Wie kent Viatop tropicale gel tegen schuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Wie kent Viatop tropicale gel tegen schuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 20:41

Hallo bokkers!

Wie van jullie heeft er wel eens gehoord of gebruik gemaakt van VIATOP? Dit is een tropicale gel tegen schuren, voor paarden, maar ook voor honden/katten ed.

Het stond in een nummer van de Strengen liet een stalgenoot mij zien.
Ik ben benieuwd of iemand hier bekend mee is en er al ervaringen mee heeft.

Ik hoor het graag!

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:46

Ik ben ook erg benieuwd. Maandag komt de dierenarts en dan zal ik het eens vragen, ik begreep dat je het bij de dierenarts kunt krijgen.

Paulusjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 19:06

Ja dat klopt! Zou je mij het antwoord willen laten weten? Thnx

anjore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:06

Ik heb het ook gezien, t is pas op de markt volgens mij, zullen dus nog weinig mensen echt ervaring mee hebben. Het is een klein tubetje makkelijk uit te smeren gel, die moet helpen tegen jeuk van oa insectenbeten.
Ik kan na t weekend eens kijken of ik aan nog meer informatie kan komen.

Paulusjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 20:30

Ik hoor het graag van je!

bonaparte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:31

Wij hebben het geprobeerd maar het hielp bij ons voor geen meter, de paarden schuurden nog net zo hard door.

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 20:32

Kan het ook voor de jeuk van eczeem gebruikt worden?

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:43

Heb gisteren de dierenarts erover gesproken, er zijn nog weinig resultaten bekend. Als ik het zou kopen zouden ze ook graag willen dat ik bijhield of het werkte. Maar hij zij dat het bij mijn merries nog niet zo erg was en dat je er net zo goed tee trea zalf op kunt doen ofzo. Heb het dus niet gekocht.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:45

moet zeggen dat het al vrij afgekraakt word, prednicutin of hydrocortiderm werkt veel beter..

Paulusjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 19:31

Wat is precies prednicutin of hydrocortiderm?
Ook creme'tjes/zalfjes of iets?

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:59

Zou ik zelf niet snel gebruiken, het verdunt de huid heel erg. Je kan het dus ook niet lang gebruiken.

Ammy01

Re: Wie kent Viatop tropicale gel tegen schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:14

Heb het ook gelezen in de Strengen. Ik heb daarna de dierenarts ernaar gevraagd, het wordt nu besteld.
Zodra we er wat ervaring mee hebben zal ik dit melden.

Paulusjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 08:22

Oke dan! Ik ben erg benieuwd...
Zit met mijn shetlander die erg last heeft van schuren...maar zo´n bos manen!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:12

Maandag heb ik de dierenarts direct gebeld, nadat ik het stukje had gelezen in het weekend.
Hij zou het bestellen, en normaal gesproken is het er dan de volgende dag. Nu niet dus.
We hebben het nog steeds niet, we worden gebeld als het binnen is.
Het zou met niets verbazen als ze heel veel bestellingen hebben gehad bij de leverancier (na zo'n publicatie) en dat het gewoon dus niet meer op voorraad is.
Als ik volgende week nog niks hoor dan ga ik zelf weer bellen...

Ik heb intussen wel meer info gevonden, hier het stukje:

Viatop® - topicale gel tegen jeuk, zonder corticosteroïden
Viatop®, van Boehringer Ingelheim, is een nieuw ontwikkelde gel die gebruikt wordt bij dieren met een huidaandoening, waarbij irritatie en jeuk een rol speelt. Viatop bevat raffinose, dat het vrijkomen van de mediatoren die jeuk veroorzaken tegen gaat. Viatop is een natuurlijk product en bevat geen corticosteroïden of antibiotica. Proeven wijzen uit dat er al een duidelijk jeukremmend effect waarneembaar is binnen 15 minuten.

Jeuk veroorzaakt door allergie, een insectenbeet of herstellend weefsel zou het beste genegeerd kunnen worden, maar onze huisdieren kunnen hun behoefte tot krabben niet onder controle houden. Wanneer een dier eenmaal begint met krabben beschadigt het zelf de beschermende barrière van de huid. Dit leidt weer tot meer jeuk en zo tot een vicieuze cirkel van jeuken en krabben. Viatop, een jeukstillende gel voor toepassing op de huid, reduceert de jeuk snel en verzacht de geïrriteerde huid. Hiermee helpt het de jeukcirkel te doorbreken.

Het jeukremmende effect van Viatop is te danken aan een natuurlijke suiker, raffinose, die inhiberend werkt op de degranulatie van de mestcellen en eosinofiele en basofiele granulocyten. Er wordt aangenomen dat raffinose in de mestcel het proces van glycolyse beïnvloedt; de energievoorziening voor granulatie en degranulatie. Viatop bevat eveneens saponine, dat zorgt voor een snelle resorptie van raffinose in de dermis met een direct jeukremmend effect tot gevolg. Daarnaast heeft Viatop milde anti-septische eigenschappen door de toevoeging van chloorhexidine digluconaat.

