Rare plekjes in zijn kootholte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

super_freek

Rare plekjes in zijn kootholte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 12:30

Mijn haflinger heeft sinds een paar dagen rare plekjes in zijn kootholte. Mijn eerste gedachte was natuurlijk mok, dus ik gelijk mokzalf gehaald bij de dierenarts. Maar toen we er beter naar hebben gekeken leek het wel een soort van schimmel. Ik heb hem al 2 keer gewassen met Imaverol en gister met Betadine shampoo, maar hij is er echt super gevoelig op. Toen ik hem ging inzeepen gister liet hij zich gewoon bijna vallen, zo erg vond hij het. Het ziet er heel raar uit, het zijn geen wonden en je moet echt goed van dichtbij kijken om het te zien. Het lijkt wel een soort van ringworm ofzo. Ik moet er wel bij uitleggen dat hij heel erg ondeugend en uitgekookt is, want als je eraan zit terwijl hij iets lekker krijgt doet het ineens veel minder pijn. Ik ga hem nu ook maar een tijdje zonder springschoenen rijden, omdat dat misschien irriteerd. Ik wacht het weekend nog af en anders laat ik de veearts er naar kijken. Het is trouwens niet dik ofzo en hij heeft geen koorts.

Heeft iemand ooit hetzelfde gehad, of enig idee wat het zou kunnen zijn?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:21

Heb of kan je misschien een foto maken?
Vindt het moeilijk om zo te oordelen namelijk. Je hebt namelijk ook droge en natte mok; dat verschil zit em weer in kloven en de soort wond zeg maar.
En zijn je springschoenen van rubber?

ellepel

Re: Rare plekjes in zijn kootholte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:23

zou het kunnen...
dat hij verbrand is door de zon in zijn kootholtes??

vooral bij wat dunnere sokken en witte benen gebeurd dit vaak in de zomer.
huid is dan natuurlijk ook supergevoelig daar..
dan behandelen met aftersun of een verkoelende creme

super_freek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 13:42

Ik zal vanavond gelijk even een foto maken en hem plaatsen.

Hij heeft wel witte voetjes, maar ik denk niet dat het verbrand is. Wat het wel zou kunnen zijn is dat ik hem heel veel invet omdat hij zulke droge hoeven heeft en misschien dat dat is gaan inbranden, of irriteren. Maar ja dan zou het alleen bij z'n kroonrand moeten zijn denk. Het enige wat ik daarom dus kan bedenken is dat het is gaan irriteren i.s.m. rubberen springschoenen en de zon.

danielle1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:06

Misschien is het wel eczeem. Dat komt vooral op de warme plekken voor met veel haar. Dat ziet er ook uit als wondjes, een soort van schimmel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 08:03

Nouja, dat zou idd zijn als je olie of iets dergelijks in de kootholte smeert en hem dan in de zon zet.
Dacht er zelf niet in eerste instantie aan, maar ik denk ook aan zonnebrand. Dat ziet er ook altijd anders uit bij onze paarden, en de één heeft het anders dan de ander.
Exzeem denk ik zelf niet, dat is meer het kapotschuren van de manenkam en staartwortel; en als je goed hebt getroffen ook nog eens de buik etc.

En irritatie bij rubberen springschoenen is bij sommige paarden bekend trouwens. Misschien moet je in dat geval eens kijken naar neoprene springschoenen. Wel wat duurder, maar ook kwalitatief gezien superspul

super_freek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 07:58

Ik heb geprobeerd een foto te maken van het weekend, maar je ziet het er absoluut niet duidelijk op. Het zijn ook maar kleine plekjes. Thuis lag interbet eruit dus ik heb de foto helaas niet hierbij kunnen plaatsen en vandaag zit ik weer op mijn werk. Het gaat wel al iets beter, er komen niet onwijze korsten op. Hij heeft niet veel haar in zijn kootholte,want ik scheer zijn beentjes altijd op. Ik heb ook wel neoprene springschoenen, maar die vind ik op het land nooit handig doordat er vaak modder ligt. Ik zal proberen of ik alsnog vanavond die foto's erop kan zetten.