mn verzorgpony is ziek???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lindsy_hjv

mn verzorgpony is ziek???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 15:49

hoi...ik weet niet of dit toppic hier goed staat maar ik wil het gewoon even weten!

mijn verzorgpony is een shetlander merrie van 8jaar.
ze staat altijd alleeen in een weitje.
ze krijgt eigelijk alleen aandacht als ik kom.
een paar weken geleden kwam ze nog naar het hek gecrost als ik er aan kwam. maar nu staat ze heel de dag in dr keine stalletje te zweten. en als ik er aan kom wil ze eiglijk niet uit dr stalletje komen. als ik dan de wei in kom komt ze heel voorzichtig aan gelopen heel moeilijk...en saai...
dr wintervacht is wel minder maar nog lang niet weg!!het zit allemaal nog vast!als ik dan na een poosje weer weg ga is ze wel wat opgeknapt en vrolijk maar nog steeds niet zoals ze eerder was!ik geef dr nu sinds kort(een week) lijnzaad olie maar daar kan ik maar een klein beetje van in haar eten doen anders eet ze het niet meer op!

en ik wil het liefst elke dag naar haar toe om die wintervacht weg te krijgen maar het kan gewoon niet ivb met huiswerk en school!
dus nu kom ik 1/2 keerin de week maar eiglijk is dat veeeeel te weinig!

heeft iemand tips voor dr??
*de wintervacht moet weg
*en die neerslagtigheid.....

ik maak me echt zorgen!!dr eigenaar zei ook al dat het hem was opgevallen dat ze zo rustig enzo was!!

wie kan haar helpen!!!!?????

bdankt alvast!!!!

Travellust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:51

is de DA er al bij geweest?

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:52

hoe is het met haar hoeven?
is ze niet bevangen ofzo?
als de pony bevangen is loopt ze moeilijk, en hangt wat naar achter als ze staat om de pijnlijke hoeven te ontlasten.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 15:53

even een vitaminespuit geven, dierenarts even laten komen, idd lijnzaadolie,

lindsy_hjv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 15:56

nee er is nog geen VA geweest maar ze kunnen tog alleen hoefbevangen zijn als ze teveel gras hebben??dat heeft ze juist niet !
maar ze kan ook niet stil staan ze probeert steeds haar voorbenen te ontlasten!!!

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:24

misschien kan je het er eens met de eigenaar over hebben, en als hij er geen VA bij wil halen dan kan je zelf heenbellen en de situatie uitleggen, misschien hebben ze wel tips voor je.
wat je wel kan doen is de hoeven nakijken of er niks verkeerds inzit (uitkrabben dus), en misschien als je durft de temperatuur opnemen, dat doe je door een gewone kwik thermometer 2 tot 3 minuten in de aars (poepgat platgezegd) te houden.
normaal is tussen de 37,5 en 38,2 graden C, boven de 38,5 is het verhoging, boven de 39,5 koorts en boven de 40,5 hoge koorts.
voor de VA wel handig om te weten wat de temperatuur is.
met die voorbenen vind ik wel verdacht veel op hoefbevangen lijken.. het komt door ineens te veel eiwitrijk gras, maar dat kan het volgens jou dus niet zijn want ze had niet veel gras?

lindsy_hjv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 20:57

oke..ik zal proberen om dr temeratuur op te meten!
en ja...we hebben we een keer met haar ergens gegraast!een kwartiertje denk.... ze is wel gevoelig voor hoefbevangenheid ze heeft het al een eerder gehad zegt de eigenaar. ik ga morgen aan de eigenaar vragen of ze een VA willen bellen...dan horen jullie het wel!heel erg bedankt voor de tipt iniedergeval!!!!

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 20:59

hoop dat er niks mis is klinkt niet bepaalt gezond

Shtlanders

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:57

lindsy_hjv schreef:
nee er is nog geen VA geweest maar ze kunnen tog alleen hoefbevangen zijn als ze teveel gras hebben??dat heeft ze juist niet !
maar ze kan ook niet stil staan ze probeert steeds haar voorbenen te ontlasten!!!

Je zegt dat ze niet zo veel aandagt krijgt en dat als je geweest bent dat ze dan wel weer een beetje opgeknapt is. misschien is het een idee om er nog een verzorger bij te vragen om haar eens lekker te poetsen enzo, zo gaat haar wintervacht er ook wel sneller uit. en je shetlander krijgt dan wat meer aandacht. of je moet het er misschien eens met de eigenaar over hebben om nog een shetlander er bij te kopen want shetlanders zijn kudde dieren.. togg?? maarja,, nog veel suc6

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:00

Is er niet wat met de hoeven, Als jullie het ook niet vetrouwen moet je even de dierenarts laten komen voor de zekerheid.

lindsy_hjv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 16:05

ben vandaag weer even geweest en het gaat heel erg goed met dr!
ze was weer heel erg vrolijk en liep ook weer aardig goed!
maar zoals Shtlanders al zegt... goed idee ik ga het wel even overleggen!!! ik ben al helemaal blij dat het weer goed gaat!!
bedankt vool jullie tips allemaal!