hoesten en proesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

hoesten en proesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 07:55

hallo
had een vraagje mijn pony hoest nu sinds wat dagen vooral onder de arbeid met aandraven etc.
Gisteren wou hij eigenlijk al niet meer in draf.
dus ben na 10 min ook gelijk afgestapt.
Op stal hebben ze hem ook al een paar keer horen hoesten in zijn stal.
Hij is verder niet verkouden ofzo.
Ga hem nu proberen voederriek ofzoiets te geven kan ff niet op naam komen.
Weten of hebben jullie nog tips?
alvast bedankt.

gr moniek

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 08:56

niemand???

Calanddra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:59

Heeft ie misschien last van bronchitis? Devlin heeft daar ook last van en heeft er af en toe iets meer last van dan andere momenten. Als het echt heel erg wordt krijgt hij medicijnen.

Mn andere verzorgpaardje heeft er ook licht last van. Nu hij op de weide staat dag en nacht wel een stuk minder. Ik zou anders even een DA laten komen, dan weet je t zeker.

opala

Re: hoesten en proesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:03

Je kunt foenegriek proberen en wat nu overal te plukken is: smal weegbreeblad, schijnt een antibiotische werking te hebben. Hoesten moet wel na een paar dagen over zijn, verwaarloos het niet.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 09:26

ja het stomme is het is pas begonnen dus kan het toch geen bronchitis zijn?
Of kan dat altijd aan komen zetten.?

Calanddra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 09:43

Bij Devlin wisten we ook niet dat hij het had, totdat hij ineens erg begon te hoesten.

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:23

wacht er niet te lang mee want door het hoesten raken de longblaasjes beschadigd en dat wil je echt niet hebben, daardoor kunnen ze veel minder werk verrichten. mijn pony stond 1 dag te hoesten. heb gelijk de veearts erbij gehaald en hij kreeg ventipulmin, dit is om de longblaasjes open te houden. na 2 wkn was het niet over en kreeg hij antibiotica. na 2 wkn nog niet over. toen naar de kliniek en er zat duidelijk slijm vast op zijn longen. ik krijg de uitlslag deze week nog en dan krijgt hij de juiste medicijnen en dan moet he met 2 wkn over zijn. hij staat nu de hele dag op het land en hoest veel en veel minder. maar met een hoestend paard moet je echt heel voorzichtig zijn. Mijn dochter mag sinds hij hoest niet erop rijden omdat je dan op zijn longen zit. Dus wacht niet te lang. hoe oud is je paardje, want veel jonge paarden krijg dit nl. de veearts zei dat je het moest zien als een kinderziekte. En de een komt er zo vanaf en de ander heeft er wat meer hulp bij nodig.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 10:27

veearts erbij halen kan een allergie zijn maar kan ook bronchitus zijn en die kan chronisch worden als je er niks aan doet.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 10:43

hij is 3jaar
maar het is ook weer niet zo dat hij de hele tijd zo erg staat te hoesten.
hij doet het wel maar niet dat heel ernstig is.
maar gisteren viel mij geli8jk op dat hij slomer was onder het zadel.
geen puf zeg maar wel in de stap maar niet in de draf.

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 11:13

moniek laat het nakijken, want die van mij stond ook niet de hele tijd te hoesten. maar zoals ik al zei een hoestend paard is niet goed. ik heb net de veearts gebeld en die had de uitslag binnen hij moest het alleen nog nakijken. maar wees aub voorzichtig want je hebt er niets aan dat je dalijk niet meer kan doen wat je met hem wilt gaan doen. De elastiteit van de longen worden door het hoesten minder.