moe en geen zin om te lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

moe en geen zin om te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 17:53

Mijn paard heeft periodes van moe zijn althans dat denk ik, hij loopt heel langzaam voorwaarts en wil het liefst na een kwartier de bak al uit. Ik heb alles al geprobeerd om hem meer voorwaarts te krijgen, nu met die wind is hij zelfs sloom.Ik ben haver gaan voeren maar dat heeft totaal geen effect. Ik wil hem iets geven tegen ijzer tekort heeft iemand ervaring met brandnetelkruiden of iets anders?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 17:55

Hoe zit je paard verder in z'n vel. Is hij altijd zo sloom, of alleen onder het rijden. Is het zijn karakter of klopt er echt iets niet? Ook zou ik kijken naar je rijmethoden (wat zegt je instructrice?, hoeveel afwisseling heeft je paard). Dan nog even kijken wat je je paard voert (te veel/te weinig). Dan eventueel een bloedonderzoek laten doen bij de DA.
Ik weet nog een ontzettend goed middel, maar eerst moet bovenstaande uitgesloten zijn.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 18:05

Nee het is niet zijn karakter hij is erg atletisch en heeft mooie gangen, zijn vader is ook heel braaf maar loopt wel door. Gisteren heb ik hem in de logeerbak gedaan maar hij gaat nooit eens uit zijn dak. Ik rij met veel overgangen maar het maakt niks uit, eten krijgt hij voldoende. Iedereen zegt je moet hem meer voorwaarts rijden maar dat lukt niet.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:44

Van teveel eten kunnen ze ook sloom worden.
Hoe rijd je hem? Is hij snel op je been of drijf je constant?
Ik zou iig even bloed laten testen bij de DA. Ik weet ook nog een goede holistische DA (net als Eric Laarakker, maar dan iemand anders).
Ik wil je best mijn middel vertellen. Maar het is wel belangrijk dat een paard 100% gezond is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:51

Ik zou ook eerst het bloedonderzoek laten doen, tis wel typisch dat een paard opeens zo ontzettend sloom wordt.
En houd je ontwormen verder ook goed bij?

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 20:18

ja ontwormen hou ik goed bij en vorig jaar stond hij op de wei en was alleen maar aan het gapen. Dat ging gelukkig over maar na een kwartier rijden zijn mijn benen doodop en dan heb ik geen kracht meer na een half uur voor de galop.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:34

Het klinkt mij een beetje in de oren dat je paard last van zijn maag zou kunnen hebben. Moe zijn, gapen, futloos, etc., hoort er allemaal bij. Even door DA laten checken.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 13:29

Ik heb nu een suplement en brandnetelkruiden ik kijk het een maandje aan en als hij niet sneller gaat lopen bel ik de veearts.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:20

Ik zou ook een bloedonderzoek laten doen. En niet telang mee wachten. Als het ernstig is kan je zo snel mogelijk in grijpen. Dus zou geen maand wachten

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 17:51

Hij moet geènt worden dus de veearts komt toch dan kan ik het er meteen over hebben.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 17:52

Ik heb straks les en zal ik haar ook wat dingen vragen, misschien weet zij ook wel wat.

Wilawander

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:53

Als hij niet lekker in zijn vel zit zou ik zeker niet enten voor je weet wat het is. Enten vraagt een gezond lijf

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:55

Ik kwam ook vaak doodmoe van mijn paard af. Maar ook mijn paard stond erbij alsof we de hele dag gereden hadden. Alles was goed van bloed tot urine. Ben mijn eigen rijstijl gaan veranderen. Moeilijk hoor na 30 jaar omschakelen. Ikke dan hé want mijn paardje is 7. Maar goed het vele drijfwerk is zo goed als verdwenen, een galop zit er zo af en toe ook in. Of dit bij jou en je paard ook werkt? Ik heb wel een engelen geduld ben al 2 jaar bezig.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 17:58

Ik heb ook veel geduld en er hebben mensen op gereden die best erg streng zijn en pittig rijden maar dat werkt niet.Als de eerste van de les de bak verlaat gaat hij daar graag achteraan hij is het dan helemaal zaT.

Casarell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 18:07

Mijn paard was afgelopen zondag ok erg traag/ loom. Hij reageerde amper op mijn been en was niet voorwaarts, terwijl hij normaliter zeer goed op minimale beenhulp reageerd.

Ik heb besloten om mezelf en hem niet langer te kwellen, en heb even lekker in het bos gestapt met een lang teugeltje.

Maandag was hij weer de oude, en weer super voorwaarts op mijn been..

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 21:20

sinds vrijdag krijgt hij haver en dat lijkt nu te gaan werken.

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 06:21

Vonnie84 schreef:
Ik weet nog een ontzettend goed middel, maar eerst moet bovenstaande uitgesloten zijn.

Zijn er dan zoveel gevaren bij het middel als je het zou geven?

monicees

Re: moe en geen zin om te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 06:25

Misschien vind ie het helemaal niet leuk om in de bak te rijden? mijn paard heeft bij de vorige eigenaar jaren op een manege gestaan en is daar letterlijk depressief van geworden. verder kijken dan alleen medische aspecten dus.. succes!

marleen_usar

Re: moe en geen zin om te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 07:17

De bak vind hij inderdaad niet zo leuk maar ik heb les en dan is het wel handig dat hij door loopt, buiten is hij nog niet zo bekend want hij staat er nog niet zo lang.

vil2002

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 08:46

Shyfeeder (vitamine B) doet vaak wonderen en kan absoluut geen kwaad, wat ze teveel krijgen wordt afgebroken. Hielp bij mijn paard altijd prima als ie sloom en uit z'n hum was. Binnen een week was ie dan weer de oude.
Als ik het goed begrijp staat ie er pas net, dus kan ook aanpassing zijn, ook dan helpt Shyfeeder om zich weer wat prettiger te voelen.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 13:02

Inde zomer en het voorjaar is het altijd het ergt bij hem, maar ik ga de tips zeker toepassen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:43

jomaro schreef:
Vonnie84 schreef:

Zijn er dan zoveel gevaren bij het middel als je het zou geven?

Ben ik ook wel benieuwd naar.
Is het iets met ijzer? Dat geef je ook bij oa bloedarmoede. Mag je ook niet even zomer geven.

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:13

Ik ken ook een paard die amper vooruit te krijgen was tijdens het rijden.Ze hebben der ook eens grondig laten onderzoeken (bloedonderzoek) en daaruit bleek dat er iets was met haar lever (vraag me niet wat), hebben er medicatie gegeven en nu is ze zo heet als wat
Er zijn blijkbaar veel oorzaken dus ik zou gewoon de DA erbij halen, die weten meer raad dan wij (bokkers) die maar 'vanhorenzeggenverhalen' aanbrengen.