platvoetje, iemand ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramgad

platvoetje, iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 19:37

Heey!

ik ga binnenkort een vriendje halen voor mijn muildiertje. Het is een 10 jarige merrie die normaal naar de slacht zou gaan omdat er niet meer op gereden kan worden door een platvoetje.

Daarom zou ik graag weten, kan het kwaad dat platvoetje? Ik bedoel, kan ze nog een veulentje krijgen met dat voetje en zou ze er veel last van hebben? Later of nu? Of nog zo van die dingen...

alvast bedankt, dagmar

ramgad

Re: platvoetje, iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 19:43

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hier zijn enkele foto's, op de eerste foto lijkt ze iets op haar bil te hebben maar dat is de lichtinval zegt de eigenares...
xxxxxxxxxx

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:59

mijn paard heeft al vanaf dat ik hem kocht een plat voetje de hoefsmid moet het alleen goed bijhouden anders loopt hij ongelijk. tis een ruin dus ik fok er niet mee maar vogens mij is het geen probleem om er mee te fokken. nogmaals de hoefsmid moet het goed bijhouden

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:54

Staat ze op ijzers (lijkt net op de foto). Mijn paard had ook 1 plattere voet. Dit kreeg de smid met ijzers (iedere 6 wkn) niet goed (zijn voeten groeiden nu eenmaal zo), de teen groeide harder en de versenen waren wat ondergeschoven. Sinds augustus is hij zonder ijzers gegaan ivm een blessure. Daarna heb ik het zo gelaten omdat het zo goed beviel. En voordeel is dat zijn voeten anders begonnen te groeien en nu de teen regelmatig iets afgevijld kon worden. En voila, hij heeft nu geen platvoet meer. Dus zou als ik jou was eens met een goede smid overleggen, wie weet kan dit bij deze merrie ook goed werken.

ramgad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 14:18

lightmorebh schreef:
mijn paard heeft al vanaf dat ik hem kocht een plat voetje de hoefsmid moet het alleen goed bijhouden anders loopt hij ongelijk. tis een ruin dus ik fok er niet mee maar vogens mij is het geen probleem om er mee te fokken. nogmaals de hoefsmid moet het goed bijhouden

ik zie op je profiel dat je 3 paardjes hebt waar je op rijdt, rijdt je dan op je paardje met je platvoetje ook?

Kyona schreef:
Staat ze op ijzers (lijkt net op de foto).

idd op haar platvoetje staat en ijzer om haar hiel hoger te houden
xxxxxxx

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:16

ramgad schreef:
lightmorebh schreef:

ik zie op je profiel dat je 3 paardjes hebt waar je op rijdt, rijdt je dan op je paardje met je platvoetje ook?

Kyona schreef:
Staat ze op ijzers (lijkt net op de foto).

idd op haar platvoetje staat en ijzer om haar hiel hoger te houden
xxxxxxx

Mh jammer dat de hiel hoog gehouden moet worden.De mijn staat blootsvoets,heeft ook een platvoetje maar gaat langzaam lagere hielen krijgen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:00

Het leasepaard van een vriendin van mij staat voor ook op 2 platvoeten, nog naar binnen gedraaid ook. Ze staat op ijzers om enkel te voorkomen dat de voorhoeven nog meer naar binnendraaien, veel meer wordt er niet aan gedaan.

Ik weet niet of het kwaad kan bij de dracht, maar ik denk niet dat het echt een probleem vormt verder.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:03

Is het erfelijk? Ik gok van niet.
Maar anders zou dat wel zonde zijn

ramgad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 16:05

Ik denk ook niet dat het erfelijk is, daar zal ik me beter ook eerst over informeren best
xxxxx

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:45

ja hoor ik rijd er gewoon op al jaren.

amigootje

Re: platvoetje, iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:17

Ik heb ook een platvoet !!

voor heeft ze 2 platvoeten..dit is niet erfelijk

hier is ze net naar de smid geweest...

Afbeelding

ik heb laast me eerste wedstrijd gereden !

en een winstpunt gehaald.. dat bewijst maar dat ze nergens last van heeft

Ze staat op ijzers, zonder ijzers kan ze ook echt niet lopen...

Nu heb ik wel wat problemen met haar hoeven ( zie onderschrift )