Steeds doorrijden onder de singel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura2span

Steeds doorrijden onder de singel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 21:49

Ik rij mijn pony tijdens het rijden steeds door onder de singel. Vaak zo erg dat het echt open is en bloed. Het vreemde is dat hij er geen pijn aan lijkt te hebben. Ik mag het zo schoonmaken en er aan zitten enzo.

Dit probleem speelt al best een hele tijd (ook vorig jaar al) en mijn pony heeft nu een soort eeltbulten in de oksels zitten. Ook hier lijkt hij geen pijn aan de hebben.

Omdat ik aangespannen rijdt komt er (vrijwel) geen druk op de singel zoals dat bij het rijden ohz gebeurt.

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd om dit probleem te verhelpen: uierzalf, speciale doorrijzalfjes, bontjes, andere singel etc.

Bontjes ben ik op het moment alleen niet zo happig op omdat mijn pony ongeveer hetzelfde soort bont aan de deken had zitten en dit op een gegeven moment echt ging irriteren. Daarom ben ik bang dat dit bont dan ook in die wond gaat irriteren.

Wat raden jullie mij aan? Ik heb al zitten denken aan lamsvel, een neoprene hoes om de singel of misschien een neoprene singel laten maken.

Daentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 05:38

Ik denk dat een neoprene hoes wel een goed idee is. Of misschien nog beter een minder stugge singel (neopreen).

Als je de huid zachter gaat maken door zalfjes wordt het alleen maar erger.

Mij paard heeft er ook last van (met de orginele singel die bij het tuig hoort). We hebben er een andere singel aangedaan en het is over.

Kortom: ik denk een neoprene singel laten maken: succes!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:05

OHZ had ik wel dit probleem met mijn vorige pony. Die liep wel goed met een neopreen singel, dan kwamen er geen wondjes of kale plekken. Maar dit is natuurlijk wel anders dan mennen.
Maar neopreen is wel lekker zacht.

A10

Re: Steeds doorrijden onder de singel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:59

Yep Neopreen helpt! En anders een échte bontsingel (dus niet dat nepspul) dat hielp bij mij ook.

Brabantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:01

Ik zou inderdaad ook neopreen aanraden

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:42

je hebt ook gelhoezen voor de singel. Die hielpen bij mij erg goed. Kun je ook mooi schoonmaken na het rijden.

Roebin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:25

Ik zou voorlopig even niet gaan rijden totdat de wond helemaal genezen is en daarna als je weer gaat rijden dan een neopreensingel gebruiken.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:12

Ik heb een schapenvelletje gebruikt en werkt prima in combinatie met MSM zalf was het in 1,5 week verdwenen. De mijne had eelt. Overigens denk ik niet dat het uitmaakt of je onder het zadel of aangespannen een singel aantrekt. Tenminste is dat bijmij niet anders.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 13:20

Ik ben net bij de zadelmaker geweest en die is nu een neoprene dressuursingel zo aan het bewerken zodat ik die kan gebruiken bij mijn tuig.

Een tijdje niet rijden tot de wond is genezen is zo simpel nog niet helaas. Ik had haar laatst 2 weken rust gegeven maar zodra ik weer een half uurtje ga rijden is het weer open. Die bult die er zit wordt ook maar niet kleiner. Dus voor de wond helemaal genezen is denk ik dat we 3 maanden verder zijn. Daar worden ik en de pony allebei niet blijer van.

Allemaal bedankt voor de tips! Ik hoop dat die neoprene singel verbetering brengt.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:33

laura2span schreef:
Ik ben net bij de zadelmaker geweest en die is nu een neoprene dressuursingel zo aan het bewerken zodat ik die kan gebruiken bij mijn tuig.

Een tijdje niet rijden tot de wond is genezen is zo simpel nog niet helaas. Ik had haar laatst 2 weken rust gegeven maar zodra ik weer een half uurtje ga rijden is het weer open. Die bult die er zit wordt ook maar niet kleiner. Dus voor de wond helemaal genezen is denk ik dat we 3 maanden verder zijn. Daar worden ik en de pony allebei niet blijer van.

Allemaal bedankt voor de tips! Ik hoop dat die neoprene singel verbetering brengt.

Mijn paard had dus ook op die plek eelt en een bobbel waarvan de dierenarts vermoede dat het niet meer weg zou gaan. (ik was er voor iets anders en het viel ze op) Toen ik dus met de MSM zalf ben begonnen was het binnen 1,5 week a 2 weken klaar!! Alles weg, weer nieuw haar wat erop groeide en nu is ze nog steeds mooi glad en zie je er niets meer van!

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 15:08

Bedankt voor de tip!
Ik ga het eerst even aankijken en zorgen dat de wond dicht is.
Waar kan ik MSM zalf kopen? Gewoon bij de ruitersportwinkel?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:13

In ieder geval wel bij de paardendrogist en misschien ook wel bij de welkoop maar ik zou vood je gaat even bellen om te vragen of ze het hebben.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 15:32

Je kunt de huid ook harder maken met kampfer, dus zoiets als Cole's Liniment kun je ook op de (genezen) huid smeren.