Plotseling rugklachten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Plotseling rugklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 10:41

Toen ik mijn paard gister uit de wei haalde merkte ik dat ze erg gevoelig was op haar rug. Toen ik hier en daar wat op haar rug duwde zakte ze wat in. Aangezien ze helemaal door en door nat was van de regen heb ik haar een wollen dekentje opgelegd. Toen ze eenmaal wat opgedroogd was leek ze ook minder last te hebben van haar rug. Vandaag was het weer hetzelfde verhaal, ze was opnieuw gevoelig op haar rug toen ik haar uit de wei haalde Zou dit te maken kunnen hebben met het weer/regen? Zou de kou op haar rug kunnen zijn geslagen oid.? Of is er misschien een andere reden waarom ze plotseling pijn in haar rug zou kunnen hebben?

Ik rij momenteel trouwens niet met mijn paard. Door een blessure staat ze inmiddels al weer haast 5 maanden stil, het ligt dus iig niet aan mijn zadel oid

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:43

Ik zou ook denken door de kou, mischien een idee om een 0 grams regendeken op te leggen?

joriwester

Re: Plotseling rugklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:18

Het zou inderdaad door de kou en de regen kunnen komen. Inderdaad dan een regendeken opleggen, of niet te lang buiten laten staan in dit weer.
Op langere duur kan je paard door de kou en nattigheid wel blessures in de rug ontwikkelen. door de kou spant ze haar spieren om het zo warmer te krijgen. Te veel spanning is echter niet goed en kan pijn klachten en dus zelfs blokkades opleveren.
Ik zou het even in de gaten houden en als het niet beter wordt met de rug toch even een osteopaat of fysio naar de rug van je paard laten kijken.
Wat voor een blessure heeft ze iegenlijk gehad dat ze al 5 maanden stil staat?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 19:41

Bedankt voor de antwoorden Mijn paard staat met een peesblessure, vandaar dat ze al zo'n lange tijd stil staat. Ze staat pas weer sinds een weekje buiten na zo'n 2,5 maand boxrust te hebben gehad. Ze is met het mooie weer naar buiten gegaan en aangezien het van zulk rotweer is geworden dacht ik dat dat misschien iets met haar rugklachten te maken kon hebben. Aangezien ik niet zeker wist of dit uberhaupt wel kan vroeg ik het even hier.

Ik heb mijn paard nu overigens onder een regendekentje gezet en ik hoop dat haar rugklachten hiermee verminderen. Mocht ze toch last houden dan laat ik er uiteraard iemand naar kijken

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:20

waarschijnlijk is het gewoon de kou, mijn paarden staan met een dun zomerdekentje nu op en daaroverheen een regendeken (0grams). Mijn ene merrie had 4 jaar geleden ineens rugklachten, ze was toen net zadelmak. Bleek ze een scheurtje in haar rugspier te hebben na een val in het land. Door rust en warm toedekken is dat goed gekomen.

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 11:17

Bedankt voor de antwoorden Gister heb ik haar een regendekentje op gedaan en vanochtend had ze nergens meer last van. Het zal dus toch de kou zijn geweest

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:19

Gelukkig maar

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:16

Ze kan ook zijn uitgegleden in het land. Ik zou haar met regen een dekne opleggen. Misschien niet geheel onverstandin om de rug los te laten maken door de fysio. Zo voorkom je straks met rijden ook weeer veel problemen.

Succes.

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:14

Als paarden in de regen staan zetten ze de haren iets uit zodat hun huid niet nat word , dan zijn ze bovenop wel nat maar niet op de huid, er zit dan een soort luchtlaagje tussen. Als jij dan over de natte rug van je gaat met je hand , duw je dat luchtlaagje in en komt er (koud) water op de huid van je paard . Je paard vind dat een naar gevoel en drukt als reactie zijn rug weg . Als zijn rug weer droog is ,en heeft normaliter geen rugproblemen , geeft ie er geen reactie meer op. Maar een regendeken is idd geen slechte optie met die koude wind en regen .

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 15:29

Nee ook ik zou het een dekentje om doen
Kan zowiezo niet veel kwaad
@Utrolig: Marchal zei al dat haar paardje nergens last meer van heeft. Dan is in dit geval een fysio een beetje weg gegooid geld
Vind ik.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 16:37

Wat jij zegt klinkt erg logisch Joss! Mijn paard reageerde precies zo als je zegt, gevoelig toen ze nat was en daarna niet meer. Ik heb daar zelf eigenlijk helemaal niet bij stil gestaan

De problemen zijn nu inderdaad verholpen met haar regendeken. Ik ga er vanuit dat ze nu nergens meer last van zal krijgen, mocht dat wel het geval zijn dan haal ik er uiteraard iemand bij.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:10

Hallo,
Nog een andere mogelijkheid:

Doordat jouw paard een blessure aan het been heeft, belast het zijn lichaam anders (hij ontlast zijn geblesseerde been). Hier kan een rugprobleem door ontstaan. Misschien toch wijs om eens na te laten kijken. Wellicht kun je oefeningetjes doen, om de rug goed soepel te houden. Een blokkade in de wervelkolom kan namelijk ook de genezing van het been tegenwerken!

ohja, voor de critici:
Citaat:
Field study of the prevalence of lameness in horses with back problems.

Landman MA, de Blaauw JA, van Weeren PR, Hofland LJ.

Bodegraven Equine Clinic, Zuidzijde 63, NL-2411 RT Bodegraven, The Netherlands.

A population of 805 horses (70 per cent dressage, 20 per cent show jumpers and 10 per cent trotters) with orthopaedic problems was examined for signs of lameness and back problems, irrespective of their original complaints. In the horses with a back problem the prevalence of lameness was 74 per cent, and back problems were diagnosed in 32 per cent of the lame horses. These percentages were significantly higher than those recorded in a control population of 399 horses, of which 20 per cent were lame and 12 per cent had back problems. In the group of horses with orthopaedic problems there was a strong association between lameness and back problems and, in particular, there was a high prevalence of lameness among the horses with back problems.

PMID: 15357376 [PubMed - indexed for MEDLINE]

bovenstaande is de samenvatting op pubmed. Vertaald:
74% van de paarden met een rugprobleem was ook kreupel
32% van de kreupele paarden had een rugprobleem
De relatie beenprobleem-rugprobleem lijkt me overduidelijk.....