Hoe zit het met merries en de overgang ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Hoe zit het met merries en de overgang ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 20:31

Hoi, ik vroeg me af of merries ook in de overgang komen, dus dat ze vanaf een bepaalde leeftijd niet meer hengstig worden en geen veulens meer kunnen baren... Iemand die het weet ?

Anne-Sophie

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:34

Ik heb geen idee, maar ik weet wel dat als ze de overgang hebben dat ze die in verhouding veel later hebben dan vrouwen
Je hebt ook merries die als ze 25 nog een veulen baren

Ik niet dat er bij merries een overgang bestaat
Laatst bijgewerkt door RicardoOpa op 21-05-06 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Iepoetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:48

Volgens mij raken paarden niet in de overgang en kunnen ze hun hele leven veulens krijgen [vanaf hun derde]
Misschien dat je een paard niet meer zwanger maakt als ze echt wel heel oud zijn en al veel veulens hebben gehad

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 21:12

Ik weet niet zeker of ze in de overgang kunnen komen, maar ik denk idd ook dat ze op latere leeftijd mss wat moeilijker drachtig worden... Maar dat ligt ook wel verschillend per paard denk ik !!

Whoopi32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:14

Ook geen idee, maar ben wel benieuwd.

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 21:15

Is er niet een site ofzo waar je dat op kunt zoeken ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:01

Niet dat ik weet nee .
Probeerde het op te Google-en; Maar kreeg alleen maar overgang ijzers naar natuurlijk bekappen, overgang naar paard, overgang naar draf; nee daar hebben we wat aan!
Ben benieuwd of een andere Bokker het zeker weet.
Volgensmij kan een paard namelijk gewoon altijd veulens krijgen, hoewel het paard op gegeven moment wel op zo'n leeftijd zit, dat het wel klaar is met fokken of gewoon fysiek zeg maar te oud zijn.

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 21:15

Miirthe schreef:
Niet dat ik weet nee .
Probeerde het op te Google-en; Maar kreeg alleen maar overgang ijzers naar natuurlijk bekappen, overgang naar paard, overgang naar draf; nee daar hebben we wat aan!
Ben benieuwd of een andere Bokker het zeker weet.
Volgensmij kan een paard namelijk gewoon altijd veulens krijgen, hoewel het paard op gegeven moment wel op zo'n leeftijd zit, dat het wel klaar is met fokken of gewoon fysiek zeg maar te oud zijn.

Dat denk ik ook wel, ja. Ik vroeg het aan mijn moeder (ook een paardenmens) die na een lachstuip zei dat ze dacht dat paarden ook in de overgang gingen... Ik weet het niet hoor...

Nannes

Re: Hoe zit het met merries en de overgang ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:19

Volgens mij zij de DA van onze manege laatst dat paarden niet in de overgang gaan.

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 21:21

@ Nannes : Daar kan hij best wel eens gelijk in hebben. Ik denk dat merries op leeftijd mss wel minder snel drachtig raken of en levend/gezond veulen op de wereld zetten.

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:00

Stel je voor dat je merrie opvliegers krijgt

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 18:58

Letizia schreef:
Stel je voor dat je merrie opvliegers krijgt

Wat bedoel je ??

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:01

Wat zijn opvliegers?
Opvliegers (vapeurs in de volksmond) zijn plots opkomende golven van warmtesensaties in het bovenste gedeelte van het lichaam, dat 30 seconden tot een paar minuten kan duren. Een verminderde oestrogeenafscheiding tijdens de menopauze is de oorzaak van deze opvliegers. De manier waarop het lichaam zijn temperatuurhuishouding regelt wordt verstoord en dit leidt rechtstreeks tot opvliegers. Wij controleren onze lichaamstemperatuur door onze bloedvaten uit te zetten en te versmallen om de stroom van bloed door onze organen te regelen. De temperatuur in het centrum van het lichaam, waar onze organen zich bevinden, is gewoonlijk warmer dan de temperatuur van onze huid. Wanneer wij ons voelen afkoelen, zullen onze organen de hun warmte willen beschermen door de uiterst klein bloedvaatjes net onder de huid samen te trekken, zodat minder warme bloedstromen naar de huid gaan en minder afgekoeld bloed terugstroomt naar het centrum van het lichaam. Wanneer het te warm is, wordt het proces omgekeerd.
Ongeveer 70% van de Westerse vrouwen heeft last van opvliegers. Zwaardere vrouwen en vrouwen die roken blijken meer last hebben van opvliegers.

simodi

Re: Hoe zit het met merries en de overgang ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 11:05

