inenting kan ook in nek of bil?????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karlos

inenting kan ook in nek of bil?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 18:42

hoi,

Mijn paard is heel erg bang voor dierenartsen en vooral voor naalden. Toen ik nog op een andere stal stond gaven ze hem altijd een prik in zijn bil, maar ik las laatst ook dat het in zijn nek kan ipv zijn borst.
Dat lijkt mij handiger omdat de dierenarts een beetje moeilijk moet staan en prikken als het paard lastig is.

Mijn vraag is dus: Kan een inenting net zo goed in zijn borst of bil??.

Overigens geen commentaar op de dierenarts bv. over dan moet hij sneller prikken of probeer eens een ander ofzo want ik heb deze al jaren en hij is super goed alleen ik vroeg me af of jullie hier ervaring mee hebben. De dierenarts is overigens mijn 'schoonvader' .

groetjes, Claudia

karlos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 18:43

met dat hij is mijn schoonvader bedoel ik alleen maar graag geen commentaar op hem.......

sandr0

Re: inenting kan ook in nek of bil?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:44

onze da ent op verzoek ook in achterhand anders ent hij gewoon in de hals/nek

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 18:48

Okey, ik denk dat dat beter is ook omdat hij wel angstig is maar nooit zal schoppen met zijn achterbenen, eerder met zijn voorbenen.

RicardoOpa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:48

Nek lijkt me stug, je zal wel de hals bedoelen

In de hals mag ook gewoon geënt worden
Achterhand weet ik niet zeker.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:52

Inenten gaat in princiepe in een grote spier. Bil kan dus ook en is waarschijnlijk ook beter. Nek zijn veel DA's geen voorstander van, risico op problemen is groter en dan moeilijker te behandelen.

xxxcatjuxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:54

volgens ij kan dat gewoon hoor in de ken (bil weet ik niet zeker) zie ik regelmatig. is ook handigger voor de veearts denk ik vooral de nek

LOCA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:43

Mijn paard is afgelopen keer in de hals geent omdat er voor de DA geen bijkomen aan was op een andere plaats, bij zn billen schopte hij en borst kwam hij ook niet bij. De hals is 2 dagen op de plek een beetje gezwollen geweest en daarna was het weg. Het lijkt mij dus dat het gewoon kan.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:44

Mijn paardje wordt altijd gewoon in zn hals ge-ent.

dancertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:46

de mijne worden altijd in de nek geent en hebben daar nooit last van gehad wist niet eens dat het in de bil of borst ook kon

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:55

Als er een abces komt heb je een groter probleem als het in de hals zit. In de bilspier vind ik niet prettig als ik het paard niet goed ken of niet overtuigd ben van degene die hem vast houdt. Ik vind in de borst dus het fijnst werken. Maar op de andere plekken kan ook prima hoor, het is soms ook maar net wat de DA gewend is.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:15

meestal word er in de borst geent idd omdat daar het makkelijkste werkt. Bil is vrij gevaarlijk omdat als ie slaat je een groot probleem hebt. Nek is net als borst het minst gevaarlijk.. Je beloont het paard en steekt de naald in zijn spier. Merkt ie niets van

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:27

Die van mij is ook eens in de hals geent. Hij heeft daar wel een deuk in zijn hals aan opgelopen. We weten wel dat het door een enting komt maar het hoe en het wat is niet bekent.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 06:58

CarpeDiem schreef:
Nek is net als borst het minst gevaarlijk.. Je beloont het paard en steekt de naald in zijn spier. Merkt ie niets van

Voor de dierenarts is de hals inderdaad minder gevaarlijk. Voor het paard niet, als er een flinke entreactie komt, is het in de hals heel erg vervelend. Er zijn veel dierenartsen die in de hals prikken, maar als het niet goed gaat (bijvoorbeeld abcesvorming, is een complicatie die altijd kan optreden, maar zelden gebeurt) is het heel moeilijk te behandelen, zoals Ellebel al schrijft.
Persoonlijk zou ik bij een paard dat ik niet goed ken en wat al erg vervelend doet bij de borstspier liever niet in de bil gaan prikken. Mijn eigen veiligheid en die van de eigenaar staan nl wel voorop bij het behandelen van een dier.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 07:31

Mijn DA prikt liever niet in de bil vanwege het spiergebruik van deze plek.
De borst is het beste , of de hals.

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:28

het is al meer genoemd, maar als je na enten in de hals daar problemen van krijgt, heb je ECHT een probleem. er zit daar over de spieren een grote peesplaat heen. abcessen daaronder zijn heel moeilijk te behandelen.
mocht dat in de borst gebeuren, dan kan je d.a. dat opensnijden (ja, vies verhaal, weet het...), maar dat kan in de hals dus niet.
van enten in de bil heb ik nog nooit gehoord, maar het is een grote spier, dus zou moeten kunnen.
ik laat mijn paard altijd in de borst enten. beetje afleiden, naald erin, zo gepiept! heb ooit een poos zelf antibiotica moeten spuiten, ook in borst. als 'ie me met die fles etc. aan zag komen, zag je 'm al denken: "daar gaan we weer...". maar ook dat liet hij gelukkig braaf toe.

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 17:29

okey, bedankt ik weet genoeg, mijn dierenarts gaat het nu zelf doen omdat mijn paard zich op een gegeven moment gewoon overgeeft en niks meer doet. Daarvoor is het een drama en vorig jaar sloeg mijn paard me dus een gebroken neus, dus vandaar

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:22

Marije_jiplover schreef:
CarpeDiem schreef:
Nek is net als borst het minst gevaarlijk.. Je beloont het paard en steekt de naald in zijn spier. Merkt ie niets van

Voor de dierenarts is de hals inderdaad minder gevaarlijk. Voor het paard niet, als er een flinke entreactie komt, is het in de hals heel erg vervelend. Er zijn veel dierenartsen die in de hals prikken, maar als het niet goed gaat (bijvoorbeeld abcesvorming, is een complicatie die altijd kan optreden, maar zelden gebeurt) is het heel moeilijk te behandelen, zoals Ellebel al schrijft.
Persoonlijk zou ik bij een paard dat ik niet goed ken en wat al erg vervelend doet bij de borstspier liever niet in de bil gaan prikken. Mijn eigen veiligheid en die van de eigenaar staan nl wel voorop bij het behandelen van een dier.

Dat bedoel ik .. Veiligheid voor mij en de eigenaar staan voorop. Het paard komt toch echt op de 2e plaats op dat moment.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:47

mijn pony word sinds een paar jaar weer in de hals geprikt..
hij kan niet tegen prikken in zijn borst en was erg bang voor de veearts.
ook kreeg hij erg dikke vochtbulten na enten in de borst.

nu hij weer in de hals geprikt word is hij weer rustig en heeft nergens meer last van