larven/wormen in de staartwortel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cisslevy

larven/wormen in de staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 20:38

een paard dat bij mij op pension staat had een bijtwond op zijn
staart, dat heelde maar niet (nu kleine 2 weken terug) en later is hij gaan schuren.. het zijn nu wondjes. en vandaag
stond ik erbij dat de eigenaar zijn staart ging afspoelen met water (ik was aan het wachten want ik wou daarna de afspuitslang) kwam ze tot de ontdekking dat er allemaal wormpjes (kleine witte wormpjes) in de staart zaten (het is een fries met een dikke volle staart) rondom de wondjes/in de wondjes..

ze heeft de dierenarts gebeld, en die zei dat het neit besmettenlijk was en dat ze moest wassen met imaverol en dat het over zou gaan dan. en de dierenarts komt ook niet langs, dat vind de eigenaar ook niet nodig.

maar ik vertrouw dat mens niet, ook óf ze wel ontwormt... (de eigenaar van die fries he..)
ik twijfel eraan of die wormpjes nouw van binnen uit komen of dat het larfjes zijn van een insect.

nu is mijn vraag aan jullie..
ik wil denk ik een halve wormenkuur gaan geven, maar omdat mijn paardje dat 1,5 maand geleden nog heeft gehad, is dat dan niet slecht?
mijne weegt ong. 450 kilo, dat ik nu dan voor 200 kilo geef.????

ik ben zo bang dat mijn paard het ook krijgt..
ze staan ook bij elkaar in de paddock namenlijk

(want voordat ik ertussen kom op het spreek uur, bij de dierenarts, en ik werk ook overdag, zou ik ma pas kunnen bellen.. vandaar me vraag hier op bokt)

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:44

Als de wormpjes rond de wond zitten, zijn het maden!

cisslevy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 21:10

Bluebontje schreef:
Als de wormpjes rond de wond zitten, zijn het maden!

jah kon ff niet op de naam komen

maar heb jij enig idee of het kwaad kan om een wormenkuur vlak na een wormenkuur te geven?

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:17

Ik heb een aantal maanden geleden precies hetzelfde aan het handje gehad met mijn shetlander.
Hij had ook een wond boven aan de staartwortel, was gaan smetten, vliegen bij geweest en er zaten erg veel maden in...( Yuk.. ..)
Ik heb toen zijn staart heel goed een aantal keer achter elkaar gewassen met betadine en met een fijne kam alle maden eruit gekamd..( nog meer yuk.. .) en toen de staartwortel flink ingespoten met acederm.
volgende dag weer wassen met betadine en ingespoten.....en toen na een week weer......
Na de eerste keer wassen en inspuiten waren alle maden verdwenen, de 2 keer erna wassen heb ik uit voorzorg gedaan.
"t was vlot genezen en geen last weer gehad.

Denk niet dat een wormkuur veel invloed heeft op maden in een wond, succes ermee!!

Groetjes
Cindy

manie

Re: larven/wormen in de staartwortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:19

cisslevy schreef:

ik wil denk ik een halve wormenkuur gaan geven, maar omdat mijn paardje dat 1,5 maand geleden nog heeft gehad, is dat dan niet slecht?

Onderdoseren geeft gegarandeerd resistentie problemen.
Dus als je wilt ontwormen (iedere 6 weken is de normale frequentie!!) dan altijd een volledige dosering!!

Het klinkt als of de fries last heeft van maden. Ik zou erop staan dat er een DA bij komt. En eisen dat de wond goed verzorgd wordt (dus met bijvoorbeeld betadine shampoo wassen).

Canis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:28

Helemaal eens met Manie!!!

Onderdoseren is juist vragen om een fikse wormen besmetting! Resistentie is dat wormen wennen aan het mgif in de wormen kuur doordat ze de kuur overleven. De wormen kunnen zich heerlijk vermeerderen omdat ze tegen de wormenkuur kunnen. Dan heb je pas echt een probleem! Kort om: je kan zelfs beter iets over doseren dan onder doseren.

De wompjes lijken mij ook maden, als ik zo je verhaal lees.
Goed ontsmetten!!!

cisslevy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 21:39

manie schreef:
cisslevy schreef:

Onderdoseren geeft gegarandeerd resistentie problemen.
Dus als je wilt ontwormen (iedere 6 weken is de normale frequentie!!) dan altijd een volledige dosering!!

Het klinkt als of de fries last heeft van maden. Ik zou erop staan dat er een DA bij komt. En eisen dat de wond goed verzorgd wordt (dus met bijvoorbeeld betadine shampoo wassen).

ow... dus het is helemaal niet erg als ik nu gewoon een volledige wormenkuur geef?
ik dacht dat je om de 3 maanden moest ontwormen..

en jah het is een appart mens.. maar ik kan haar niet laten dwingen tot dat er een dierenarts komt, het kost ook wat en zei moet het betalen.. maar ik vind het wel een fijner idee als er iemand naar kijkt met professioneel inzicht.

Mariek_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:41

Dit probleem heb je ook bij schapen, alleen is er dan niet eens een wond voor nodig:

Citaat:
Myiasis of huidmadenziekte is een ziekte die kan worden veroorzaakt door een aantal soorten vliegen, allen uit de orde van de tweevleugeligen. Een bekende veroorzaker is de groene vleesvlieg (Lucilia sericata, ook wel blauwgroene bromvlieg of schapengoudvlieg genoemd).

Deze vlieg legt haar eitjes op warme en vochtige plaatsen, vaak in de wol van schapen. Binnen enkele uren tot dagen komen er maden uit de eitjes, welke zich met mondhaken vastzetten aan de huid van het schaap. Hier voeden de maden zich met het vlees uit de huid. Wanneer er veel maden op een schaap zitten, kan het schaap binnen een week sterven.