Heb nog nooit gehoord van paarden in de overgang! Volgens mij krijgen ze gewoon veulens tot op hoge leeftijd en op een gegeven moment worden ze gewoon niet meer hengstig of lukt drachtig worden niet meer. De mijne van 22 gaat in elk geval nog lang niet in de overgang (die wordt al hengstig van een zonnestraaltje), terwijl de DA wel heeft vastgesteld dat ze niet meer drachtig kan worden door verzakking van de baarmoeder. Ze was ook afgeschreven als fokmerrie voordat ik haar kreeg omdat ze dus niet meer drachtig werd, maar ze is zolang is haar heb nog elk voorjaar en zomer, tot diep in de winter, regelmatig hengstig!

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 15:13

Letizia schreef:
Wat zijn opvliegers?
Opvliegers (vapeurs in de volksmond) zijn plots opkomende golven van warmtesensaties in het bovenste gedeelte van het lichaam, dat 30 seconden tot een paar minuten kan duren. Een verminderde oestrogeenafscheiding tijdens de menopauze is de oorzaak van deze opvliegers. De manier waarop het lichaam zijn temperatuurhuishouding regelt wordt verstoord en dit leidt rechtstreeks tot opvliegers. Wij controleren onze lichaamstemperatuur door onze bloedvaten uit te zetten en te versmallen om de stroom van bloed door onze organen te regelen. De temperatuur in het centrum van het lichaam, waar onze organen zich bevinden, is gewoonlijk warmer dan de temperatuur van onze huid. Wanneer wij ons voelen afkoelen, zullen onze organen de hun warmte willen beschermen door de uiterst klein bloedvaatjes net onder de huid samen te trekken, zodat minder warme bloedstromen naar de huid gaan en minder afgekoeld bloed terugstroomt naar het centrum van het lichaam. Wanneer het te warm is, wordt het proces omgekeerd.
Ongeveer 70% van de Westerse vrouwen heeft last van opvliegers. Zwaardere vrouwen en vrouwen die roken blijken meer last hebben van opvliegers.

Okee dan... Maar eerlijk gezegd begrijp ik er met al die moeilijke woorden nog geen hout van !!

simodi schreef:
Heb nog nooit gehoord van paarden in de overgang! Volgens mij krijgen ze gewoon veulens tot op hoge leeftijd en op een gegeven moment worden ze gewoon niet meer hengstig of lukt drachtig worden niet meer. De mijne van 22 gaat in elk geval nog lang niet in de overgang (die wordt al hengstig van een zonnestraaltje), terwijl de DA wel heeft vastgesteld dat ze niet meer drachtig kan worden door verzakking van de baarmoeder. Ze was ook afgeschreven als fokmerrie voordat ik haar kreeg omdat ze dus niet meer drachtig werd, maar ze is zolang is haar heb nog elk voorjaar en zomer, tot diep in de winter, regelmatig hengstig!

Een echte pismerrie dus !!

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:26

Maxielover schreef:
Letizia schreef:
Wat zijn opvliegers?

Okee dan... Maar eerlijk gezegd begrijp ik er met al die moeilijke woorden nog geen hout van !!

simodi schreef:

Nou nee, eigenlijk niet, dat klinkt zo negatief. Ze is alleen de eerste keer in het voorjaar helemaal gek, ik geef dan een tijdje Moody Mare wat erg goed werkt, en daarna heb ik er geen last van. Ze plast wel, maar niet hinderlijk, en hinnikt tegen alles en iedereen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:09

Dus is het antwoord nou een ja, of een nee ?
Nee toch?

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:13

Niet, zo te horen

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 21:27

[/quote]

simodi schreef:

[/quote]

Nou nee, eigenlijk niet, dat klinkt zo negatief. Ze is alleen de eerste keer in het voorjaar helemaal gek, ik geef dan een tijdje Moody Mare wat erg goed werkt, en daarna heb ik er geen last van. Ze plast wel, maar niet hinderlijk, en hinnikt tegen alles en iedereen!
[/quote]

Ik dacht dat ze een pismerrie was omdat je zei dat ze van zonnestraaltje al hengstig werd, dus dat ze dan ook meteen zo'n bitch werd. Bij mij op stal staan wel een paar echte pismerries, pff... Wat is Moody Mare dan ?
[/quote]

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 21:28

Miirthe schreef:
Dus is het antwoord nou een ja, of een nee ?
Nee toch?

Daar ben ik ook nog niet helemaal achter... Zit er geen dierenarts oid op bokt die we kunnen vragen het uit te leggen ?