röntgenologisch keuren paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uriah

röntgenologisch keuren paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 11:17

Asl ik een paard wil kopen voor de sport, wedstrijden etc waar moet ik absoluut foto´s van laten maken ,zeg maar wat zijn de belangrijkste onderdelen om te laten onderzoeken. je kunt namelijk nogal wat foto´s laten maken en bv 24 gaat me wat ver

of moet ik het aan de DA overlaten afhankelijk van de klinische keuring.......

en op wat voor basis wordt zo´n paard dan goed gekeurd of afgekeurd...... beslis je dat zelf of geeft de DA advies.

Vlimmen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:43

een volledige rontgenologische keuring bestaat uit 18 foto's. Je weet nooit waar de problemen kunnen zitten, dus ik zou ze allemaal laten maken. In principe wordt een paard niet afgekeurd, maar er worden bemerkingen gegeven, je beslist zelf of je het paard met die bemerkingen kunt gebruiken voor het doel waar je hem voor hebt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:44

18 is idd standaard.
En dat is ook de hoeveelheid die ik zou laten doen, dat zijn toch de plekken die de meeste aandacht nodig hebben, waar het het meest voorkomt dat er wat mis is.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:51

keur een paard altijd klinisch, heeft de da totaal geen opmerkingen kan je als jij dat wil foto's laten maken, voordeel is wel dat kleine gebreken die met een gewone buigproef erniet uit komen wel zichtbaar worden, kleine ocd's bv of slijtage beginnende hoefkatrol ontsteking enz... bij mij ligt het ook wel een beetje aan het bedrag dat je voor het paard neerlegd, en bij de verzekering is dit ook zo..

radje

Re: röntgenologisch keuren paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:08

Als je toch een paar foto's wilt maken, dan zou ik gelijk het hele paard op de foto zetten, dus 18 foto's.

Dan kan je er later ook geen spijt van krijgen als er iets te voorschijn komt en je hebt juist daarvan geen foto laten maken.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:09

wij doen altijd helemaal! Dus meer dan 18 foto's dan weet je tenimnste 100 % zeker dat hij in orde is.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:06

Je paard hoeft pas röntgonologisch(whatever) gekeurd te worden vanaf €5000 voor de keuring. Tenminste dat was bij ons het geval.

Altijd doen!! Ik heb al zoveel paarden gezien die goed door de klinische heen kwamen en niet door de röntgologische!!!!!

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:09

bedenk wel dat rugfoto's niet bij die standaard 18 zitten.
dus mocht je dat ook willen, dan moet je daar speciaal naar vragen. bovendien kan niet iedere kliniek rugfoto's maken.
succes, hoop dat je paard erdoor komt!

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:41

Citaat:
wij doen altijd helemaal! Dus meer dan 18 foto's dan weet je tenimnste 100 % zeker dat hij in orde is.

Dat weet je nooit 100%
Op rontgenfoto's zie je namelijk alleen bot en er kunnen bij paarden zoveel meer problemen zijn in bijvoorbeeld, spieren, banden, pezen, aanhechtingen etc.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:30

Ook röntgenfoto's zijn momentopnamen. Dus absoluut geen garantie dat het paard 100% in orde is, zelfs niet dat het skelet 100% in orde is, want er zijn dingen soms nog niet op röntgen zichtbaar die al wel 'zitten te broeien' zeg maar.
En met röngenfoto's kun je, zoals hierboven ook al gezegd is, echt niet alles zien, dus je hebt nooit 100% garantie.
Paardje bij mij op stal is helemaal geröntgend (omdat de mensen met eerdere paarden problemen hadden gehad die er waarschijnlijk wel met röntgen uit te halen waren) en ook dit paard heeft na een jaar problemen gekregen, waarvan met nu nog steeds niet weet waar het zit. Kortom, het blijft een levend dier wat je koopt en garantie heb je eigenlijk nooit datie gezond is en dat voorlopig zal blijven.

radje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:21

Marije_jiplover schreef:
Ook röntgenfoto's zijn momentopnamen. Dus absoluut geen garantie dat het paard 100% in orde is, zelfs niet dat het skelet 100% in orde is, want er zijn dingen soms nog niet op röntgen zichtbaar die al wel 'zitten te broeien' zeg maar.
En met röngenfoto's kun je, zoals hierboven ook al gezegd is, echt niet alles zien, dus je hebt nooit 100% garantie.
Paardje bij mij op stal is helemaal geröntgend (omdat de mensen met eerdere paarden problemen hadden gehad die er waarschijnlijk wel met röntgen uit te halen waren) en ook dit paard heeft na een jaar problemen gekregen, waarvan met nu nog steeds niet weet waar het zit. Kortom, het blijft een levend dier wat je koopt en garantie heb je eigenlijk nooit datie gezond is en dat voorlopig zal blijven.

Dat is ook wel zo, maar je ziet natuurlijk meer dan wanneer je geen foto's maakt.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:41

Ik heb in februari een jonge 3/4 paint gekocht, ze wordt in juni 3 en er was nog niets mee gedaan. Ze is eerst klinisch gekeurd, daarna rontgenologisch. Toevallig bij een erkende keuringsarts die voor de verzekering mag keuren omdat die daar in de buurt woont.
Dit hebben we in hoofdzaak gedaan door ervaringen met eerdere paarden waar achteraf iets mee bleek te zijn, met name iets dat door een keuring naar buiten zou zijn gekomen. Waar ik erg van schrok was zijn opmerking dat veel voor de westernsport gebruikte paarden, bepaalde gebreken zouden vertonen. Hij schreef dat volledig toe aan het op te jonge leeftijd volledig gebruiken.
Je kan het een momentopname noemen maar het is wel een momentopname die verstrekkende gevolgen kan hebben die je had kunnen weten. Een paard dat je bijt of schopt als je voor de eerste keer komt kijken laat je ook staan terwijl dat ook een moment is.