Helaas gaan we (ikzelf ook) erg off topic, want het gaat me eigenlijk om of mensen weten of paarden last kunnen hebben van de helicobacter en wat dan de symptomen en nog beter de bestrijding ervan is.
Maar goed, neemt niet weg dat ik dankbaar ben voor alle ideeen die worden aangedragen.
Russel, dank je wel voor je leesbare teksten. Heb ze helemaal doorgelezen en er een paar dingen uit gehaald.
Ten eerste, we moeten per paard kijken wat het beste is. Dit kan dus inhouden dat wat voor jouw paard geldt, niet voor die van mij anderen hoeft te gelden. Ik vond dit dan ook een heel belangrijke zin in het derde stuk tekst.
Ten tweede stond er ergens geloof ik dat kuil zelf te zuur is. Ik heb een fout gemaakt en scheer kuil en voordroog over 1 kam. Mijn paard krijgt voordroog
Ten derde staat in het tweede stuk tekst dat veel problemen zich oa laten aanzien door huid en vachtproblemen. Dit zal ook wel weer niet voor alle paarden opgaan. Mijn paard krijgt alleen van vette voordroog en een erg rijke (klaver)wei mok. Het wordt nu inwendig behandeld (daar waar het vandaan komt) en dit gaat erg goed. Daarnaast is mijn paard zomer en winter door een spiegel. Hij zit heel goed in zijn vacht, hij glanst en ik doe er niets aan, behalve af en toe een borstel overheen (tot grote mate van irritatie van medestalgenoten
)
Citaat:
Heb je geld over, laat eens goede paardengrassenhooi testen in een lab, zodat je de voedingswaarde weet en probeer hem eens alleen daar op te zetten en voer lijnzaadolie en aangepast extra een vitamine-mineralen preparaat, dus extra wat hij minimaal nodig heeft. Resultaat zal je pas na een tijdje zien. Paarden hebben tijd nodig om over te schakelen.
Ten vierde, en hierbij heb ik ook even je quote nodig, er wordt geschreven dat paarden het beste (oke, hier komt dat weer bij kijken dat we het per individu moeten zien) staan op natuurhooi uit Duitsland of Frankrijk. Op mijn vorige stal werd alleen natuurhooi uit zuidduitsland gevoerd en verder extra vitamines en mineralen, naast biologische haver en een tijdlang lijnzaadolie. Hij kreeg zoveel hooi, dat ie het gewoon niet opkon. Moet er wel bijzeggen dat hij hier in paddocks zonder gras stond. Op dit rantsoen trok hij het echt niet. Mijn vorige stalhoudster heeft echt vanalles geprobeerd om hem aan te laten komen. We hebben echt met onze handen in het haar gestaan, niets hielp.
Verder is hij heel erg opgeknapt sinds hij van het hierbovengenoemde rantsoen afkwam, weer gras en Marstall kreeg, doordat ik van stal verwisselde. Hij is beter te pas, is rustiger geworden, maar om daar nou het voer de schuld van te geven, dat gaat me ook te ver. Toen hij van adres verwisselde, veranderde hij ten positieve. Later is hij ook nog in een ander gebouw terechtgekomen, een stal waar het nog rustiger is. En hier is hij gewoon nog verder opgeknapt. Dus heeft met heel veel factoren te maken.
Waar ik wel van geschrokken ben, is dat bij veel gras en kuil (weet niet zeker van voordroog) dat paarden hier last kunnen krijgen van de nieren en de afvoer van gifstoffen. Hier ga ik ook zeker op letten. Zeker ook omdat hij altijd gevoelig is "op zijn rug", wat uiteraard ook kan komen uit zijn nieren. Als ik zorg dat ie geen "tocht" of kou krijgt op zijn rug, dan is er niets aan de hand. Maar ik houd dit heeeeel zeker in de gaten.