uitslag bronchoscopie (hulp gevraagd)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

uitslag bronchoscopie (hulp gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 21:33

mijn pony heeft het vorige week een bronchoscopie en een longspoelding gehad en vond het geen pretje om te zien. hij had slijm die hij zelf niet kwijtraakte. nu heb ik vandaag de uitslag gehad en hij heeft longontsteking gehad, was wel over maar er was nog wel iets van actifiteit in zijn longen. Maar nu hoest hij al ong. 5 dagen niet meer en hij heeft ook geen uitvloeingen meer uit zijn neus. morgen moet ik de medicijnen ophalen. alleen de veearts zei dat ie niet zeker wist welke medicijnen. nu zei hij ook dat ik dan weer terug moest komen voor een tweede longspoeling om te kijken of de medicijnen aanslaan. maar vind dit zelf een beetje vreemd omdat zijn slijm een week op kweek is gezet en dan zou je toch weten wat voor bacterie hij heeft en wat voor medicijn hij moet hebben. want als die andere medicijnen ook niet aanslaan dan moet ie weer een longspoeling maar dit kost een hoop geld en zit nu al op de 400 euro. ik weet een paard kost centen maar ik heb hem nog niet verzekerd. wie kan mij raad geven wat ik het beste kan doen. aangezien hij niet meer hoest en gewoon normaal gedrag vertoont heb ik het idee dat hij nergens last meer van heeft.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:38

Ik zou toch het advies van de dierenarts opvolgen. Misschien kun je in de tussentijd info inwinnen over verzekeringen en vraag anders ook naar een betaalregeling bij de dierenarts. Succes verder, hopelijk blijft het bij een tweede longspoeling. Als je paard nu al zoveel beter is, denk ik wel dat het goed komt.

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 21:44

ik heb al een verz. op het oog maar ze nemen toch geen paard aan wat onder behandeling staat bij een veearts. hij moet toch volledig beter zijn als ik hem aanmeld?

Ellebel

Re: uitslag bronchoscopie (hulp gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 06:25

Het ligt er een beetje aan hoe veel risico je wilt lopen met deze pony. Met luchtwegproblemen moet je enorm voorzichtig zijn, als het chronisch wordt (doordat de infectie heel stiekem doorsuddert zonder dat je het aan de buitenkant merkt) dan heb je de poppen echt aan het dansen, en zit de kans er in dat je je pony kunt afschrijven voor de sport. Dat risico zou ik persoonlijk niet willen lopen maar het is een afweging die je zelf moet maken.

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:28

Bij welke kliniek ben je (mag via PB)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:02

Hoi even een tip.

Een ruin van mij heeft ook iets dergelijks gehad en was al compleet afgekeurd. De hele luchtpijp was 1 ontstoken toestand en vol slijm.
Kwam door verslagen droes.

Uiteindelijk was er een dierenarts van de kliniek AA en Hunze in Drenthe die het aandurfde om een paar weken prednison te geven.
Na 2 weken al waren de longen helemaal schoon. Ik heb zelf met beide bronchoscopieen mee mogen kijken.
Het paard is helemaal genezen en heeft nog weer volop gewerkt.

Als je meer wilt weten pb. me maar.

amarjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 11:49

henny_w schreef:
Hoi even een tip.

Een ruin van mij heeft ook iets dergelijks gehad en was al compleet afgekeurd. De hele luchtpijp was 1 ontstoken toestand en vol slijm.
Kwam door verslagen droes.

Uiteindelijk was er een dierenarts van de kliniek AA en Hunze in Drenthe die het aandurfde om een paar weken prednison te geven.
Na 2 weken al waren de longen helemaal schoon. Ik heb zelf met beide bronchoscopieen mee mogen kijken.
Het paard is helemaal genezen en heeft nog weer volop gewerkt.

Als je meer wilt weten pb. me maar.

Heey,
Ik vroeg me af heeft dat paard toen ook veel gehoest en hoelang had hij die onsteking voor je er achter kwam dat dat het was .Mijn paard heeft nu een maand geleden hele erge bronchitis gehad en ik was nu net aan het werk weer een maand ongeveer en op eens had hij afgelopen zondag heel veel gehoest terwijl hij daarvoor niet meer hoesten en nou de rest van deze week heb ik hem ook niet meer gehoord alleen hij heeft wel af en toe nog steeds wit waterig snot uit zijn neus vaak met eten enzo. Maar ik ga nu volgende week dinsdag naar de kliniek in utrecht voor een onderzoek. Maar ben zo bang dat hij dampig is. Hij ademt ook zwaarder dan gemiddeld in vergelijking tot anderen paarden.

