Slokdarmverstopping

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 16:09

Hallo,

Helaas kan ik niet veel informatie vinden over slokdarmverstoppingen bij paarden.
In het verleden heeft mijn paard zo'n 3 keer een slokdarmverstopping gehad, waarbij alles er via een slang weer werd uitgehaald. Wat ik er nog van weet is dat ze toen slobber moest op advies van de dierenarts.
Dit gebeurde niet vlak na elkaar maar er zat toch een tijdje tussen.
Nu wil ik dus weten of slokdarmverstopping sneller terugkomt als een paard het al eens heeft gehad en hoe groot die kans ongeveer is.

Wie weet hier iets van?

DGKstudent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 21:44

Yep, die kans is zeker aanwezig.
Wanneer een slokdarmverstopping ontstaat, heb je een afknelling van de slijmvlieslaag door het voorwerp of het voer dat de obstructie veroorzaakt. Dit voorwerp zorgt voor een ischemie van de slokdarmwand (verminderde bloedtoevoer in het beknelde gebied) wat leidt tot afsterven van dit weefsel.
Als vervolgens de verstopping wordt opgeheven, wordt het afgestorven weefsel net als een wond behandeld, namelijk dat dit weefsel wordt opgeruimd en in plaats daarvan ontstaat littekenweefsel.
Het nadeel van dit littekenweefsel is dat het samentrekt (bij een wond trekt littekenweefsel nameljik de wondranden naar elkaar toe). Door dit samentrekken wordt de slokdarm eigenlijk nauwer.

Op het moment dat deze strictuur al is ontstaan, kan er weinig worden gedaan om het lumen van de slokdarm weer te verwijden.
Bij honden probeert men soms nog wel eens om dit met een balloncatheter op te rekken, en bij het paard heeft men dit ook vaak geprobeerd, maar dit leidt veel te weinig tot succes.
Belangrijk is dus met name de preventie mbt het voer. Geen bietenpulp, mits heel goed geweekt in water, geen krachtvoer met een te hoog pulpgehalte (zoals bv in kalverkrachtvoeders), uitkijken met voerobjecten die makkelijk obstructies geven, zoals winterpenen, appels en broodjes.

succes ermee..
ps.: lastig om te zeggen hoe groot de kans is. Verschilt per patient en is afhankelijk van hoe lang de obstructie plaatsvind, hoe groot de obstructie is, en evt medicatie om de ontsteking te remmen.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 12:15

Heel erg bedankt voor je reactie!
Ik weet in ieder geval voldoende

Nathazzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:19

De fries van mijn broertje heeft dit ook 2 keer gehad, de DA zei dat dit wel vaker bij friezen voorkomt (geen idee, had er voorheen nog niet van gehoord)!! Maar hij zei ook uit preventie zijn brokken met water geven, want de kans is aanwezig dat als hij t nog een keer krijgt dat hij dan kan stikken! Kan dit inderdaad?

Blend

Re: Slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 12:59

Bij het paard van mijn vriendin werd ook aangeraden om meerdere kleine porties te geven op een dag in plaats van in één keer. Dat was namelijk ook nog eens een enorme schrokker. Ook moest hij vanaf de vloer gevoerd worden. Het liefst gewoon zo op het stro. Dit is de meest natuurlijke houding voor een paard om te eten plus dat hij wat langzamer eet omdat hij wat meer moet zoeken tussen het stro. (slobber gewoon in een emmer op de grond natuurlijk )

Ment

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:40

Mijn paardje heeft ook 2x slokdarmverstopping gehad. Op de stal waar hij toen stond kwamen ze dan binnen van het land en lag er gelijk een hoop voer in hun bak. De overgang van sappig gras naar droge brok is lastig omdat de speekselproductie dan te laat op gang komt en de bix dan blijft steken.

Idd voeren in kleine porties, ook kan je een steen in de voerbak leggen zodat ze daar om heen moeten eten en niet kunnen schrokken. Verder kan je idd het voer op het stro gooien zodat ze moeten zoeken en niet teveel tegelijk naar binnen krijgen.

Sinds ik op een andere stal sta waar hij 4x per dag een portie krachtvoer krijgt en geen brok als hij net uit het land komt gaat het al meer dan 3 jaar goed!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 13:04

Mijn pony had dat vroeger ook. Een tip... keien in de bak zodat ze het voer ertussenuit moeten peuteren.
Verder uitkijken dat er geen voedsel in de longen komt wat dat kan litetkenweefsel veroorzaken. Als dat toch gebeurss en je paardje gaat regelmatig hoesten is het belangrijk elke dag beweging te geven zodat het slijm uit de longen los blijft komen. en de DA natuurlijk laten kijken.