Door de eigenschap van de larven om vlees op te eten, werden en worden die larven gebruikt bij mensen die slecht helende wonden hebben. De larven worden op de huid gezet om het rotte vlees op te eten (madentherapie).

Deze vliegen zijn een ramp voor de schapenhouderij. Tegenwoordig zijn er ook gevallen bekend van myiasis bij runderen. De groene vleesvlieg is ook naar Australië exporteerd, maar veroorzakt daar minder problemen dan de in Australië inheemse soort (Lucilia caprina).

Wij hebben hier vorige zomer ook erg last van gehad. En er zijn ook schapen dus letterlijk opgevreten.

Ook heeft onze hond eens een gebroken staart gehad, toen moest hij dus een kap om, zodat hij er niet aan kon zitten want er zat ook een wondje. Daar zijn dus ook van die vliegen in gaan zitten met als gevolg een hele staart vol maden. We ontdekten het op tijd gelukkig anders had de hele staart eraf gemoeten.

Wat ik dus wil zeggen, onderschat de honger van die dingen niet
Nee echt, KIJK UIT!

De staart goed wassen met zeep (betadine oid is wel goed ja) en zorg ervoor dat je alle maden eruit krijgt! Dit kun je doen door de hele staart uit te kammen en na te kijken. Want ik neem aan dat de eigenaresse ook de staart niet een deel geschoren wil hebben..

cisslevy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 21:42

[quote="jacimatho"]Ik heb een aantal maanden geleden precies hetzelfde aan het handje gehad met mijn shetlander.
Hij had ook een wond boven aan de staartwortel, was gaan smetten, vliegen bij geweest en er zaten erg veel maden in...( Yuk.. ..)
Ik heb toen zijn staart heel goed een aantal keer achter elkaar gewassen met betadine en met een fijne kam alle maden eruit gekamd..( nog meer yuk.. .) en toen de staartwortel flink ingespoten met acederm.

wat is acederm dan? en hoe duur, en waar te halen?
en is jouw shet er alweer vanaf? en heb jij wel een "echte" dierenarts er naar laten kijken??

srry voor alle vragen

Mariek_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:44

Ik denk trouwens niet dat het nodig is om er nog een dierenarts naar te laten kijken. Je weet wat het is en hoe je ze weg krijgt, denk niet dat de da je nog veel meer zal vertellen..

cisslevy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 21:47

horsgirlie:

heel erg bedankt voor je reactie!! hier schrik ik echt van!!
maar wat doe jij er dan tegen, is betadine dan wel genoeg?
en met imaverol wassen afentoe?

mij part gaan ik stiekem dat paard behandelen

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:49

acederm is te krijgen bij de Welkoop/Boerenbond en iedere da heeft het ook, is een spray die wonden soepel houdt, bacteriele groei tegen gaat, wild vlees helpt voorkomen, genezing bevordert. anti septische werking heeft....etcetera...

Ik heb er geen da bij gehad omdat ik wist waar ik mee te maken had en hoe ik het kon op lossen, indien de maden na de eerste keer behandelen niet verdwenen waren had ik er uiteraard wel een da bij gehaald...
Heel erg goed wassen met betadine shampoo is ook erg belangrijk, evenals het eruit vissen van alle maden.

Us bent sunig op de beestjes...

Shet was er in een dag vanaf, heb het totdat de wond genezen was wel scherp in de gaten gehouden.

Mariek_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 22:00

Ja, betadine was genoeg. Gewoon zorgen dat je echt alles eruit haalt. En inderdaad goed in de gaten houden totdat het mooi genezen is.
Het is zeker geen fijn karweitje om het schoon te krijgen (heb zelf ook een schaap helemaal schoon geplukt, later hebben we ze allemaal gewoon nog een keer geschoren) maar wel erg belangrijk!
En als je tegen de eigenaresse verteld hoe belangrijk het is, zal ze het paard heus wel behandelen denk ik.. verder ook geen da bij nodig dus.

Succes ermee iig!

Mariek_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 07:18

Laat je wel even weten hoe het verder gaat?

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:07

je kunt ook wassen met soda of dettol opgelost in water!
heb ik bij mn konijn gedaan die het had. daarna naar de dierenarts en ik was net op tijd!

Marjomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:16

De wormen die paarden hebben zijn lang en wit en die kun je wel eens in de mest tegenkomen als je net ontwormt hebt b.v.Ze blijven in ieder geval niet in de buurt van de staartwortel zitten.Dát zijn duidelijk maden..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:24

Klinkt als maden; goed ontsmetten die zooi! Lekker betadine erop, smerige rotbeesten. Bah Komt wel goed hoor! Kan je niet met de eigenaar iets bespreken sowieso over goed ontwormen?

mbkaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:26

Mijn paard heeft ook maden gehad. Er was operatief een abces weggehaald, maar de hechtingen hielden het niet, waardoor de wond open is gesprongen. Dat heb ik niet in de gaten gehad omdat er een lap overheen zat. Toen bleken er ook maden in te zitten. Ik heb de dierenarts erbij laten halen. Hij heeft de wond schoongespoeld en ontsmet. Het is toen niet meer teruggekomen. Klinkt vies, maar de maden hadden de wond mooi schoongemaakt. Maar ze kunnen natuurlijk verder gaan vreten. Hou het goed in de gaten en het lijkt misschien niet besmettelijk maar voor je het weet zitten ze overal.
Het is voornamelijk vies!!