Help! Wat is dit in hiemelsnaam?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daanie

Help! Wat is dit in hiemelsnaam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 00:19

Vandaag heb ik weer een bezoekje gebracht aan mijn 2 jarige merrie. Ze staat nu sinds 3,5 week fulltime in het land op haar nieuwe stekkie.

Anderhalve week geleden niets aan de hand, maar nu trof ik dit aan op haar neus!

Wie weet wat dit is?

Afbeelding

Ik hoopte eerst verbrand, maar vorig jaar toen ze haar snuit had verbrand was het juist het witte gedeelte en allemaal korsten, maar dit zijn naast de grote wond en korsten allemaal gekke kleine rondjes...

Afbeelding

Afbeelding

Ik vrees voor zomerxceem maar het rare is dat ze het niet in haar manenkam heeft of ergens anders en het volgens mij pas is gekomen na het mooie weer...

Ik maak me echt zorgen! Kent iemand dit en wat kan ik eraan doen of moet ik een DA waarschuwen?

Masada

Re: Help! Wat is dit in hiemelsnaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 00:24

Ik denk aan 3 dingen nml. schimmel of brandwonden van een plant in haar wei zoals bijv. de berenklauw.
Toch even de DA waarschuwen want als het schimmel is dan kun je voorkomen da het erger wordt en als het brandwonden zijn dan ku je de pijn en plekken verlichten.
Heeft je paard trouwens op de wei zijn halster aan?
Want dan is het waarschijnlijk een reactie van het halster.
In dat geval zou ik het neusgedeelte en kopstuk met echt bont of badstof omkleden.

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 01:10

of misschien wratjes ?...
Heeft een kalfje bij ons opstal ook zo erg. Het hele hoofdje zit onder. Daar zie je wel geen korstjes ?..

Ik zou toch even de DA bellen.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 06:49

Ik denk inderdaad dat ze ergens tegen aan gestaan heeft met haar neus waar ze zo'n reactie van krijgt, een plant oid.
Het kan ook wel schimmel zijn op zich, alleen is de locatie wel een beetje apart.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 06:54

zo, dat is wel heel apart zeg!

in elk geval geen zomereczeem, ik denk meer aan inderdaad een allergische reactie op een plant in de weide, plotselinge uitbraak van wratjes of e of andere schimmel vorm.

lijkt me wel een geval voor de dierenarts, t zit ook precies op de plek van eventueel de neusriem he?

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 06:56

Hey bedankt voor die snelle reacties!

Wratjes zijn het niet, die heeft ze al gehad en zien er anders uit.

Ik dacht misshcien ook aan schimmel. Ze heeft voordat ze hierheen ging tegenover ene paard op stal gestaan die schimmel had, maar die was er wel voor behandeld en zo goed als genezen. Ik heb contact geprobeerd te vermijden, maar het lukt nooit om te voorkomen dat zo'n beestje in mijn mijn paards z'n kont bijt e.d.
maar goed, dan had ze t toch niet 3 weken later moeten krijgen lijkt mij?

Ze draagt geen halster in de wei...

IK zal eens rondspeuren voor planten. Maa mag toch hopen dat er geen berenklauw in de wei staat

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:10

Die ronde plekjes zien eruit als ringworm, kijk wel een beetje uit, want als het ringworm is kan jij het ook krijgen! Ik zou toch even de DA laten komen als ik jou was, of met een foto naar de Da gaan.
Succes!

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:12

Een pony bij ons op stal heeft ook zo'n neus en die heeft een extreme vorm van exceem. Niet zozeer in haar manenkam maar meer in haar manentop en nu dus ook op haar neus. Dit ziet er dus echt hetzelfde uit. Sterkte ermee.

ikke17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:15

Schurft!

mandy101

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:15

misshien schimmel zou de da even waarschuwen

sunnymay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:07

Ik gok 99% op een schimmel. Reactie op een plant als allergie of verbranden geeft niet zo'n beeld. Metname super mooie ronde plekjes!

dat wordt behandelen met imaverol.....

Schimmels (metname ringworm) zijn vaak besmettelijk voor andere paarden en jezelf.

Dit duurt ook wel even voordat dit weer over is. Er zijn vele typen schimmels en sommige zijn hardnekkiger dan je denkt. Duurt wel een maand als je het behandeld voordat je niks meer ziet.

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:33

Er was laatst een topic, daar had een pony ook erg last van wratjes. Ze zeiden toen dat het kwam omdat de pony nog jong was en dat veel jonge paarden dat hebben en dat het vanzelf weggaat. Misschien is dit dat dan ook wel?