Groetjes

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:19

Mijn paard heeft dit afgelopen zomer ook moeten ondergaan. Bleek ook een oude longontsteking te zitten, met littekenweefsel erbij. En een lichte vorm van cornage. Hij heeft toen een week of twee prednison gehad (wat een paardemiddel, maar het moest). En nu gaat het beter. Hij is denk ik niet meer geschikt voor zware sport, maar dat doe ik er toch niet mee.
Ik pas nu wel op met stoffigheid, en geef paardekuil ipv hooi. Verder krijgt hij kruiden van NAF (paardendrogist.nl). Gaat super!
Hoop voor jouw paard op een goede afloop. Pas idd wel op voor chroniciteit, dat wil je echt niet!

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 12:44

ben vandaag ff langs geweest bij de veearts en het ziet er allemaal op zich wel goed uit. er zaten ook sporen in voor gevoeligheid van stof. hij word nu weer op ventipulmin gezet en op prednison. na 1 maand komen ze weer luisteren en als dat goed klinkt mag er weer gereden worden en dan na nog een maand moet hij weer een onderzoek ondergaan of hij helemaal schoon is. dus het is ff afwachten maar ik denk wel dat ik dat doe want dan weet je zkr of het allemaal goed is.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:47

amarjet schreef:

Heey,
Ik vroeg me af heeft dat paard toen ook veel gehoest en hoelang had hij die onsteking voor je er achter kwam dat dat het was .

Groetjes

Eigenlijk nog tijdens de droes begon hij al te hoesten.
Het werd verslagen droes en hij is daar heel ziek van geweest.
Uiteindelijk bleef het hoesten en daarbij vlogen de klodders je om de oren over.
Van de eerste DA kliniek kreeg hij Ventipulmin.
Zo hebben we een paar maanden aangemodderd. Hielp niks.

Een second opinion gaf aan dat hij alleen nog geschikt was als grasmaaimachine in de weide.
Tot ik via via de tip kreeg van de kliniek van B. Markenstijn (AA en HUNZE)
Hun hadden al wat meer probleemdingen kunnen oplossen waar anderen het niet meer zagen zitten.
Hij schreef Prednison voor.
Vertelde erbij dat het best wel rotspul is op de langere termijn maar dat een paar weken geen kwaad kon om de vicieuze cirkel te doorbreken.
En inderdaad. Twee weken prednison bleken voldoende.
Ik heb nadien het paard nog weer volledig kunnen gebruiken.

amarjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:06

henny_w schreef:
amarjet schreef:

Heey,
Ik vroeg me af heeft dat paard toen ook veel gehoest en hoelang had hij die onsteking voor je er achter kwam dat dat het was .

Groetjes

Eigenlijk nog tijdens de droes begon hij al te hoesten.
Het werd verslagen droes en hij is daar heel ziek van geweest.
Uiteindelijk bleef het hoesten en daarbij vlogen de klodders je om de oren over.
Van de eerste DA kliniek kreeg hij Ventipulmin.
Zo hebben we een paar maanden aangemodderd. Hielp niks.

Een second opinion gaf aan dat hij alleen nog geschikt was als grasmaaimachine in de weide.
Tot ik via via de tip kreeg van de kliniek van B. Markenstijn (AA en HUNZE)
Hun hadden al wat meer probleemdingen kunnen oplossen waar anderen het niet meer zagen zitten.
Hij schreef Prednison voor.
Vertelde erbij dat het best wel rotspul is op de langere termijn maar dat een paar weken geen kwaad kon om de vicieuze cirkel te doorbreken.
En inderdaad. Twee weken prednison bleken voldoende.
Ik heb nadien het paard nog weer volledig kunnen gebruiken.

Heey,
Die second opinion dat is toch als ze van binnen gaan kijken in de longen etc. En weet je nog wat ze daar toen van zeiden of er long blaasjes kapot waren enzo? Bedankt voor de info
Marjet

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:28

Hoi,

Ik heb een 2nd opinion laten doen bij mijn paard nadat er chronische bronchitus was vastgesteld.
Nu een maand na die 2nd opnion rijd ik weer "intensief" met hem.
Het wordt nogal gauw chronische bronchitis genoemd, heb ik gemerkt.
Mijn paard is nu onder behandeling bij Werner de Vos.

Er was eerst bij mijn paard een streptokokbacterie gevonden in zijn luchtwegen, ook door een longspoeling vastgesteld.
Verder zat hij met heel veel taai slijm.

