Wat te doen met mijn oude merrie? Wie kan goed advies geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wel of niet wegbrengen?

Poll eindigt op

wel
Geen stemmen
niet
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

vicky

Wat te doen met mijn oude merrie? Wie kan goed advies geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 22:33

Ik heb mijn merrie Amigo al 12 jaar, ze is waarschijnlijk iets van ruim in de 20.
Sinds ik haar heb loop ik al te tobben met de pezen van haar voor benen. Steeds weer goed en weer kreupel.
Laatste jaren gebruik ik haar alleen nog voor een aantal lesjes in de week en verder loopt ze lekker ieder dag buiten.
Anderhalf jaar terug werd ze in de winter zo kreupel aan haar achterbenen dat ik dacht nu is het over.
De da laten kijken, conclusie gescheurde spier in haar linkerachterbeen, dit zou nooit meer goed komen.
Voor de zekerheid op laten voelen, want het was mogelijk dat er een veulen in zat. En dat was ook idd zo!
Veulen is vorig jaar zonder problemen geboren en Amigo veranderde weer in een soort van jonge pony.
Afgelopen winter wat aangekwakkelt en nu sta ik op het punt van wat moet ik met haar wat is het eerlijkst.
Ze is nu kreupel op haar rechterachterbeen, alsof het ergens van boven vandaan komt, vanuit haar bekken/ heup.
En vandaag lag ze in het weiland, zowel vanochtend als vanavond. (wel op een andere plek en heeft daar ook niet de hele dag gelegen).
Maar op zich is dat best vreemd, ze ligt zo goed als nooit...
Wie kan mij goed advies geven wat te doen?

ellepel

Re: Wat te doen met mijn oude merrie? Wie kan goed advies ge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:48

ik kan eigenlijk helemaal niet echt advies geven denk ik...

als je dier verder goed eet, en het lijkt happy dan word t moeilijk denk ik, ligt denk ik ook aan je eigen gevoel...

als je gevoel zegt dat het genoeg geweest is...tja...dan zou je denk ik een eind aan haar leven moeten maken, maar dat is zo'n moeilijke beslissing...

want wanneer is het echt genoeg voor een dier he

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 07:57

Raadpleeg een arts, en vraag om objectief advies! Dan kun je daarna nog altijd kijken wat het verstandigste is. Succes!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 08:42

Het is goed om haar goed te laten doorlichten en te kijken of er misschien iets aan haar te geven is wat het kan verlichten. Ik heb hetzelfde met mijn oude merrie (26+) Atreyu. Ze heeft "rotte" pezen en zware atrose. Er is een tijd geweest dat ze veel pijn had, haar hoofd liet hangen echt alsof ze zei "het hoeft van mij niet meer". Ik heb toen besloten nog een aantal dingen te proberen (ze was toen al doorgelicht). Ze heeft Gelationaat gekregen (andere dingen had ik al beprobeerd) en Easy Walker beslag. Ook heb ik haar laten Readen in het kader van baat het niet dan schaad het niet. Uit die reading zijn ongelofelijke dingen gekomen!
Sindsdien is ze heel blij en gelukkig en door de ondersteuning van poeders en beslag heeft ze tegen alle verwachtingen in al bijna 4 jaar een heel fijn pensioen. Ze kan geen hele stukken meer galopperen en niet te lang achter elkaar draven maar ze doseerd het zelf. Een blijer paardje kun je je eigenlijk niet voorstellen.
Wat ik heb geleerd is dat een dierenarts niet van binnen kan kijken en dat je pas ezht zekerheid krijgt bij een kliniek waar ze foto's kunnen maken. De pezen van Atreyu hebben ze met een echo bekeken.
Vervolgens kun je kijken wat je kan proberen om haar een fijn leven als grasmaaier te geven. Een paard veranderd als je er niet meer op rijd. het kan dus heel goed zijn dat ze andere gewoontes krijgt.
En denk eraan... een paard wat gelukkig is heeft een veel hogere pijngrens. Als ik bijvoorbeeld op vakantie ben gaat Atreyu ontzettend kreupel lopen. Het klinkt als een penny verhaal maar als ik terug kom loopt ze weer goed.
Het kan dus ook goed zijn dat ze goede en slechtere periodes heeft.
Veel sterkte ermee, je kunt me altijd PB-en want ik weet dat het moeilijk is af te wegen wat het beste is voor je paard.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:13

Als je pony nog blij en gelukkig is dan gewoon laten genieten van waar ze nog van kan genieten. Als ze echt pijn heeft en sterk vermagerd tja dan.....