hoelang mag verdikking tekenbeet er zitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

hoelang mag verdikking tekenbeet er zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 21:24

hoihoi

mijn pony had 12 april een teek op haar tepel zitten (lekkere plek ook...) die hebben we verwijderd, alles kwam mee want we hebben t beestje nog ff bekeken en zagen alles nog bewegen en zo, was ook nog niet helemaal volgezogen.. maar ze had na de beet een verdikking er om heen, maar nu voelde ik vandaag eens en dat bultje is nog steeds niet weg.. als ik daar op de plek knijp dan is het nog steeds wat hard daar en iets eromheen.
is dit altijd zo na een tekenbeet? kan je dat lang blijven voelen? ze is er ongevoelig voor en je kan er zo aan zitten..

ik vroeg me af of ik me druk moet maken?

Bedankt..
groetjes

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:27

Een klein dik bultje kan nog heel lang (maanden) blijven, maar dat is dan hard en duidelijk afgrensbaar. Als het groter dan een cm doorsnee is en warm aanvoelt of zacht, dan moet je het extra in de gaten houden en de temperatuur van je paard in de gaten houden. Bij koorts de DA direct waarschuwen want ook paarden kunnen Lyme krijgen van teken en dat kans zelfs nog maanden na een tekenbeet opspelen.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 21:29

het bultje is naar mijn idee niet groter dan toen het net gebeurd was.. maar het voelt ook niet warm ofzo.. wel heb ik het idee als ik erin knijp dat het rondom waar het gebeten heeft toen hard is.. moet ik me verder geen zorgen maken? Ik zal het goed in de gaten houden..

ps= als je zo vanaf de onderkant kijkt, zie je wel waar het bultje zit, de ene tepel is iets dikker dan de ander (niet heeel dik ofzo maar je ziet verschil, het is natuurlijk ook wel een plek met weinig huid)

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:32

Hard wijst op bindweefsel vorming. Die teek heeft er waarschijnlijk lang genoeg gezeten om het weefsel te irriteren. Een uier is weefsel dat snel geirriteerd kan worden en je moet je voorstellen dat het uier geprobeerd heeft die teek ''buiten te houden'' door een laagje stevig weefsel om de beet heen te leggen. Dat bindweefsel is denk ik het harde wat je voelt. Als het zacht is of zachter wordt, duit dat op ontsteking, dus daar moet je gewoon goed op letten.
Zoals ik nu je verhaal lees zou ik me niet echt zorgen maken maar wel deze plek en je paard extra in de gaten houden...

draaakje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:35

mijn pony krijgt er enorme bulten van, een soort alergiche reactie op de teek.
ik smeer er meestal wat trekzalf op (weet ik ook zeker dat alles er uit is) dan komt het vocht uit de bult, en is deze zo verdwenen, mischien heb je hier wat aan.

(nooit te veel trekzalf gebruiken hea )

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 21:51

Nickeltje schreef:
Hard wijst op bindweefsel vorming. Die teek heeft er waarschijnlijk lang genoeg gezeten om het weefsel te irriteren. Een uier is weefsel dat snel geirriteerd kan worden en je moet je voorstellen dat het uier geprobeerd heeft die teek ''buiten te houden'' door een laagje stevig weefsel om de beet heen te leggen. Dat bindweefsel is denk ik het harde wat je voelt. Als het zacht is of zachter wordt, duit dat op ontsteking, dus daar moet je gewoon goed op letten.
Zoals ik nu je verhaal lees zou ik me niet echt zorgen maken maar wel deze plek en je paard extra in de gaten houden...

daar zit natuurlijk wat in ja (waar heb je deze kennis van, ben je dierenarts of iets in die richting?) dat het bindweefsel kan zijn, en het uier is natuurlijk een aparte plek die het weer anders regelt dan de normale huid. het voelt niet warm/ zacht maar gewoon hard. (de plek is hard en eronder iets) maar is dit iets dat met de tijd weer verdwijnt dan? (lange periode?) of moet ik een DA waarschuwen of gaan smeren? bedankt voor je reactie.. lucht wel iets op, maak me toch een klein beetje zorgen..

