opgezette melkklier -> welke paarden hebben er ook last v

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

opgezette melkklier -> welke paarden hebben er ook last v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 21:18

hoi hoi!

mijn paard heeft nu al een tijdje een opgezet uier en een opgezette melkklier...ze heeft dit al vaker gehad maar tot nu toe ging het altijd gewoon weer snel weg! ze heeft er 1 keer antibiotica voor gehad maar op advies van de DA wacht ik nu telkens zodat het weer weggaat omdat het nu eenmaal niet goed is voor je paard om em vol te stoppen met die troep... terwijl dat eigenlijk niet nodig is omdat het na een tijdje vanzelf weg trekt!

ik weet helemaal niet waar het vandaan komt en de DA eigenlijk ook niet! eerst dacht ik dat het met hengstigheid te maken had maar dat klopte niet! toen dacht ik aan gevoeligheid voor eiwitten ofzo maar dat is het volgens mij ook niet

wie heeft er ook een paard wat regelmatig een opgezette melkklier + uier heeft en wat is daar uitgekomen?
of wie heeft er zowiezo een idee waar het van kan komen!

alle tips zijn welkom! de tip voor de DA hoef ik niet meer te hebben want die heeft er al meerdere keren naar gekeken...

mariska32

Re: opgezette melkklier -> welke paarden hebben er ook la

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:52

ik heb er ook ervaring mee.
zolang het bij dat dikke uier blijft zou ik me er maar niet druk om maken.
1 merrie van mij reageerde veel heftiger op haar hormonen en dat gaf zelfs odeem vorming op haar buik en hoofd! dit komt bijna niet voor dus maak je geen zorgen.
zolang het dar bij blijft niets aan doen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 16:13

ja maar het zijn niet haar hormonen naar mijn idee! het langste wat ze heeft gehad dat het opgezet was was 2 maanden en het kortste 1 dag... vind het nogal raar en dacht ik vraag hier of iemand iets weet maar volgens mij komt het niet veel voor...

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:54

Staat ze bij andere paarden in de weide/stal??

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 22:27

ja ze staat bij anderen in de wei...hoezo?

quinoa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 06:37

Nou het gebeurd nog wel is dat andere paarden (zo in één keer) bij een paard gaan sabbelen aan de spenen/uier, misschien zit er zo'n dondersteen bij die dat doet. Dan zie je ook vaak aan één kant een verdikking. De meeste paarden zijn hier heel stiekum in en betrap je ze heel moeilijk.

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:12

Hoe oud is je paard ? Mijn paard heeft het soms ook weleens hoor meestal vlak voordat ze hengstig wordt en dan verliest ze ook wat melk. Zij vindt het heerlijk als ik de koude slang erop zet, haha en dat neemt de zwelling een beetje weg. Misschien vindt jouw paard het ook wel erg lekker

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 20:10

quinoa schreef:
Nou het gebeurd nog wel is dat andere paarden (zo in één keer) bij een paard gaan sabbelen aan de spenen/uier, misschien zit er zo'n dondersteen bij die dat doet. Dan zie je ook vaak aan één kant een verdikking. De meeste paarden zijn hier heel stiekum in en betrap je ze heel moeilijk.

nou dat kan ik zeker uitsluiten! mijn pony staat bij haar in de wei maar die komen bijna nooit bij elkaar in de buurt anders is het trappen en bijten...

Jooske schreef:
Hoe oud is je paard ? Mijn paard heeft het soms ook weleens hoor meestal vlak voordat ze hengstig wordt en dan verliest ze ook wat melk. Zij vindt het heerlijk als ik de koude slang erop zet, haha en dat neemt de zwelling een beetje weg. Misschien vindt jouw paard het ook wel erg lekker

mijn paard is bijna 7 maar aan henstigheid ligt het volgens mij niet...het is 1 keer in de buurt van der henstigheid opgezet geweest maar verder hebben we eigenlijk nooit dat verband kunnen leggen! en de koude slang vind ze maar niks! die zwelling is ook best gevoelig dus ze heeft gewoon het liefste dat je der met rust laat op die plek

livvy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:06

Schijnzwanger? Of een uierontsteking, maar dan komt er geen melk uit maar andere troep en daar hebben ze ook vaak koorts van.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 16:28

uierontsteking is het ook niet want de tepels zijn gewoon en der komt ook geen rotzooi uit ofzo! gelukkig!!
maar schijnzwanger had ik eigenlijk nog nooit over nagedacht maar hebben ze dan niet nog meer rare dingen? een hond van een vriendin van mij is namelijk nu ook schijnzwanger en die gaat echt nestelen zeg maar...
vraag me af wat ze dan nog meer zou kunnen doen!