Wie heeft er ervaring met alleen achter ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boyzone

Wie heeft er ervaring met alleen achter ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 22:24

Mijn hoefsmid wil de volgende keer met het beslaan alleen de achterhoeven op ijzers zetten. Ik ga dit ook laten doen, wil het wel proberen.
Het probleem met de achterhoeven is dat deze veel te kort zijn afgesleten, de voorhoeven zijn goed gebleven.
Alleen nu trapt hij met zijn achterhoeven zijn voorijzers er af op het land en dat gebeurt bijna wekelijks, dat is niet echt goed voor zijn hoeven. Daarom voor geen ijzers meer.
Is er iemand die zijn paard ook alleen op achterijzers heeft staan?
En hoe bevalt dat?
Wat kunnen de problemen worden waar ik eventueel tegen aan kan gaan lopen?

Masada

Re: Wie heeft er ervaring met alleen achter ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:53

Ik heb ben nog nooit een paard tegengekomen wat alleen achter op ijzers staat en kan je halaas geen antwoord geven. Maar wel erg raar dat je paard steeds de ijzers aftrapt.
Is er dan geen mogelijkheid om de takken van het ijzer wat korter te nemen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 23:56

Zelf heb ik er geen ervaring mee maar ik heb het weleens gezien. Het ging hierbij om een paard wat achter binnendoor gezet was ivm de knie. Het werkte goed, knie sloeg niet meer op slot. Paard leek er geen last van te hebben dat er voor geen ijzer onder lag.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 00:31

Ik ben van mening dat als je smid rekening ermee houd dat je paard de ijzers er snel onder weg trapt hij ze zo moet kunnen leggen dat dat niet snel meer gebeurt.
Mijn Olly deed het ook.
Hij heeft nu de voorijzers iets aangepast en ze gaan er niet meer onder weg.

Boyzone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 22:49

Poppekontje en daantjuhhh@ Het beslag is al aangepast en de takken zijn al verwijderd zover als het kan en toch krijgt hij het voor elkaar om het ijzer eraf te halen.

Heeft er dan geen enkele bokker ervaring met alleen achter ijzers?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:56

En als je hem voor springschoenen omdoet op wei?
Of staat hij de hele dag of dag en nacht op wei?

Boyzone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 23:07

daantjuhhh@ hij staat inderdaad dag en nacht op de wei en in een groep van ongeveer 20 ruinen. Kleinere groepen maken zal helaas niet lukken.
Loop er nu zelfs over na te denken om hem 's nachts binnen te gaan zetten, maar dan nog staat hij de hele dag op het land en met springschoenen is dat niet eerlijk. (Holtes hebben al tot bloedens toe open gelegen.)

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:21

nee dan is dat niks.
Als hij maar een paar uur buiten staat kan het wel.
Maar dag en nacht of de hele dag, nee dat zou ik dan ook niet doen.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:24

Het word vaak gedaan met westernpaarden met name reiners met slidingplates, ik heb het zelf ook omdat ze eigenlijk geen ijzers nodig hebben,alleen voor het stoppen.
Maar dit terzijde,waarschijnlijk staat jouw paard te week in de verzenen of is de toon te lang, waardoor het voorbeen te traag word en dus eigenlijk ingehaald word door het achterbeen.
Het kan ook zijn dat het paard aan de achterzijde te week staat en daardoor te ver doortreed en daardoor zijn ijzers aftrapt.
Zou je fotoos kunnen plaatsen?

Lynn_Nikita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:29

op de manege waar ik vroeger reed hebben ze veel paarden met alleen achter ijzers. nadeel wat ik kan bedenken is dat met trappen ander paard meer kans op verwondingen. Ik heb helaas geen ervaring, alleen voor ijzers ivm steeds weer scheurende hoeven

Boyzone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 23:29

CherokeeChum@ foto's plaatsen moet gaan lukken, moet alleen even het toestel ophalen. Heb het uitgeleend en ik heb geen goede foto van het hele paard.
Maar kan wel aan de hoefsmid vragen of hij te week staat in verzenen of dat de toon te lang is. Smid is vaak bij ons op stal en niet alleen voor mij.
Foto's komen eraan....

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:30

ik heb er geen ervaring mee, bij ons staat er wel een draver die alleen achter ijzers heeft

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:56

hoi,

ik heb mijn paardje ook alleen achter ijzers gehad.
een drama.....
om de haverklap kon de hoefsmidt terug komen.
of ze trapte ze er af of ze zatten los en dan gingen ze klepperen
niet echt een optie als je paard de hele dag op grasland hebt staan

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:01

Ja, ik ken smeden die alleen achter eronder slaan. Dus ik aan mijn huidige smid vragen waarom sommige smeden alleen achter beslaan maar hij wel rondom deed als alleen achter nodig was. Mjah... niet zo een duidelijk antwoord, maar dat leek hem fijner voor het paard Maar waarom het voor dan wel alleen kan en achter niet, dat weet ik nog steeds niet. Maar het kon wel alleen achter, zei ie, alleen luie smeden deden dat

LisaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:21

Ik heb het zelf nog nooit gezien dat een paard alleen achter op ijzers staat.
Een paard staat met het grootste gedeelte van zijn gewicht op de voorhad, daarom staan veel paarden alleen voor op ijzers

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:29

Mn vriend doet het ook nooit, behalve als de eigenaar het perse wil. En als hij op het land staat dan doet hij zijn achterhoeven toch gewoon 1x in de 2 kapbeurten van voor? Ivm het slijten.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 13:26

Uit nood heb ik er ervaring mee. Je kunt je paard gewoon gebruiken. Maar je houdt wel het nadeel dat de achterijzers de ballen en de kootholte van de voorbenen kunnen raken. Laat de achterijzers dus goed terugleggen zodat de toon vrijligt (een achterijzer is voor plat zodat de toon voor het ijzer ligt en de hoef goed kan afrollen). Niet alle hoefsmeden doen dit namelijk.
En dan hoeft het geen probleem te zijn om alleen achter ijzers te nemen.
Als het echt niet nodig is, dan zou ik helemaal geen ijzers nemen.