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:35

Staat ze bij andere paarden in het weiland?
Zo ja? Hebben die ook last?

madam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:39

ik zou toch maar even naar de dierenarts gaan met je foto's of je laat de dierenarts er naar kijken, wat het mij lijkt is ringworm, maar daar moet je wel vooruit kijken want dat is ook besmettelijk voor jou dan...

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:27

ik denk ook aan een schimmel, heb je de da al gebelt?

dicdee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:45

Vrijwel zekerdat dit idd schimmel(trychophyton) is. mn de ringvormige plekken zijn kenmerkend voor deze schimmel(ook wel ringworm /ringschurft genoemd).
Deze schimmelinfectie ziet er in het begin uit als kleine bultjes op de huid met opstaande haren.Haren vallen uit de plekken worden steeds groter en er kunnen soms ook grijsgroene droge of vettige korsten bij ontstaan.
En schimmel ontstaat vaak op plekken onder het tuig omdat het daar vochtiger is, onder het hoofdstel/halster is dus niet zo'n rare plek.

Ik zou idd gewoon gaan behandelen met imaverol. Mocht je toch enorm twijfelen dan kun je door je da een afkrabsel laten maken of haren op kweek laten zetten.

dicdee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:49

[quote="Daanie"]Hey bedankt voor die snelle reacties!

Wratjes zijn het niet, die heeft ze al gehad en zien er anders uit.

Ik dacht misshcien ook aan schimmel. Ze heeft voordat ze hierheen ging tegenover ene paard op stal gestaan die schimmel had, maar die was er wel voor behandeld en zo goed als genezen. Ik heb contact geprobeerd te vermijden, maar het lukt nooit om te voorkomen dat zo'n beestje in mijn mijn paards z'n kont bijt e.d.
maar goed, dan had ze t toch niet 3 weken later moeten krijgen lijkt mij?

De incubatietijd van een schimmelinfectie is meestal 1 tot 5 weken.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:54

Weet bijna voor 99 % zeker dat het om ringschurft gaat. mijn paard heeft precies hetzelfde gehad. Ook op haar neus. Net na ik haar had gekocht kreeg ze het. Geen idee waarvan. Bij die prel op het hoofd ging het gelukkig vanzelf weer over. ze heeft het ook op de achterbenen gehad en dat heb ik toen behandeld met ontsmettingsmiddel en hydrocortiderm. gewoon de foto meenemen naar de veearts en om een middeltje vragen. Scheeld weer een consult ze herkennen dit namelijk wel.

Maisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:54

als t ringworm is zou ik maar snel de da waarschuwen. het is namelijk heel besmettelijk ( ook voor mensen).

de pony van mijn zusje had het ook en heeft er lelijke littekens aan overgehouden.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:59

Ik heb al een aantal keren gezien: ik weet voor 99% zeker dat....

Gewoon een DA erbij halen dus, het lijkt mij dat het paard er wel last van heeft.

We zijn vaak geen dierenartsen / we hebben het niet in real life gezien en als je een schimmel / schurft / ringworm of iets anders hebt dan is een goede doeltreffende behandeling geboden.

Succes en...beterschap

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:04

lijkt mij ook ringworm.
mijn paard heeft een andere vorm van schimmel gehad, dat begon ook met bultjes op de huid, wat later kale plekken werden. In mijn zoektocht wat het kon zijn kwam ik ook plaatjes van ringworm tegen en dat lijkt hier heel veel op.

DA lijkt me beste keuze.

Riannetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:11

Ik heb geen idee.
Ik zou wel ven iemand er naar laten kijken.
Ik weet wát voor parden maar niets over huh ziekte's.
Groetjes Rianne

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:20

Kitty84 schreef:
Ik heb al een aantal keren gezien: ik weet voor 99% zeker dat....

Gewoon een DA erbij halen dus, het lijkt mij dat het paard er wel last van heeft.

We zijn vaak geen dierenartsen / we hebben het niet in real life gezien en als je een schimmel / schurft / ringworm of iets anders hebt dan is een goede doeltreffende behandeling geboden.

Succes en...beterschap

gelukkig zeggen de mensen die het voor 99% zeker weten wel hetzelfde!!

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:22

Ik dacht eigenlijk gelijk : Ohh, dat is ringworm of ringschurft.
Zou het even navragen aan de DA.
Ik weet niet precies hoe het over hoort te gaan.
Via spuiten? poeders?
Bel de DA even, zou ik zeggen

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:25

Ik dacht gelijk schimmel. Heb er meer gezien waar dat er zo bij uit zag. Maar ik heb nog nooit ringschurft gezien, dus tja. En is ook niet onlogisch, schimmel, dat ze het nu krijgt omdat ze net is verhuist.