Wat moet je doen als je paard hoest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Wat moet je doen als je paard hoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 20:07

Misschien dat iemand me kan helpen. Mijn paard hoest. Ik kan er geen patroon in ontdekken. Ze staat nu dag en nacht buiten, krijgt nat hooi en nat krachtvoer, hoestsiroop. De dierenarts kon niets aan haar longen horen, dus geen oude beschadigingen. Second opinion, zelfde verhaal. Heeft er iemand ervaring met een paard wat hoest, zonder aanwijsbare reden en zonder zichtbare beschadigingen aan de luchtwegen?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:40

Het zou een irritatie van de voorste luchtwegen kunnen zijn. Dit kan je niet horen van buitenaf, dat zou met een bronchoscopie bekeken moeten worden.
Veel paarden zijn allergisch voor pollen, soort hooikoorts dus. In deze tijd kan dit de oorzaak zijn.
Mijn paard doet het goed op homeopathische medicijnen.

chevax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 14:02

dank je wel voor je reactie. inmiddels is vanochtend de dierenarts weer geweest en er blijkt toch meer aan de hand te zijn. erg trieste stemming op 't moment.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:31

Da's jammer zeg! Wat is er aan de hand dan?
Sterkte!

chevax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 08:19

lang verhaal en ook erg treurig. ze is gisteren onderzocht en bleek dat ze dampig is. de da zag geen enkele verbetering, ook niet nadat de omstandigheden geoptimaliseerd waren (buiten, nat hooi, nat krachtvoer, 2x daags ventipulmin). het grote probleem was dat ik nog met haar in de "proefperiode" zat. En dan moet je een keuze maken die je niet wilt. Het is bij mij enorm tegen mn principes een paard weg te doen omdat het ziek is. Ik heb verschillende paardjes die zwaar verwaarloosd zijn er weer bovenop gekregen en die staan nu bij ons van hun oude dag te genieten. Alleen, ik had haar juist gekocht omdat ik nu een goed rijpaard voor mezelf wilde. In de periode dat ze bij ons heeft gestaan, heb ik 4x op haar kunnen rijden. Om een lang verhaal kort te maken: na overleg met de fokkerij waar we haar hebben gekocht, hebben we haar gisteravond teruggebracht. Vreselijk. Maar de aankoopprijs was ook veel te hoog om haar als weidepaardje de rest van haar leven te laten staan.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:21

Wat een triest gebeuren Chevax.
Ik hoop dat je snel een ander, lief en gezond paard vind.

Hier geldt ook, wat hier komt blijft, maar je moet ook practisch blijven tot op zekere hoogte.
Sterkte.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:53

Heel vervelend.
Inderdaad, als het echt dampigheid is, zal er niet veel verbetering mogelijk zijn.
Sterkte!