Tandsteen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chupa

Tandsteen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 14:22

Een pony bij ons op stal (hengst, 15 jaar) verzet zich al een tijdje tegen het bit en doet erg dwars tijdens het rijden bij teugelhulpen. Nou hebben ze mij vandaag gevraagd er eens naar te kijken en hij heeft echt ontzettend grote knobbels op z'n haaktanden (of hoe je die ook noemt) zitten. Om de tand zelf zit een gele bobbel ter grote van ongeveer een druif. Natuurlijk laten we de veearts komen, maar die is op dit moment niet bereikbaar. Hebben jullie enig idee wat het is?

radje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 16:26

volgens mij is het tandsteen, dat kun je er met een tangetje afhalen.

quinoa

Re: Tandsteen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:32

Ja inderdaad het kan heel goed tandsteen zijn, en daar kan die ook zeker last van hebben.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:48

wolfskiesjes, doppen, tandsteen is niet standaard bij een paard, kan wel eens voorkomen maar vaker tussen de tanden in, misschien is het verstandig om het hele gebit eens even goed te doen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 07:30

nou......
vooral als je muesli voert kan tandsteen dus wel voorkomen

in muesli zit namelijk nogal wat suiker, dus kunnen paarden daar tandsteen van krijgen.
ik heb een ruin van nu 14 en die had altijd heel veel tandsteen op zijn ruinentanden zitten, kon het er zo afhalen met mijn nagels.

de paardentandarts vertelde dat t wel es van t voeren van de muesli kon komen...
sinds ik nu brok voer, is t eigenlijk veel minder

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 14:55

De veearts is inmiddels al geweest en het was inderdaad tandsteen. We hebben het laten verwijderen en het hele gebit laten doen. Hij heeft nu nergens meer last van

mayjan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:07

Gelukkig zeg!
Noujah, goed dat je naar het gebit enzoo bent gaan kijken, veel mensen zeggen dan gewoon dat hij een puberfase heeft

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 09:46

tandsteen kan je makkelijk bijhouden als je het zelf regelmatig verwijderd... aan z'n haaktanden gebruik ik ook een tangetje om ze los te krijgen.

leuk dat jullie het probleem hebben gevonden!