Er werden slijmverdunners gegeven, deze deden 10 dagen heel goed hun werk.
Daarna zat er nog slijm en toen gaf de VA ventipulmin.. erg fout naar mijn idee, achteraf gezien.
Ventipulmin is slijmoplossend (ok dat is goed) en het houdt het hoesten ook tegen en dat is juist fout, want het slijm moet eruit!
Ik zag mijn paard met de dag slechter worden en de VA zei dat ik maar prednisolon moest geven. Ik heb dit 1 dag gedaan, maar mijn paard stond meteen met warme hoeven en ik ben gestopt.
Ik heb een 2nd opinion aangevraagd bij een andere VA en deze man heeft een nieuwe broncho gemaakt en er waren heel veel puskoppen in zijn keel te zien en nog veel slijm, maar beduidend minder dan eerst.

Werner de Vos werkt volgens homeopathie en hij heeft slijmverdunners gegeven en serieus: ik kon 2 dagen nadat deze waren voorgeschreven heel zijn stal schuren en de deken kon gewassen worden.
De snotters zaten tot achter zijn oren.

Ik moest met mijn paard wel werken. Kijken wat hij aan kon en de arbeid daarop aanpassen.
Dit is nu een maand geleden en ik rij weer als vanouds.
Gister kwam die Werner weer en hij heeft opnieuw gekeken en slijm is voor 85% weg. Nu heeft mijn paard een laatste kuur gehad. 2 keer daags een spuitje in zijn mond met heel vies spul, maar het helpt echt.

Een maand geleden zag het niet meer zitten. Ook tegen mij werd gezegd: dit is een dure grasmachine.. Echt niet leuk om te horen, mijn paard is nog maar 4 jaar.

En nu loopt ie weer als een zonnetje. Hij is superfit en scheurt weer door de wei, iets wat hij een maand geleden absoluut niet deed. Zelfs eten was toen inspannend voor hem.

Pin je niet te veel vast op 1 verhaal.

Kan me voorstellen dat die bezoekjes aan DA duur zijn, maar laat je goed informeren.

Ik kan je echt die Werner aanraden.
Als je info over hem wilt, moet je maar even pben, dan geef ik je zijn nummer.

Het is een Belg, hij zit bij Londerzeel (Antwerpen)

Niet geheel onbelangrijk: hij is niet duur!
Ik was 135 euro kwijt voor broncho, medicijnen, consult, verdoving, spuit met medicijnen in spieren.

Succes met je paard!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:51

Het is inderdaad vreemd dat je opnieuw langs moet komen of de medicijnen aanslaan of niet.
Ik ben pas met mijn paard naar Belgie geweest naar Moerbeke en er is ook slijm op kweek gezet.
Zij konden na 2 dagen al vertellen wat voor bacterie het was en ze wisten meteen waar ze mee behandeld moest worden. Iik moest meteen met penciline laten spuiten 7 dagen lang.
Hier is ze enorm van opgeknapt en ben inmiddels weer rustig met haar begonnen.
Ik hoefde alleen maar na 8 weken terug te komen als er geen of te weinig verbetering was.
Dus met andere woorden, ik hoef niet terug.
Het zijn dure onderzoeken en niet erg plezierig voor je paard.
Als je paard voor je gevoel helemaal goed is zou ik hoogstens haar klinisch laten bekijken en beluisteren maar niet weer zo'n naar inwendig onderzoek als er geen aanleiding voor is.
Voor vragen kun je me altijd een berichtje sturen.

ps: mijn paard had erg taai slijm, veel hoesten, groene neusuitvloeiing en het streptokokke bacterie.

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 18:55

symo mijn pony is absoluut niet duf, hij raced door het land en ziet er gewoon fit uit. heeft geen koorts gehad ofzo en loopt ook gewoon aan de longe en hij hoest haast nietmeer, ook niet als hij rent of aan de longe loopt. hij krijgt nu ventipulmin en prednisolon. ik weet dat dit troep is als je het lang gebruikt maar hoef het maar 2 wkn te geven. na een maand komt hij weer op stal om te luisteren en dan na 2 maanden voor de zekerheid kijken of hij helemaal schoon is van binnen. hij heeft geen ontsteking gehad op in zijn luchtwegen, het was alleen slijm wat vast zat op zijn longen.

amarjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:25

Ik ben vorige week dinsdag met mijn paard naar de kliniek in utrecht geweest. De uitslag was veel positiever dan ik had verwacht. Hij is onderzocht op drukverhoging en die was er niet. En er is gewoon in de luchtwegen gekeken en daar uit bleek dat de luchtpijp vol troep zit. Dus nu zit hij de komende twee weken weer op ventipulmin en mag ik ondertussen gewoon weer rijden. Daarna moet ik weer lang om voor de zekerheid nog een longspeoling te doen. Maar hij heeft dus geen blijvende schade en daar ging het mij om. Ik moet hem gewoon altijd zo ver mogelijk bij het stof vandaan houden.