Heeft jouw merrie ook zo last van henstigheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Princessie

Heeft jouw merrie ook zo last van henstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 10:53

Ik heb een friese merrie en als zij hengstig is, is zijn dit ook best extreem. Op de wei is ze de hele tijd aan het plassen en aan het hangen tegen de andere paarden in het land. En met rijden is ze of heel druk en niet te houden of niet vooruit te branden. Tevens gaat ze draven met de handrem erop..
Als we dan gereden hebben zet ik haar gelijk op stal om af te zadelen, omdat ze anders de gang onder plast. Normaal als ze niet hengstig is dan zadel ik haar af in de gang. Mijn fries is nu al 8 dagen hengstig...
Zijn er meer mensen die hier last van hebben? En wat doen jullie eraan? Is er iets tegen waardoor het minder kan worden? En hoelang mag een paard hengstig zijn?
Ik hoor het graag!!

flettie

Re: Heeft jouw merrie ook zo last van henstigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 10:57

Geen last van. Mijn merrie laat juist erg slecht zien wanneer ze hengstig is.
Haar veulen is nu 28 dagen oud en theoretisch gezien moet mijn merrie haar veulenhengstigheid en 1e daarop volgende hengstigheid hebben gehad.... ik zie echt niks aan d'r

Er zijn genoeg middeltjes om de hengstigheid van jouw merrie wat te onderdrukken. Kijk maar eens bij xxx

Moody Mare schijnt nogal goed te helpen.
Duur van hengstigheid is verschillend per merrie. De ene merrie is 3 dagen hengstig, de andere 1.5 week. Maar gemiddeld is een merrie een dag of 7 hengstig.
Laatst bijgewerkt door Anya op 20-05-06 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd

nomes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 11:08

Mijn merrie is ook zo extreem hengstig. Wel regelmatig, maar als ze hengstig is dan is het meteen ook heel erg.

Inderdaad plassen in de gang, hangen tegen mij (ze plet me echt als ik in de box kom), ze kijkt me de hele dag verliefd aan... Met rijden is ze ook echt een stuk lastiger, minder aan het been en veel stijver. OOk is ze minder geconcentreerd want de omgeving is ooo zo interessant.

Ik vind 8 dagen wel aan de lange kant (maar aan de andere kant verschilt het idd gewoon per paard), is ze die 8 dagen ook echt zo extreem hengstig? Bij de mijne bouwt het een beetje op en af zeg maar, waarbij ze 2 a 3 dagen echt lastig is.

Is het de eerste keer dat ze zo extreem hengstig is of heeft ze dit altijd al gehad? Als het namelijk opeens is zou ik de dierenarts om raad vragen en anders denk ik dat je er enerzijds een beetje aan moet wennen, sommige merries hebben dit nou eenmaal erger dan anderen.

Mogelijkheden om dit te verminderen zijn er wel, zo zijn er prikken met hormonen of je kunt haar laten steriliseren. De vraag is of je dit wil, ik heb zelf besloten dit niet te doen, mij te veel risico, maar ik heb verhalen gehoord van mensen die dit wel hebben laten doen en het echt als een opluchting ervaarden. De vraag is hoeveel last je paard er zelf van heeft, de mijne ziet de wereld door een roze bril, is dus niet gevaarlijk of chagrijnig, ik vind persoonlijk een operatie dan te risicovol.
Verder zijn er ook nog homeopathische middelen, zoals bijvoorbeeld Moody Mare, dit ben ik nu wel aan het proberen, maar ben pas een paar weken bezig, dus of het echt werkt weet ik nog niet...

Ik hou dit topic in ieder geval ook effe in de gaten...

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:00

Haha, hier ook zo'n lastige friese merrie (ligt het aan het ras ?).
Ik word er niet goed van ze is nu 3 jaar (bijna) en als ze hengstig is staat ze alleen maar te plassen en te sjansen met de buurpaarden ze is ontzettend lomp in de omgang en totaal van de wereld , ik ben benieuwd hoe het zal gaan als ze ingereden is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 17:06

Katoo71 schreef:
Haha, hier ook zo'n lastige friese merrie (ligt het aan het ras ?).
Ik word er niet goed van ze is nu 3 jaar (bijna) en als ze hengstig is staat ze alleen maar te plassen en te sjansen met de buurpaarden ze is ontzettend lomp in de omgang en totaal van de wereld , ik ben benieuwd hoe het zal gaan als ze ingereden is

Whaha, wie weet. Mijn Friese merrie is ook niet te genieten gewoon!
En dat gesjans met de buurpaarden; ik weet er alles van.
En héé; mijn paard wordt nu ook ingereden en ik vroeg dat me ook al af haha.

_bloempje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:49

Mijn shet kan niet goed tegen het hengstigheid, en krijgt er snel vreselijk geeriteerde plekken van. Dat helemaal open gata en erg gevoelig is.

danielle1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:09

Ik verzorg zelf ook een Fries en zij heeft sinds dat ze een veulen heeft gehad een jaar geleden ook erg veel en langdurig last van hengstigheid. Er schijnt een homeopatisch middeltje op de markt te zijn (ben even de naam kwijt) dat ervoor zorgt dat de hormoonhuishouding weer op orde komt. Dit zou je eens kunnen proberen! Succes

danielle1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:09

Kijk bijvoorbeeld eens op: http
Laatst bijgewerkt door Anya op 20-05-06 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link verwijderd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 08:15

Ja; Provarium Breeding [Groene Os] , Moody Mare [Kruidenmengsel] etc.

Chupa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:26

Wij hebben een Shetlandmerrie die overdreven hengstig gedrag vertoont... Niet alleen tegenover andere paarden, maar ze bijt en schopt zelf tegen mensen als ze hengstig is. Geen flauw idee wat we er mee moeten.

SweetGirliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:48

hoe oud is ze? iemand bij mij op stal had hier ook zo'n last van met haar merrie toen ze wat jonger was, vooral met rijden. zij ging altijd met 2 zwepen rijden. nu merkt ze er bijna nog wat van en rijd ze ook niet meer met zweep.

paardjes___l

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:34

mijn verzorgpaard is ook erg hengstig.
best vervelend, maar het zal zo wel weer over zijn

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:02

Ik heb hier tweemaal de link naar een grote internetstore verwijderd. Dat is niet de bedoeling.

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:05

ik heb ook een shetland merrie die erg vaak en extreem hengstig is. ze is ook maar 2 wkene in de maand lief. als ze oud genoeg is laat ik haar dekken. schijnt ook te helpen. ik rijd haar niet of longeer haar ook niet omdat ze bijna 2 is en lekker mar genieten. maar als ik jou was zou ik op zoek gaan naar homeopatische middelen.

Princessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 11:04

Mijn merrie is nog steeds hengstig.. Is nu al 1,5 week. Gister zette ik haar op het land en ze stond nog steeds te plassen. Ze doet het niet in stal maar wel op het land. Echt heel vaag.. misschien toch maar even de DA laten komen?!

Mich_elle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:07

Waarom hangen hengstige merries eigenlijk..
Ik rij ook vaak op een pony die heel vaak hengstig is.
En met opzadelen dan gaat ze de hele tijd hangen en plet ze me af en toe bijna.