dik been, wat te doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_oud

dik been, wat te doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 12:40

Haaj...

Vanmorgen stond ik mijn paardje te poetsen en het viel mij op dat haar linkerachterbeen.. rondom haar spronggewricht dikker was dan normaal..
Ik heb haar toen laten draven op het harde.. ze liep niet kreupel en leek er ook totaal geen last van te hebben.. Hierna heb ik toch het zadel er even opgelegd en ben ik een aantal rondjes in de bak wezen rijden.. ook toen liep zij gewoon zuiver en was ze lekker actief.. Niets bleek dus op kreupelheid.. Na het rijden heb ik haar achterbeen een aantal minuutjes afgespoten en haar hierna op het weiland gezet..

Ik heb zelf het idee dat ze micchien is getrapt door een ander paard of dat ze op haar been heeft gelegen vanacht.. wat kan ik nu het beste doen??

Groetjes..

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:54

elke dag het been afspuiten met koud water en even goed in de gaten blijven houden!

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 13:18

sherif schreef:
elke dag het been afspuiten met koud water en even goed in de gaten blijven houden!

Dankje.. zoalng ze zuiver op het been loopt.. kan ik dan gewoon gaan rijden.. of beter van niet??
Groetjes...

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:20

Wel bewegen, maar zorg dat het been niet overbelast wordt door moeilijke wendingen/wijken/lang gallopperen.
10 minuten koud afspuiten na het rijden en eventueel insmeren met koeling gel. Weet je zeker dat er geen wondje op het been is?

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:27

Lisa schreef:
sherif schreef:

Dankje.. zoalng ze zuiver op het been loopt.. kan ik dan gewoon gaan rijden.. of beter van niet??
Groetjes...

zolang je paard gewoon zuiver loopt is er niets mis mee op gewoon lekker tegaan stappen met hem of haar (lange rechte stukken)..dus gewoon lekker rustig aan doen! Dus niet fanatiek gaan rijden, want dat is weer niet bevordelijk voor het beentje! En elke dag blijven afspuiten met koud water!!
Succes en ik hoop voor je dat je paardje weer snel de oude is.

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 14:35

avanoort schreef:
Wel bewegen, maar zorg dat het been niet overbelast wordt door moeilijke wendingen/wijken/lang gallopperen.
10 minuten koud afspuiten na het rijden en eventueel insmeren met koeling gel. Weet je zeker dat er geen wondje op het been is?

Boven haar spronggewricht heeft ze een schaafwond zitten.. die is daar gekomen door een trap van een ander paard.. dit wondje zit er al ruim 3 dagen.. dus het lijkt me sterk dat haar been nu pas dik is geworden door die klap??? wat denk jij??
Groetjes..

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 14:36

sherif: dat hoop ik ook.. volgens mij heeft ze er zelf weinig last van! dit is alleen me eerste eigen paard.. en maak dit voor de eerste keer.. het is even allemaal nieuw voor me!
Bedankt voor de tips!
Groetjes..

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:03

ze kan zich ook gewoon verstapt hebben ..snap het best hoor meid..je bent gewoon bezorgd over je paardje kotm allemaal wel goed hoor, gewoon even rustig aan doen!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:10

Lisa schreef:
avanoort schreef:

Boven haar spronggewricht heeft ze een schaafwond zitten.. die is daar gekomen door een trap van een ander paard.. dit wondje zit er al ruim 3 dagen.. dus het lijkt me sterk dat haar been nu pas dik is geworden door die klap??? wat denk jij??
Groetjes..

Grote kans dat het toch daarvan komt hoor!!
Ik heb zelf toen ik een jaar of 11 was een tap gehad van een paard op mijn voorhoofd (gelukkig ben ik nog heel en zit er nu alleen nog een litteken). Na twee of drie dagen zakte de blauwe plek van de klap naar beneden. naar mijn wallen. Ik zag er echt uit als een spook.
Bij jou paard kan het zo zijn dat de wond net ietsje is gaan ontsteken, gebeurt wel vaker bij schaafwonden. in het onderliggende gewricht krijg je dan vaak wat zwelling.
Advies:
Lekker afspoelen en in beweging houden. dat aorgt ervoor dat het bloed lekker doorstroomt waardoor de afvalstoffen worden afgevoerd en de boel mooi kan genezen

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:13

Met oosterhoff eens

Zolang je paard er geen last van heeft kun je wel gewoon rijden, maar niet te intensief Zoals gezegt

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 17:00

OKee.. hardstikke bedankt allemaal!
De schaafwond is nu weer mooi aan het helen..
Ik volg jullie adviezen op en hoop dat de zwelling snel wegtrekt!