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 21:52

draaakje schreef:
mijn pony krijgt er enorme bulten van, een soort alergiche reactie op de teek.
ik smeer er meestal wat trekzalf op (weet ik ook zeker dat alles er uit is) dan komt het vocht uit de bult, en is deze zo verdwenen, mischien heb je hier wat aan.

(nooit te veel trekzalf gebruiken hea )

dankje maar om nu nog te gaan smeren.. het is ruim een maand geleden en de plek zit er nog.. is wel dicht!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 07:47

Anouar had laatst ook twee teken. Ze hebben er heel kort ingezeten (ze hadden zich nog niet vol gezogen), maar hij had bulten zo groot als pingpongballen.
Ik heb ze eruit gehaald. De ene bult werd kleinder, maar de ander niet. Na een paar dagen trok ik het korstje van die dikke bult eraf en toen kwam er allemaal pus uit.
Ik heb toen al het pus eruit geknepen en gewassen met betadine. Er zitten nu nog wel twee bulten, zo groot als een knikker, maar geen pus meer, dus ik denk dat het wel weg trekt (hoop ik, het is net of hij twee tepels tussen z'n voorbenen heeft)

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 09:47

Anouar15 schreef:
Anouar had laatst ook twee teken. Ze hebben er heel kort ingezeten (ze hadden zich nog niet vol gezogen), maar hij had bulten zo groot als pingpongballen.
Ik heb ze eruit gehaald. De ene bult werd kleinder, maar de ander niet. Na een paar dagen trok ik het korstje van die dikke bult eraf en toen kwam er allemaal pus uit.
Ik heb toen al het pus eruit geknepen en gewassen met betadine. Er zitten nu nog wel twee bulten, zo groot als een knikker, maar geen pus meer, dus ik denk dat het wel weg trekt (hoop ik, het is net of hij twee tepels tussen z'n voorbenen heeft)

hoelang is het bij jou paard geleden?

bij mijn pony lijkt het niet op een ontsteking, je kan er aan zitten en ik knijpen maar dan voel je gewoon harde stukken in de buurt van de beet, als je de uier vanaf de onderkant bekijkt is de ene kant ook wat dikker.
ik heb net de DA ff gebeld, er zat een assistent die het gevraagd heeft en de DA zei dat het best littekenweefsel kan zijn, en dat het misschien wel blijft zitten, dat weet je niet zei ze. maar ze zei ook zolang het niet nog dikker word en het er niet ontstoken uitziet en ze er niet gevoelig op is zou ik me niet al te druk maken.. ben toch wel blij dat ik ff heb gebeld. al jullie reacties blijven welkom natuurlijk!

milou123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:48

het zal wel niks ergs zijn..bij een hond is het ook een hard bultje dat blijft zitten..soms gaat het weg..soms niet..maar het is wel goed dat je het in de gate houd

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 17:12

milou123 schreef:
het zal wel niks ergs zijn..bij een hond is het ook een hard bultje dat blijft zitten..soms gaat het weg..soms niet..maar het is wel goed dat je het in de gate houd

ja is zo ik maak me nogal snel zorgen.. is mij eigen! maar het voelt niet als 1 bultje maar gewoon een plek met meerdere verdikkingen op die plek maarja ik heb de DA gebeld dus mag me niet te druk maken van mezelf.. ik hou het in de gaten en ohja het is missch heel ietsje warmer maar dat kan ook zo zijn omdat ik dat denk..

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:24

Mijn kennis komt uit mijn opleiding. Heb 3 jaar diergeneeskunde gedaan en ruim 8 jaar als dierenarts assistent gewerkt...
Zolang het hard blijft en niet warm en niet groter wordt, echt geen zorgen maken...