Viatop is alléén verkrijgbaar via de dierenarts en zal worden aangeboden in een 20 ml en een 125 ml verpakking.

Kunnen we ons er alvast op verheugen....

Paulusjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 16:31

Bedankt! Goed stuk om te lezen!
Weet jij toevallig ook een prijs van de 20 ml?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:12

Ik heb zelf geen ervaringen, maar heb wel goede ervaringen gehoord! Moet je misschien ook maar even in het Centrale topic navragen over jeuk..' ; Volgensmij herken ik het ook daar van.

Nickeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 17:15

onze dierenarts had het niet en was niet erg bereid het te bestellen tot er meer resultaten zijn...
Wij willen het eigenlijk toch ook graag proberen, dus ben erg benieuwd naar meer ervaringen...

ukkiepuk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 20:06

Paulusjuh schreef:
Bedankt! Goed stuk om te lezen!
Weet jij toevallig ook een prijs van de 20 ml?

Rond de 8,50 euro Bij de wat duurder dan bij de ander

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:40

Nou de tube is binnen, we hebben hem in huis.

Ik ga het meteen proberen vanavond. Hij heeft ondanks het slechte weer vooral 's avonds jeuk, dus als het werkt dan moet dat wel merkbaar zijn.

Er zit ook een soort bijsluiter bij, en daar worden geen bijwerkingen in vermeld. Dus dat is in ieder geval gunstig.
Verder staat er dat je 2 tot 3 keer per dag moet smeren, of vaker indien nodig.
De tube is 125 ml (heb je ook wel nodig voor een paard) en hij kostte 29,40.

Ik ben benieuwd!

Wordt vervolgd....

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:20

Nog even een update:

In mijn enthiousasme was ik even vergeten dat het misschien wel handig is om het eerst even te testen..
Dus eerst even op een paar plekken smeren die geen kwaad kunnen, en dan 24 wachten en kijken wat er gebeurt..Het zou niet voor het eerst zijn dat juist een middel dat moet helpen het alleen maar erger maakt

Hij heeft een roze neus, daar heb ik onder andere wat opgesmeerd, dat is de gevoeligste huid dus als dat goed gaat, gaat er meer goed.

Verder is het heel makkelijk smeerbaar, het is kleurloos en bijna reukloos (het ruikt een heel klein beetje naar nivea) en het voelt als het is opgedroogd, een beetje 'zeperig' aan.
Het is zo vloei/smeerbaar, dat ik denk dat het wel heel zuinig in gebruik is.

Afwachten dus even hoe het er morgen uitziet.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:48

Gisteren heb ik zijn maneninplant en hals ermee ingesmeerd. De 'test' was goed gegaan, geen rare reacties.

Helaas kon ik totaal geen verschil merken met anders. Alles was hetzelfde. En het heeft lang genoeg kunnen inwerken, want hij gaat altijd eerst eten en dan pas schuren, dus het heeft bijna een half uur gezeten. En dat moet lang genoeg zijn, ze beweren dat het na een kwartier zijn werk gaat doen.

Ik heb nog even getwijfeld of deze conclusie misschien niet te voorbarig is, maar het is echt de bedoeling dat het snel werkt, dat is juist wat je met dieren met jeuk wilt, ze moeten er afblijven en dat beweert deze gel te doen. Helaas voor mijn paard dus niet. En ik het er behoorlijk wat opgesmeerd, dus het was ook niet te dun of zo....

Verder is ook een nadeel dat de tube nu al na 1 keer smeren al bijna voor de helft leeg is. Dus als je dit een paar keer per dag doet dan jaag je er aardig wat doorheen. Het zou wel kunnen als je een specifiek klein plekje hebt. Maar mijn paard heeft zomerexceem dus dat is wel iets meer dan een klein plekje..

Ook vond ik dat zijn vacht er raar uitzag, het haar krulde een beetje raar op, dus er lijkt wel iets te gebeuren, alleen niet datgene dat je wilt dus.

Ik heb trouwens daarna nog even een testje op mezelf gedaan: ik heb vaak last van jeukende branderige voeten, dus ik dacht laat ik het zelf eens proberen en zowaar dat hielp wel

Conclusie: ik vind het geen succes, azijn help bij mijn paard beter, maar misschien dat het bij een ander paard wel werkt

Paulusjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:32

Ohh jammer dat je geen resultaat hebt gezien...
Ik heb ook een shet met zomerexceem dus ook niet echt een bepaald klein plekje maar een bos manen en een dikke staart waar het zit.
Ik gebruik tot nu toe ook azijn..Spuit het op en in der manen en staart.
Hoe werk jij hiermee?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:53