Ontzenuwen iemand ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aldato

Ontzenuwen iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 20:17

Ik heb een zesjarige ruin met een cyste in zijn hoefbeen, we hebben echt alles geprobeerd en zijn een beetje einde raad. Nu vraag ik mezelf af of er mensen zijn die dit al hebben laten doen bij hun paard of die mensen kennen die dit hebben laten doen.
Ik moet er ook wel bij zeggen dat de DA ons aanraden dit in een kliniek te laten doen en het zo laag mogelijk te laten uitvoeren.

Alvast bedankt

Groetjes Anouk

quinoa

Re: Ontzenuwen iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:35

Nou ik heb het eerder gehoord en gezien, Dit doe je natuurlijk liever niet, maar soms moet je kiezen tussen twee kwaden.

Ik zal dit inderdaad in een kliniek laten doen door een erkend paarden dierenarts

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:18

Ik ken een manegepaard bij wie dit gedaan is zo'n 4 jaar geleden, paard loopt nog steeds goed.

Zelf hou ik het ook in het achterhoofd ivm mij arthrose paard wat ook RV 3-4 en LV 2-3 heeft als laatste optie. soms kun je niet anders.

Mocht je info en foto's van de procedure zelf zien kijk dan op www.hoofcare.nl bij hoefproblemen, daar staat het uitgelegd.

veel sterkte met je beslissing.

aldato

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 12:53

bedankt voor jullie reacties, jullie hebben mij weer een beetje verder geholpen.

Bedankt en groetjes Anouk

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:18

Volgens mij mag je dan alleen niet meer deelnemen aan wedstrijden. Weet niet of dat je bedoeling is?
Mijn da gaf mij ook die optie ivm een blessure aan een aanhechting in de ondervoet, maar ik wil dit echt als laatste redmiddel bewaren.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:03

klopt, 't paard mag daarna de sport niet meer in.
anders zou je ieder kreupel paard tot in het treurige aan toe naar de Z kunnen slepen (en dan stel ik het even heel bot nu ).
mijn oude paard heeft het ook gehad; heeft hij nog 10 jaar prima mee gelopen, licht recreatief, beetje lichte dressuur.
beterschap met jouw dier!

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:30

Ik hoop ook echt dat het dmv rust te genezen is. Een zenuwsnede vindt ik zo cru klinken.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 07:21

Ik persoonlijk laat mijn paard niet zo behandelen. Vindt het net een beetje te ver gaan.
Als mijn paard zodanig pijn krijgt zal ik afscheid van hem nemen.
aar dat is natuurlijk persoonlijk.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 07:42

Als je paard daardoor een pijvrij paardwaardig leven kan leiden vind ik het gewoon kunnen

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:09

ik had een merrie met een cyste in straal/hoefbeen.

stikstofbehandeling(ook zenuwen doden) 2 jaar geleden doet haar als recreatiepaard nog steeds een gelukkig leven lijden.

het moest wel 2 x gebeuren en 6 weken rust en zalf smeren voor de blaren.laag beginnen in kootholte was eerste keer niet voldoenden.
nu vanaf onderaan kogel wel..

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:37

Het risico is wel dat het paard over het deel onder de zenuwsnede gevoel mist, dus geen pijnprikkels krijgt. Dat kan gevaarlijk zijn en vraagt dus van de ruiter om extra attent te zijn op verzorging van de voet.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:59

simodi schreef:
Het risico is wel dat het paard over het deel onder de zenuwsnede gevoel mist, dus geen pijnprikkels krijgt. Dat kan gevaarlijk zijn en vraagt dus van de ruiter om extra attent te zijn op verzorging van de voet.

helemaal waar!

in de 6 weken rust leren ze ook omgaan met de ''ongevoelige'' ondervoet.springen mag later zowieso niet meer.
extra hoefverzorging(goed schoon houden) /controle is nodig.

aldato

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 10:11

@ elCamino ik snap jouw redenering, maar je moet jezelf eens in mijn plaats stellen. Een voor de rest super gezond paard van 6 geef je zomaar niet op! Ik weet trouwens ook nog niet of het al dan niet moet gebeuren want op dit moment mankt hij niet. Ik had voordien ook nog nooit gedacht aan een zenuwsnede, maar als het niet nodig is of als er zich geen probleem voordoet dan hoef je er ook niet aan te denken. Ik weet dat dit het laatste van het laatste is, maar we hebben alle andere dingen al geprobeerd. En daarmee bedoel ik ook alles. Ik snap hoe jij hierover denkt, zo dacht ik er namelijk ook over, voor dit alles was gebeurt.
Maarja ik sta nu wel voor deze beslissing he.

Iedereen bedankt voor zijn reactie

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:13

@aldato: ik snap je helemaal ! het is makkelijk te oordelen als je er zelf niet voor staat. Je gaat uit van het paard, het overlevingsinstinct is het sterkste instinct wat we allemaal meegekregen hebben, en dat is ook zo voor paarden. Wij moeten daar doorheen prikken en toch beslissen wat het best voor ze is, en dat is heel moeilijk. maar zolang een paard (dier) het nog naar zijn zin heeft, moet dat de leidraad zijn. Zo heb ik een maand gelededen een kat op gevangen (18 jaar, moest weg omdat er kinderen kwamen- kat at niet in de opvang- dus belden ze mij om haar in huis te nemen) Kat at bij mij ook niet: oordeel 1e Da: 1 nier zo groot als een vuist, kat is terminaal, na 1 week antibiotica moest ik beslissen of ze ingeslapen zou moeten worden. In die week kreeg ze er ook nog niesziekte bij ik en toen gaan dwanvoederen ( want als de darmen te lang stilliggen krijgen ze fatale leververvetting) uitiendelijk bleek dat ze door 3 rotte kiezen de problemen met haar lever kreeg. nadat de kiezen getrokken waren vrat ze weer (en nog) als een dokwerker. Ze is al zeker 1 kilo aangekomen ! ze heeft het gehaald....door haar sterke wil, en omdat ik haar die kans gegeven heb.