Verslapping van de Keelwand en cornage. Iemand ervaringen ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Verslapping van de Keelwand en cornage. Iemand ervaringen ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 21:42

Een van mijn paarden heeft last van een verslapping van de keelwand en cornage.

Door de verslapping van de keelwand hoor je een soort snurkkend geluid als ze aan het werk gaat.

Let wel, het is niet het zelfde geluid als Cornage. Maar anders, kan het niet echt beschrijven.

Doe een poging, als je keelontsteking hebt en je keel is dik, als je dan diep inhaleert dan gaat het lucht over je ontsteking heen wat een raar geluid veroorzaakt.. Dit is het een beetje.

Ik laat haar nu binnenkort hieraan opereren.

Ben benieuwd of meer mensen dit hebben meegemaakt.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 07:29

Moet je eerlijk zeggen dat ik het niet zou doen.

Als het een beetje lijkt op cornage en ook dan slechts een schoonheidsfoutje is, vind ik het risico te groot.

De narcose kan misgaan en vaak komt het probleem terug.
Wil je dit risico nemen om alleen maar een naar geluid weg te nemen?
Ook kunnen paarden die deze operatie gehad hebben niet goed meer hinniken.

Ik ga nu uit van een cornage-operatie.
Ik neem aan dat dit erop lijkt.

Zo niet, wil je dan uitleggen wat de gecolgen voor je paard zijn als je het niet zou doen ?

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 10:36

ElCamino schreef:
Moet je eerlijk zeggen dat ik het niet zou doen.

Als het een beetje lijkt op cornage en ook dan slechts een schoonheidsfoutje is, vind ik het risico te groot.

De narcose kan misgaan en vaak komt het probleem terug.
Wil je dit risico nemen om alleen maar een naar geluid weg te nemen?
Ook kunnen paarden die deze operatie gehad hebben niet goed meer hinniken.

Ik ga nu uit van een cornage-operatie.
Ik neem aan dat dit erop lijkt.

Zo niet, wil je dan uitleggen wat de gecolgen voor je paard zijn als je het niet zou doen ?

Neeh dit is nou het probleem, het is niet zoals cornage. Van dit probleem ondervindt ze echt hinder.

Je moet je voorstelllen dat die verslapping een beetje losje in de keel hangt. Doet ze niets dan heeft ze daar geen last van. Maar als ze aan het werk wordt gezet dan gaat dat als het ware golven en fladdert dan voor haar luchtpijp langs. Ze krijgt dan niet genoeg zuurstof binnen.

Dus stappen, drafje en heeeeel klein stukje galop gaat wel, maar alleen kort.... Dan weer stappen zodat de keel weer rustiger wordt en dan kun je pas weer.

De DA zei ook dat het ook nog eens in de weg zit.. van het opbouwen van een goede conditie.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:21

Tsja, dan heb je denk ik geen keus behalve opereren. Mijn paard heeft een lichte cornage, maar daar doe ik niks aan. Ken wel paarden die daaraan geopereerd zijn,met wisselend reslutaat (en die lange herstelperiode is echt NIET leuk...). Maar dat van jou heb ik nog nooit gehoord. Weer wat geleerd
Sterkte!

Tadeu

Re: Verslapping van de Keelwand en cornage. Iemand ervaringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:31

Misschien heb je hier iets aan. Heb meerdere documentatie, maar helaas alleen in het Engels.

Epiglottic entrapment is a relatively common disorder in the throat of the horse that can produce an obstruction to airflow, resulting in a respiratory noise when the horse exercises. Diagnosis is made with an endoscope passed down the horse's nose to look down the back of the throat. The abnormality is due to a membrane, that normally lies under the larynx (voice box), which becomes dislocated to lie over the epiglottis, as is shown in the accompanying picture. The condition was first discovered only 20 years ago, with the introduction of flexible endoscopes that allowed veterinarians to visualise the back of the throat. Surgery was developed to correct the problem but the surgery often involved opening up the throat to gain access to the larynx. Recently, a special hook knife has become available that can be passed down the nose to cut the tissue overlying the epiglottis. In a recent issue of the Equine Veterinary Journal, published in the UK, Tim Greet describes the treatment of 26 horses using the special hook knife (Greet, TRC Experiences in treatment of epiglottal entrapment using a hook knife per nasam Equine Veterinary Journal Vol. 27 No. 2 1995 pg. 122). He found that 22 of the 26 horses were successfully treated by cutting the tissue over the epiglottis but that several horses required a second operation. The results of the operation were good, most of the horses had an improved performance and there was no respiratory noise.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 13:35

Oh bedankt,

jah het lijkt er wel wat op maar het is het nog niet helemaal. Volgens mij hebben ze het hier over een extra iets weghalen.

Bij mijn paard wordt er een stuk tussen uit gehaald en dan weer aanelkaar genaait zodat er weer wat spanning opstaat.

Ik heb ook een endosopie laten doen en ik heb het zelf gezien.. (heel raar)

Maar er staat ook bij dat het een opzich veel voorkomend probleem is.

Ik ken dus echt werkelijk niemand anders die dit heeft.

Tadeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:41

Het stukje tekst gaat over het zachte verhemelte. Dat kan met rijden gaan fladderen, waardoor het verhemelte dicht zou kunnen klappen. Hierdoor krijgt je paard dan geen lucht, maar als je paard slikt, zou het weer opgeheven moeten zijn. Wat ik begrijp van de operatie, is dat ze het zachte verhemelte verkleinen, waardoor het niet meer dicht zou kunnen klappen. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 13:45

oh jah..

oke dat fladderen klopt wel.. alleen bevindt het bij mijn paard echt precies onder de stembanden...
Das dus iets verder en aan de andere kant.

maar wel super bedankt dat je meedenkt.. misschien dat de problemen op elkaar lijken.. want dat van jou daar heb ik ook nog nooit van gehoord.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 11:32

ff schopje.. ben toch benieuwd

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:06

Als je heel veel advies wilt hebben zou je even contact kunnen opnemen met fries_annika hier op bokt.
Ze heeft haar paard laatst laten opereren aan cornage.

memberlist.php?mode=viewprofile&u=38588

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 13:00

@vlaste

Thanx.. ik zal eens even checken.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 10:25

Schopje