijk haar voorlaatste week, bijna de laatste week voor de bevalling.
Het is de eerste keer dat mijn merrie drachtig is, en ik vroeg me af wat jullie zouden aanraden: zet ik haar gedurende de laatste week best op stal of kan ik ze even goed wat buiten in de weide laten grazen, zodat ze ook nog wat beweging heeft? Ik heb al allerlei advies gekregen hierover...

Is er gedurende deze laatste week nog veel kans op een spontane abortus?
Ik kijk al erg uit naar de bevalling, maar hoor de laatste tijd wel een aantal spookverhalen over het verwerpen van het veulen door stress of zo. Komt dit werkelijk vaak voor?

Alvast bedankt voor de tips!

Ik vrees dat ik nog een echte leek ben op het gebied van drachtige merries...

wreckh

Re: Drachtige merrie - help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:44

De kans op spontane abortus is niet groot. Maar het veulen kan natuurlijk wel overlijden tijdens de geboorte. Hou haar goed in de gaten. "S nachts regelmatig kijken, wij deden het om het uur en we hadden een camera hangen. M(We waren mel met 4 mensen dat scheelt)

Bij ons zijn alle paarden ind e stal bevallen. We lieten ze zo lang mogelijk buiten staan, maar allemaal gaven ze op een gegeven zelf aan dat ze de stal in wilden. (we hebben 4 paarden gehad die bij ons een veulen hebben gehad en echt allemaal wilden ze op stal, terwijl wij zo graag een veulentje in het weiland wilden )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:12

Tis nou wel echt soepweer, weet niet of het van de week nog opklaart? In dat geval zou ik proberen haar nog zoveel mogelijk buiten te zetten.

shaneen

Re: Drachtige merrie - help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:41

bewegen is goed voor de merrie, ga in ieder geval lekker stukken lopen met haar, weiland is ook super hoor, als je merrie het gewend is om buiten te staan geen probleem je kan evt een regendeken op doen, geef je al merrie brok? is dit de merrie haar eerste veulen? klinkt raar maar voor de melkproduktie is het goed om de eerste week na de geboorte de merrie een schepje nesquik te geven bij het voer, dit bevordert de melk. Heb je de merie goed geent? zorg voor een schone ruime stal? lekker veel stro, of wat voor een bodem bedekker je ook heb, geen tocht! ja kan evt de vulva even afnemen met warm water met een vleugje betadine oplossing en een vlecht in de merrie haar staart is makkelijker met bevallen, kan het veulen niet in de staart vast zitten! Let ook op na de geboorte zit de nageboorte er na 1 uur nog aan de dierenarts bellen!! succes alvast

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:42

oja en temperaturen, aan de temperatuur verschillen kan je de bevalling ongeveer in schatten, en natuurlijk als de biets eruit loopt... succes

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:18

Gewoon lekker buiten laten grazen in de wei. dat is normaal gesproken het meest ontspannend voor een paard. lekker wandelen is ook een optie. heb mijn merrie een week voor de bevaling nog regelmatig aan de longe gehad. Ze was zo fris. Wel alleen stappen en een beetje draven. Ze geven vaak zelf wel aan wat wel kan en wat niet