Bronchoscopie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hel1

Bronchoscopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 20:15

Onze pony moet morgenmiddag voor een bronchocopie naar de kliniek komen, omdat ze hoest en snotterig is, ze heeft al pencilline(poeder) gehad, ventipulmin en ze is 4 dagen gespoten met pencilline.

Hoe gaat een bronchoscopie in z'n werk? en wat voor aandoeningen kunnen ze er allemaal mee 'ontdekken'?

madam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:17

Een bronchoscopie is ‘kijken in de luchtwegen’, met behulp van een dun flexibel slangetje (bronchoscoop) waar verlichting, lenzen en spiegels in zijn gemaakt

FlappieR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:18

Ze zullen haar eerst een beetje verdoven zodat ze in een roesje raakt( dat is bij die van mij gebeurd) Vervolgens gaan ze met een cameraatje aan een slang via de neus naar binnen en zo steeds dieper de longen in.

Ze kunnen onderandere kijken of er geen littekenweefsel is, of er niet veel slijmophopingen zijn etc. Verder kan je ook de stembanden zien, dat is wel grappig om te zien. Ik zou zeker vragen of je ook even mag kijken. Is echt interessant.

Succes morgen

madam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:19

en dan word er gekenen in de luchtpijp en de longen

hel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 21:03

Bedankt!

en na hoeveel tijd mag ze ongeveer weer mee naar huis? (ze gaat lopend aan de hand terug naar huis)

madam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:13

na zo'n behandeling mag je je paard gewoon weer mee naar huis nemen

BertinaBvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:09

hel1 schreef:
Bedankt!

en na hoeveel tijd mag ze ongeveer weer mee naar huis? (ze gaat lopend aan de hand terug naar huis)

Ligt aan de verdoving die ze haar geven denk ik
Mijn paard kon niet eens meer normaal richting box lopen na de verdoving
Dus die heb ik daar even de rest van de dag laten staan en s avonds pas weer opgehaald

madam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:05

Hoe is het gegaan vandaag?

Whis_Serada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:31

alles goed gegaan vandaag???
whisper van ons heeft vorige week dinsdag zo'n onderzoek gehad.
maar was weer helemaal bij toen we naar huis gingen

hel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 12:29

Ja, we zijn heengelopen(zo'n 2 km) en daar heeft ze gewoon praam opgekregen, en verder helemaal geen verdoving, ze blijkt (chronische) brinchitis te hebben. Heb zelf ook nog even mogen kijken, best interesant!

nu moet ze tot 1 juli op het land, en dan weer terugkomen voor bronchscopie

_Dunja_

Re: Bronchoscopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:05

Mijn pony heeft 2 weken geleden een bronchoscopie gehad en mijn pony is helemaal niet verdoofd.
Ik sta niet zo heel ver weg bij de arts dus ben er lopend heen gegaan en weer terug.

Helaas zit die van mij nu nog steeds aan de medicijnen...

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 10:37

vlasta schreef:
Mijn pony heeft 2 weken geleden een bronchoscopie gehad en mijn pony is helemaal niet verdoofd.
Ik sta niet zo heel ver weg bij de arts dus ben er lopend heen gegaan en weer terug.

Helaas zit die van mij nu nog steeds aan de medicijnen...

Wij hebben het precies hetzelfde gedaan, lopend heen, en geen verdoving

Maar wat vinden jullie van het advies van de DA ? dat ze 6 weken helemaal niets mag doen, behalve op het land staan ?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:30

hel1 schreef:
vlasta schreef:

Maar wat vinden jullie van het advies van de DA ? dat ze 6 weken helemaal niets mag doen, behalve op het land staan ?

nou dat vind ik geen goed advies, het probleem is dat je pony ten eerste hoefbevangen kan raken.

Ten tweede verslappen de spieren waardoor je dus weer benen kan krijgen die op slot springen (dit laatste had ik dus gehad na een week stil te hebben gezet)

Ik heb toen de dierenarts gebeld en die zei dat ik met haar moest gaan wandelen iedere dag....

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 16:42

Je mag een paard met luchtwegproblemen niet stil zetten, ze moeten bewegen, daardoor komt het slijm los en gaan ze briesen en hoesten. Dit is alleen maar goed!
Rust --> roest... en als je dit dan vertaalt naar het slijm, dit wordt dan taai en dan ben je verder van huis af.

Kijk wat je paard aan kan qua arbeid, al stap je iedere dag maar een kwartier en bouw je stappen op tot een uur... bewegen is goed!!
Niet overdrijven, maar luister naar je paard, kijk wat hij/zij aan kan.

Beterschap!!

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 21:01

vlasta schreef:

nou dat vind ik geen goed advies, het probleem is dat je pony ten eerste hoefbevangen kan raken.

Ten tweede verslappen de spieren waardoor je dus weer benen kan krijgen die op slot springen (dit laatste had ik dus gehad na een week stil te hebben gezet)

Ik heb toen de dierenarts gebeld en die zei dat ik met haar moest gaan wandelen iedere dag....

Ze staat op een vrij kort stukje land, daar hadden we dus al rekening mee gehouden.

En ze was nog maar net ingereden, en werd dus maar 2/3 keer per week licht bereden dus ze is niet van veel rijden ineens stil gezet.

Ik ga jullie advies opvolgen en elke dag gewoon een stuk lopen met haar, laat over een tijdje nog wel horen hoe het met haar gaat

Dank jullie allemaal!!
[/quote]

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:03

ja goed idee,
heel veel beterschap en ik houd het topic in de gaten hoe het gaat met je paard...

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:30

Ik heb hetzelfde met mijn paard gehad, die is direct aan de homeopathische medicijnen gegaan en er goed van opgeknapt.
Denk hier misschien eens aan?

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 07:23

heleenxx schreef:
Ik heb hetzelfde met mijn paard gehad, die is direct aan de homeopathische medicijnen gegaan en er goed van opgeknapt.
Denk hier misschien eens aan?

ook mijn paard is helemaal opgeknapt door de homeopathie.
Ik heb eerst gewoon reguliere medicijnen gehad van de kliniek, zelfs 1 dag prednisolon.. maar dat pakte bijna verkeerd uit en toen had ik er genoeg van.. gelukkig kwam er een andere va op stal die met homeopathie werkt en nu is mijn paard weer 100% beter!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:30

ons advies is weidegang
niet belast rijden wel stappen aan de hand of longeren (zonder bijzet)
dit om haar conditie op pijl te houden wat weer goed is voor haar longen. niet in het zweet werken.
ook hebben wij vorige week een tas medicatie gehad voor een maand.
als die op zijn dan komt hij weer naar haar longen luisteren en dan horen we weer meer kwa medicijne of opnieuw onderzoek longen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:56

Mijn paard werd eerst niet verdoofd, omdat ze heel braaf stond.
Maar omdat ze het toch wel vervelend vond, is ze toen licht verdoofd.

Omdat ze behoorlijk dicht zal met slijm moest ze een paar dagen blijven op de kliniek, om te stomen en in te spuiten met medicijnen.
Daarna moest ik thuis nog door gaan met spuiten.

Ze moest veel frisse lucht hebben en rustig bewegen.