Hoefolie, -vet, -teer of -creme?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Hoefolie, -vet, -teer of -creme?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 09:19

Tsja, wat werkt nu beter? Wat zijn jullie ervaringen?

Mijn paard heeft erg droge hoeven, op advies van de smid ga ik haar nu een paar keer per week een voetbad geven en aansluitend de hoeven behandelen met ... om het vocht goed in de hoef te sluiten.

lytse2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:22

Hoefvet zorgt dat het vocht in de hoef blijft. Maar dan moet je de hoeven wel eerst nat maken anders droogt het de hoeven nog meer uit. Dit heb ik te horen gekregen van mijn smit. Teer gebruik je als je paard te zachte hoeven heeft. Olie en creme heb ik nog niet gebruitk.

deniejs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:10

Ik gebruik hoefvet en hoefolie! En vind het allebei fijn om te gebruiken!

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:19

ik gebruik niks meer en haar hoeven zijn nog nooit zo goed geweest.
Ik laat altijd een mondr plas voor de drink van ontstaan zo krijgt ze steeds natte voetne met het drinken/

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:20

teer is juist om de hoeven uit te drogen, voor als je paard in een natte wei staat swinters.
vet is heel goed in te vullen
olie ook! meestal nog beter zelfs

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:22

Ik vet nooit, en haar hoeven zijn zuper. Als het een poosje droog is geweest maak ik de hoeven elke dag goed nat. En een modderpoel voor de waterbak maken is ook erg handig werkt beter als dat vet.

Pellie

Re: Hoefolie, -vet, -teer of -creme?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:34

ik gebruik met dit droge weer rainmaker van de paardendrogist, daar zit geen olie in wat de hoef weer afsluit.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:37

Ik gebruik helemaal niks

Wel spuit ik af en toe gewoon de hoeven nat, als het een tijdje niet regent.

Verder doe ik er niks aan.. Vet ed sluit af.. En teer droogt uit..
Ik heb het wel. voor de mooi.. Maar met die mega sokken over Amy dr voeten zie je het toch niet, want je ziet dr hoeven niet eens

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 11:55

Even voor de duidelijkheid: het is niet voor de mooi en zonder iets raak ik in de problemen (zoals nu). Helaas is een modderpoel voor de drinkbak niet mogelijk, aangezien de paddock zelf een grote dorst heeft en al het water opslokt..

Ik weet dat ik de hoeven goed nat moet maken voor ik ze olie of vet..

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:09

Chubby schreef:
Mijn paard heeft erg droge hoeven, op advies van de smid ga ik haar nu een paar keer per week een voetbad geven en aansluitend de hoeven behandelen met ... om het vocht goed in de hoef te sluiten.

Mijn Fjord heeft ook erg droge hoeven.
Ik geef ze zowel zomers als swinters een goede douche of bad. En na het rijden worden ze schoon gepoetst met een borstel en water.
Ik vet niet in met vet of olie, het is wel zo dat het het water in de hoef houdt, maar tegelijkertijd sluit het de hoef af, dus kan er een paar dagen slecht vocht in. Ik zou gewoon niks er op doen.

Of eventueel manenvet, dat laat van de vetten nog het beste vocht door. (dit is ideaal op brokkelstukken overigens, het houdt het wat bijelkaar).

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:26

Hoi Jaq
Ik gebruikte altijd rainmaker van de paardendrogist, super spul maar wel prijzig

omschrijving rainmaker
Rainmaker
Een zeer goed product voor het behoud en het herstel van soepel en flexibel hoorn waardoor barsten en brokkelen minder kans krijgen. Ook te gebruiken bij droge, harde zolen. Bevat een unieke combinatie van o.a. glycerine, oliën, aloe vera en lanoline.

Rainmaker is zeer zuinig in het gebruik en wordt geleverd met een kwast in de dop.

maar wat ook goed helpt is Loevet zomer gel olie

omschrijving Zomer Gel-Olie
Leovet Zomer Gel-Olie bevat werkzame stoffen zoals essentiële oliën, lecithine en ceramide voor een optimale verzorging van de paardenhoef in de zomer. Met Leovet Zomer Gel-Olie brengt u gemakkelijk en snel vocht in het hoorn. De hoef krijgt een gezonde en glanzende uitstraling. U kunt deze Leovet Zomer Gel-Olie aanbrengen met een kwast op de droge hoef. De Leovet Zomer Gel-Olie druipt niet van de kwast bij het aanbrengen.

En nog 1 prettig product Leovet Hoefolie

omschrijving Leovet Hoefolie
Zuivere plantenoliën van avocado, jojoba, sesam en calendula voor de verzorging en voeding van het hoorn. Geeft de hoef glans en dient vocht toe.

Kijk anders ook bij de paarden drogist voor nog meer info http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... eITID=6254
Groetjes Margreet

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 14:28

Ik teer 1x per week zijn hoeven, vetten ook 1x in de week en dat al 14 jaar lang, nooit problemen en nog belangrijker als ik dat teren niet doe: Rotstraal.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:15

ik spuit de hoeven iedere dag even nat en gebruik met deze droogte Hoefvocht van de Paardendrogist, dat gebruik ik al jaren en de hoeven blijven elastisch, er breekt nooit iets af en mijn paard loopt blootsvoets en geregeld op de weg

Vichelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 18:59

elke dag 15 min. afspuiten, voetbaden, op nat zand zetten maar geen cremes, olieen of smeersels. Ondanks dat je deze op een natte hoef doet, het droogt ze toch uit.

Prince_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:01

teer voor droge hoefjes (onderkant zegmaar ) en vet voor hoefjes ,alleen met vet maak ik zijn hoefjes eerst nat (zijkant zegmaar )

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:58

Ik gebruik helemaal niks, alleen bij droogte maak ik ze dagelijks nat. Voetje een poosje in een emmer lauw water werkt het best, dan nemen ze goed vocht op. Vroeger was ik ook altijd met vet enz. in de weer, maar ik geloof niet dat het veel effect oplevert.

Janneke148

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 10:59

Thokkadisje schreef:
Ik vet nooit, en haar hoeven zijn zuper. Als het een poosje droog is geweest maak ik de hoeven elke dag goed nat. En een modderpoel voor de waterbak maken is ook erg handig werkt beter als dat vet.

Doe ik dus ook! Al die troep op de hoeven word het toch niet beter van. De hoeven van mijn paarden zijn ook erg mooi met alleen water.